Oppmikking av bass forsteker

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Andreas
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 24 jun 2003, 14:56
Sted: Tromsø

Oppmikking av bass forsteker

Legg inn av Andreas »

Hei.
Lurte på om det er noen som har gjort seg noen formeninger om hvilken mikrofon som er best til å mikke opp bassamper med.
Hva låter best 15" eller 10"
Har jo selvfølgelig tenkt å line bassen i tillegg, men for å få tøffere lyd tenkte jeg å mikke opp ampen!
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Ett sikkert valg på mikk er iallefall Shure B52 eller Sennheiser MD421. I enkelte tilfeller har jeg også brukt B58 og fått dette til å låte ganske bra (selvfølgelig med DI i tillegg)...

Mitt valg ville være å mikke opp 10" elementet, og plukke opp mye av bunnen ved hjelp av DI, også å putte kompressor på DI og komprimere ganske hardt og heller dra opp gain på kompressoren...

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

gjør som teknikerer til quenns of the stone age..
To bass kabinett spiller mot hverandre og i midten en mic m 8 talls karakteristikk..
Fase feil som fy++ men låter faktisk fett som fy allikevel...SYKT! :D
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Johan Berntsen
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 18 jun 2003, 11:30
Sted: Oslo

Oppmikking av bassforsterker

Legg inn av Johan Berntsen »

Jeg mener viktigste er å lytte på kilden(elementet) og finne ut hvilket som låter best. Jeg er også av den oppfatning at det er kulere å hente bunn fra di linjen og info fra mikrofonen, og da synes jeg den rette mikken er shure SM57. Synes bunn fra mikken søler mere enn hva som er kult.
Andreas
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 24 jun 2003, 14:56
Sted: Tromsø

Legg inn av Andreas »

Joda. tenkte å kun hente ut toppen av mikrofonen som skulle mikke opp kabinettet. Men har at flere store basister mikker opp 15" og henter "info" fra dette elementet istedenfor 10".
Tenkte kanskje at dette var for å få en litt mer "skitten" og brutalere basslyd. Siden 10" og Di begge låter ganske rent og pent :D
Noen synspunkter?
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

Audix D4 eller D6!!!!
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Brukeravatar
Basslak Backalainen
Active Member
Innlegg: 56
Registrert: 09 jun 2003, 16:16

Legg inn av Basslak Backalainen »

Bass i PA er en uting som søpler til vokalen, så hvis du ikke får skrudd ampen din høyt nok til at folk hører deg, må du nok kjøpe flere Ampeger........
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Basslak Backalainen skrev:Bass i PA er en uting som søpler til vokalen, så hvis du ikke får skrudd ampen din høyt nok til at folk hører deg, må du nok kjøpe flere Ampeger........
Så lenge det er Ampeg så er det greit! (låter reint på avstand..)
Ellers kan DPA 4011 være en fin mikrofon til dette..
J
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Basslak Backalainen skrev:Bass i PA er en uting som søpler til vokalen, så hvis du ikke får skrudd ampen din høyt nok til at folk hører deg, må du nok kjøpe flere Ampeger........
Hvordan i alle dager skruer du basslyden på PAen . Vokal å bass gitar tar jo helt forskjellig plass i lyd bildet og frekvensmessig får man nesten aldri konflikt her.

Gitar og vokal krangler ofte mye mere.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Krisgitar
Active Member
Innlegg: 71
Registrert: 11 jan 2004, 01:14
Sted: Grimstad Rock City

Legg inn av Krisgitar »

Enig me du i det, Frode!
Personlig vil jeg aldri micke opp basskabinettet, det er jo best å ha kontrollen selv som tekniker. Som (eks)bassist, vet jeg at det er svært lett å skru opp litt på amp'en etterhvert som energien på scenen stiger.
Takke seg til den gode, gamle DI-boksen!
Forresten syns jeg Queens of the Stone Age-ideen var en av de bedre.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Krisgitar skrev:Enig me du i det, Frode!
Personlig vil jeg aldri micke opp basskabinettet, det er jo best å ha kontrollen selv som tekniker. Som (eks)bassist, vet jeg at det er svært lett å skru opp litt på amp'en etterhvert som energien på scenen stiger.
Takke seg til den gode, gamle DI-boksen!
Forresten syns jeg Queens of the Stone Age-ideen var en av de bedre.
Alle ære å pris til den personen som fant opp bass pod, nå har ikke bassistene noen unnskyldning lengere, skal du absolutt ha mye kabinett lyd så kan de heller kjøpe en pod og få lyden i monitor.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Det er jo veldig ofte fint å få litt "varme" fra bass!! og gjerne gjennom ett kabinett. Har erfart at jeg får fin varme ved å mikke opp bassanlegget! selfølgelig også en DI boks..
Men synes jeg må ha begge deler... vist da det ikke er en bass DI fra himmelen.. som feks sansamp bass di!!! ajaj..den er fin!

Og en annen ting.. vist man har bassister av en viss kvalitet på scenen og en porsjon sunn fornuft så burde det ikke være noe problem å holde balansen på backlinet stabilt på scenen!
Som lydmann må man jo også tørre å si ifra da.

Ja til 2 linjer på bass, DI og Mic 8)
Lydforum Administrator/Pensjonist
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

basspod med mye lyd i monitor! eller Basskabinett med høyt nivå? Dette er jo samme sak..nivået på scenen er jo fortsatt høyt! og selv om det er du som har monitor tapningen så er det vel gain/ volume på en basspod også.. skjønner ikke helt poenget :idea:
Lydforum Administrator/Pensjonist
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Kenneth skrev:basspod med mye lyd i monitor! eller Basskabinett med høyt nivå? Dette er jo samme sak..nivået på scenen er jo fortsatt høyt! og selv om det er du som har monitor tapningen så er det vel gain/ volume på en basspod også.. skjønner ikke helt poenget :idea:
Du har jo mulighet til å dempe lyden fra mikser da, og i tillegg så pekker monitoren rett mot bassist og han trenger vanligvis ikke like mye nivå for å høre seg selv.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Forsåvidt, men har man en god dialog med bassist og resten av musikerne på soundcheck så burde ikke dette være noe problem!!

Organisk lyd fra ett "bra" kabinett er å foretrekke for min del!
Lydforum Administrator/Pensjonist
Svar