Kor og avstandsmicer

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Kor og avstandsmicer

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Nå har jeg 2 helger på rad hatt jobber der det har vært kor med i forestillingen. I begge tilfeller brukte jeg 3 stk. AKG C-451 med nyre-element på stativer foran koret. I pa sammenheng synes jeg ikke det fungerer så bra med å bare bruke 2 micer på en stereoskinne, så jeg ender ofte opp med 3 stk. på hvert sitt stativ. I begge tilfellene var det også orkester med, og problemet er at selv om de spiller lavt, og har kontrollert monitor, så mangler jeg på noen låter ca. 6 db. eller mer på kormicene for å få god balanse. Prøver selvsagt å dra av unødvendig bunn på disse micene, og trekker også litt på frekvenser som feeder, men ønsker ikke å trekke for mye bort, for å ødelegge frekvensområdet/lyden. I gospelsammenheng har jeg med veldig godt resultat brukt håndmicer, helst kun en sanger pr. mic, men når det er kor som ikke er vandt med å bruke håndmicer, og musikken er mer av klassisk karakter, er ikke det så lett, eller ønskelig å gjennomføre. Noen som har tips å komme med ?
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Espen Hammer »

Heisann!
velkjent problem stilling det der.
Hvor stort er koret du jobber med? har selv vært og jobbet mye med kor og band i det siste, å har slitt med det samme som du gjør. enkleste er sef. og gi de en egen mic, evt. bruk en 57 på to stk. låter jo ikke like bra i klassiske sammenhenger osv. Er det generelle nivået på koret du sliter med? eller er det enkelte grupper i koret som er problemet?
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av JAS »

møter stadig dette problemet selv, her er noen alternativer som har funka for meg:

flere mikker
plassere de nærmere sangerne og la stemmene ha hver sine mikker. antall varierer på hvor mange de er og hvordan de står.
Sopran x-antall mikker
Alt x-antall mikker
Tenor...etc.

om de synger høyt
har faktisk brukt 5 dynamiske mikker på "Elvis stativ" foran koret og 3 kondiser langt innover i koret. (mot de på tredje rekke og bakover)
dette funka som en kule, men det blir jo en del mikrofoner å holde styr på...

MEN ofte hjelper det å be de i koret synge høyere eller be bandet spille lavere.
plexiglass er jo også noe, men ser kjipt ut.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Det var 2 helt forskjellige kor, det første var et kor med folk i 40-60 års alderen, ca. 35 stk.,som normalt synger accapella eller bare med piano, men uten micer. Ikke så lett å begynne med håndmicer da, selv om jeg faktisk gjorde det med det koret på en utendørsjobb en gang. Lokalet var veldig tørt, og 4 manns band med beskjedent volum, men hovedproblemet er at det er for lite trøkk i koret, går greit når de synger salmer eller viser, men 70 talls slagere (abba) blir det en del db. for lite kor i miksen.
Det var også veldig kort avstand fra kor micene til pa'en, noe som ikke gjør det lettere.

2.helga var det et stort jubileumsarr. for en musikkskole, der det var alt fra klassisk musikk til tekno, i en stor idrettshall. Her var det et kor med barn/ungdommer, ca. 40 stk. med veeeldig forsiktige stemmer. Selv når de sang accapella, følte jeg at det manglet mye for å få det fram i pa'n. Her brukte jeg 4 kondismicer (AKG C 451) foran koret, da kortrappene var satt opp i bredden.

Generelt: Jeg har holdt på med lyd siden jeg var 12 år, i Januar blir jeg 40. Mener selv at jeg har utviklet meg i riktig retning i løpet av disse årene, men hver gang jeg kommer i den situasjonen jeg beskriver her, får jeg et flashback om at dette problemet er vanlig. Har prøvd med mer retningsvirkende micer (AKG C 568) og tilsvarende Sennheiser modeller, men synes at micene da i stor grad tar de de peker på. Ser at noen prøver med stormembranmicer, er det noe å hente her ?
Har også forsøkt å bruke feedback-eliminatorer, disse er nå for salg....
Har også latt orkesteret spille med lytting i headsett, det har hjulpet mest, men en skarptrommer er fremdeles like høy om trommisen har headsett....
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Anders Svinndal »

Odd Arild Larsen skrev: Har også latt orkesteret spille med lytting i headsett, det har hjulpet mest, men en skarptrommer er fremdeles like høy om trommisen har headsett....
Mulig jeg misforstod dette, men er det slik å forstå at koret får kor-mikene i monitor?? I så fall har vi nok funnet svaret på problemene dine. Mange kor ber om å få kor-mikene i monitor, men med avstands-miking av koret er dette helt meningsløst. Ingen hører seg selv noe bedre, og du skaffer deg masse problemer med feedback o.l.

Prøv også å holde monitoring av andre instrumenter på et minimum i kormonitorene. Ellers er vel trikset å flytte mikrofonene nærmere koret, og evt. benytte flere miker.

Stormembran-mikrofoner vil ikke gjøre problemene mindre, snarere tvert i mot.

Anders
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Anders Svinndal »

Odd Arild Larsen skrev: Har også latt orkesteret spille med lytting i headsett, det har hjulpet mest, men en skarptrommer er fremdeles like høy om trommisen har headsett....
Mulig jeg misforstod dette, men er det slik å forstå at koret får kor-mikene i monitor?? I så fall har vi nok funnet svaret på problemene dine. Mange kor ber om å få kor-mikene i monitor, men med avstands-miking av koret er dette helt meningsløst. Ingen hører seg selv noe bedre, og du skaffer deg masse problemer med feedback o.l.

Prøv også å holde monitoring av andre instrumenter på et minimum i kormonitorene. Ellers er vel trikset å flytte mikrofonene nærmere koret, og evt. benytte flere miker.

Stormembran-mikrofoner vil ikke gjøre problemene mindre, snarere tvert i mot.

Anders
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Nei, har ikke kormicer i monitor til koret, bare litt piano og solistmicer.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Ole Hansen »

Har du funnet ut av korproblemene i løpet av de tre siste årene Odd Arild?

Hadde en jobb i nabokommune i helga der de hadde en kopi av "korslaget". Dvs at de kopierte ikke det at koret var innspilt på forhånd og at det under show ble brukt playback, men at kun musikk var tapet og korene hadde singback.
Selvfølgelig mye lettere med singback enn band, men da en ønsker litt trøkk er det likevel ikke helt enkelt å få nok korlyd inn i avstandsmicer. Koret vil jo også ha mest mulig musikk i monitor.

Kjøpte da inn to CK 63 kapsler(supernyre) til AKG 480 for å få litt mer GBF og litt mindre lyd inn fra sidene.

Fikk også snappet opp DPA sin nye hengemic 4098H i siste liten, og fikk tre stk på demo. Dette er en liten shotgun-mic som er kommet i flere utgaver den siste tiden.
http://www.lydsystemer.no/main.aspx?pag ... DPA-4098HB
Disse hengemicene var mye lettere å henge opp enn jeg hadde trodd. Bare å henge mic-kabelen i lysbommen med riktig lengde over gulvet, for derretter å vente litt til de roet seg ned. Det genial var svanehalsen som da gjorde at jeg kunne peke micen der jeg ville uten at den forandret posisjon etterpå.
Funket veldig bra disse hengemicene. Prisen er jo heller ikke avskrekkende. Også enkelt å feste de i en liten mikrofonholder til mikrofonstativ og bruksområdet blir jo da mye større. Disse demomikkene blir ikke returnert.

Veldig fornøyd med denne løsningen. Brukte i tillegg 480 helt foran på et par av korene.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Odd Arild Larsen »

I de fleste tilfeller funker det bra med AKG 451. Men jeg har noen rimelige Samson C-02 som er supernyre. Disse er faktisk helt ok, lite feedback og helt grei lyd.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av sven nilsen »

Veldig interessant med DPA Shotgun !! Må vel kanskje være en bra løsningen for teater også .Så dem bare som supernyre !!
Blir de veldig retningsbestemte (så man må ha en hel skau for å dekke en spilleflate)? Bruker sjøl mye Audio-Tech AE 5100 (har ei bøtte av disse) +2 stk 4033(stormembran) . Er ute etter to til(helst matchet) rimelige m/oppheng . Har noen testa AKG 214 ?Finnes par i koffert av disse til en fornuftig pris .Andre forslag ? For skikkelig BUDGET småkondiser , som låter veldig bra og som tåler en trøkk (livstidsgaranti!!) :Skjekk ut Sontronics STC-1 mikkene til Procom !!!
Under 1000-lappen + at du får utbyttbare hoder til dem +matchet !!
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Ytter »

AGK 214 anbefales på det sterkeste,fungerer utmerket til både blås/flygel/piano/stryk og el-git,men er IKKE noe favoritt når det kommer til kor i PA (selv om rent opptak derimot er noe helt annet)
Har en haug av Sennheiser 914,det gjør ivhertfall jobben like greit som MK40,men til langt under halve prisen (og godt bygget er de også...)
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Frode Eide »

Akg 214 er en kjempe mik synes jeg. Aldri prøvd den på kor, men til overhead f.eks er den konge!
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Jeg har selv brukt 2 stk. AKG 414 på kor det siste året, ved flere anledninger. Synes det låter kjempefint, og har også fått mange gode tilbakemeldinger på det.Når det gjelder å få en god balanse, handler mye om å disiplinere orkesteret, særlig trommis.Er du så heldig å komme over en som spiller på el.trommer går jo alt mye lettere :D I lokaler med veldig mye klang og akustiske trommer bruker jeg helst håndholdte Shure sm 86. Disponerer ca. 30 stk av de, de låter fint, men krever mer skruing for å få en jevn fin korklang. fordelen er jo at du har så mye gain som du kan ønske med den løsningen.
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av sven nilsen »

Tror nok jeg tar sjansen på et par 214 .Røde NT-2 er vel også et alternativ .
Er blitt veldig mye Audio-Technica på meg (AE 5100 (sig),3000(instr)2500(kick)5400(vok)ATM 350(clip on)AT4033(stormembran)+trådløst)+ Senn E(904/905/906/935) og 57/58 .Resten av utstyrslista ser du på http://www.........
Greia er jo at j kjøper miker uprøvd , utifra anbefalinger fra andre , f.eks HER og så låter det stort sett veldig greit . Går ut i fra at det samme hadde skjedd hvis jeg i stedet hadde kjøpt f.eks Beyer,Audix eller AKG.
Har vel også gjort noen impulskjøp (svært seint på natta) på e-bay , som f.eks 2 stk Telefunken M80(dyn-vok) .Typisk ridermat !!
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Kor og avstandsmicer

Legg inn av Per Erik Finstad »

Testa AKG 214 i går og må si at det var en veldig positiv opplevelse.
Brukte dem først som OH på et gammeldansorkester (pluss nærmikking av trekkspill, og DI på kassegitar/kontrabass), og senere som stereopar på flygel.

Fungerte over all forventning. Som OH leverte de en jevn fin lyd av hele orkesteret selv om avstanden ble ganske stor. I flygelet fungerte de også veldig bra, og ga en fyldig og balansert lyd i nedre register og en ganske linjær gjengivelse av øvre register. Sjelden jeg har gjort så lite eq på et flygel :D Kunne gaine de godt uten problemer med feedback, og vokalisten fikk i bøtter spann i monitoren uten at det var i nærheten av problemer.

Så et stereopar med elastisk oppheng, stereoskinne og vindhette i en smekker koffert til litt over 6000,- eks.mva må jo være i et knallkjøp i mine øyne! :shock: :shock:
Live Hurts
Svar