LS 9 - tips & triks

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

Tenkte bare jeg skulle prøve å få igang en tråd med tips & triks om LS9.

Jeg kjøpte min første digitale mikser før jul - en LS 9 /16. har sålangt bare lekt meg med den men den skal ut på jobb neste helg.

Håper brukere av LS 9 deler sine erfaringer og opplevelser slik at vi kan dra erfaringer fra hverandre. Det var noen som snakket om digital snake og styring via pc / mobil i en annen tråd. Noen som har gått videre md disse tingene?

Ole
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Øyvind »

olegutten skrev: Håper brukere av LS 9 deler sine erfaringer og opplevelser slik at vi kan dra erfaringer fra hverandre. Det var noen som snakket om digital snake og styring via pc / mobil i en annen tråd. Noen som har gått videre md disse tingene?

Ole
Du tenker vel her på såkalt BE-mixing. Ligger mange fine små filmer med det på youtube så det er bare å ta en titt og drømme seg vekk. :) På tide at noen finner det for godt å få dette importert til Norge også.

Ellers har jeg bare brukt M7CL men når det kommer til effekter så blir det vel samma sak. Dvs ha en mikserflight med noen rackunits der man kan skru inn en pcm-91 og en D-TWO eller lignende. Delayeffektene på LS-9/M7CL er ikke akkurat praktisk til live-bruk med tanke på tapping. Hopper ikke av glede over klangene. De kan funke men har man som sagt mulighet til å montere en pcm-91 som man allikavel har på lager etter at man solgte sin analoge mikser så ville jeg skrudd den inn.

Må trekke innlegget delvis tilbake da jeg glemte i sted at man ikke kan plugge inn returer fra effekter på stereokanalene. Nedtur :(
Mvh Øyvind Bjørge
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

Øyvind skrev:
Delayeffektene på LS-9/M7CL er ikke akkurat praktisk til live-bruk med tanke på tapping. Hopper ikke av glede over klangene.

Jeg har lagt en av User defined keys som standard tap delay knapp. Standard effektene er ikke helt bra men de nyeste som heter X et eller annet (tror jeg) er ikke så gale.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Espen Hammer »

Er bare og bruke user defined key til tap funksjon. Ellers så er jeg enig at dem X-klangene er greie. mener og hørt at det er klanger fra SPX2000 klangene til Yamaha. og dem er jo forsåvidt greie nok.

Jeg pleier og legge opp monitor mix ned til spaker, med hurtigtast fra user defined key`s.
samt mute grupper når det er behov for det (litt lurt og legge dem et stykke ifra tap funksjonen til delay)
er også kjekt og ha play/pause på user defined key`s også.
i bunn og grunn så er user defined key`s utrolig greie.
Det eneste jeg ikke har sjekka enda, er om man kan lage snarvei inn til klangene med dem.

Det jeg lurer litt på er hvordan bør man legge gain struktur når man mikser med digitale miksere? jeg pleier som regel og gaine relativt høyt og går bort ifra "linjal" miksen på fadere når jeg jobber med digitale bord. Hva pleier andre og gjøre her?
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Espen: Du vet at du kan bare dobbelklikke mixen du ønsker for å få "sends on fader"? Trenger ikke bruke en User defined key for dette. Det er ikke noe problem å legge opp klangene på User defined keys. gå på Page change og velg "Page bookmark". Gå så til den siden du ønsker å ha på User defined keys, og press ned i to sekunder den knappen du har satt til Page bookmark. Knall til mye annet også!
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av lydonen »

-Hold ned high og low-knapp samtidig for å nulle eq.
-Hold ned begge "rack" knappene samtidig for å konfigurere rackene.

Du kan også aktivere en funksjon i setup som får et vindu til å poppe opp hvis du trykker på en av knappene for eq, pan, gain eller dynamics, for et detaljert view eller for å se settingene på flere nærliggende kanaler.

ikke minst kan du ved å bruke en cd-spiller med digital utgang spare kanaler ved å bruke digital 2-track inn og legge disse ned på input 33-64. Her er det også fint å ha effekt-returer, så har du alt på fadere uten å "spise" av de 32 mikk-inngangene.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Espen Hammer »

viste om de tingen lydonden sa..
Men Pål.. åssen mener du? må jeg innom rack vinduet? eller trykker jeg bare på en av de "aux" knappen på venstre side av skjermen?
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Kjempegreit! Bare dobbelklikk på den senden du ønsker å justere på, til venstre for skjermen! Da switcher du til sends on fader.
PM, tlf +47 951 00 515
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

Mener han svensken som holdt kurs hos lydsystemer før jul sa at en memorystick som skulle brukes med LS 9 måtte formateres i LS 9 og så måtte MP3 filer legges i dertil egnede mapper...... Stemmer dette? Er det plug and pray med to tastetrykk eller tar det litt tid å gjøre dette?

ole
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av lydonen »

olegutten skrev:Mener han svensken som holdt kurs hos lydsystemer før jul sa at en memorystick som skulle brukes med LS 9 måtte formateres i LS 9 og så måtte MP3 filer legges i dertil egnede mapper...... Stemmer dette? Er det plug and pray med to tastetrykk eller tar det litt tid å gjøre dette?

ole
Nja..USB-stikka kan høyst være 2GB for at LS9 støtter den, sier manualen. men her finnes unntak, mange får større stikker til å virke.
Formattering er to tastetrykk, men ikke nødvendig. Bare å opprette katalogen YPE med underkatalogen songs, og legge mp3'ene der. der havner også opptakene man gjør.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

Har nå fått en SanDisk Cruzer 4 G stick til å funke nå. Er det mulig å få spilt av MP3 filene uten å bruke Input kanaler? Finner ikke i routing menyen til Custom fader layer eller routingen til MP# spilleren at det går........ Noen som vet anderledes?
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Trond »

Gjorde opptak ein gong med memorystick av ein konsert i eit kulturhus med 500 tilskuere, hadde 32 input, men kor, korps, band og solister.

1755: 5 min til konsert, tenker ja ja, kan no lagre for sikkerhetsskyld.
1800: Starter opptak.
1802: popopp melding: Error reading memorystick, trykk ok.
1804: mikser går i frys, ingen ting virker.
1806: fyrste sang er ferdig og mikser kan restartes.
1807: loading
1808: loading
1809: popopp melding: All memories will be erased, press ok.
1810: mikser oppe og gå alt er nullstilt.
1811: loading program som vart lagret 1755.
1812: Låt nr 2 i konserten.
1813-2000: nervepirrende minutter!!

Årsak til kresj, fortsatt ukjent!

Nokon ideer?
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Øyvind »

Har du prøvd ut opptak på memorystick tidligere da?
Generelt kan det være vanskelig å si hvorfor ting kan kræsje på digitale komponenter. Vår menneskelige gjerne er sikkert en million ganger mer avansert enn en hvilken som helst digital sak, og allikevel kan vi få blackout, hvis du skjønner hva jeg mener. Så derfor vil jeg alltid lagre backup som du her sier du har gjort, og gjerne både på mikser og på memorystick.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av lydonen »

olegutten skrev:Har nå fått en SanDisk Cruzer 4 G stick til å funke nå. Er det mulig å få spilt av MP3 filene uten å bruke Input kanaler? Finner ikke i routing menyen til Custom fader layer eller routingen til MP# spilleren at det går........ Noen som vet anderledes?
Tror du er nødt til å bruke av de 64 mono+ 4 stereokanalene som er tilgjengelig, custom fader layer byr jo ikke på inputs, bare et sted til fritt å assigne fadere fra de tre layerne.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Tom Hansen »

lydonen skrev:
olegutten skrev:Mener han svensken som holdt kurs hos lydsystemer før jul sa at en memorystick som skulle brukes med LS 9 måtte formateres i LS 9 og så måtte MP3 filer legges i dertil egnede mapper...... Stemmer dette? Er det plug and pray med to tastetrykk eller tar det litt tid å gjøre dette?

ole
Nja..USB-stikka kan høyst være 2GB for at LS9 støtter den, sier manualen. men her finnes unntak, mange får større stikker til å virke.
Formattering er to tastetrykk, men ikke nødvendig. Bare å opprette katalogen YPE med underkatalogen songs, og legge mp3'ene der. der havner også opptakene man gjør.
Jeg plugga inn en usb på 4 GB, og den fungerte fint. Prøvde med en ekstern USB-disk på 160 GB, og den fungerer og fint.
Kansje det var softwaren som begrenset dette en gang?
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Svar