Utdanning

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Trengs det utdanning?

Ja, definitivt!
8
27%
Ikke nødvendigvis, men kjekt å kunne noe teori.
19
63%
Selvsagt ikke. Ssssss
3
10%
Vet ikke, har annen jobb..
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 30

Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Utdanning

Legg inn av John Idar Bakke »

Er det noen her som har noe å melde i forhold til å utdanne seg til PA-tekniker?
John I
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

ja jeg har da gått to år på norsk lydskole for noen år tilbake.. og dette synes jeg var en fin greie og jeg lærte endel og ikke minst fikk jeg noen gode kontakter.
Men jeg må ærlig innrømme at jeg har lært mere etter at jeg sluttet på niss og begynte å jobbe i det "virkelige" liv.
For det er endel man ikke "lærer" på skolen for å si det sånn, men som man lærer ved prøving og feiling og MYE svette i "felten"!!
Og for ikke å glemme det jeg har lært av andre etablerte teknikere ved å få lov å jobbe med/for disse!

Så man kan klare seg helt fint uten skole tror jeg, men ofte så kommer man kjappere inn i miljøet ved å ha litt bakgrunn. Og da er jo litt skolegang ikke å fornekte..
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Jatta, jeg har utdanning, har du John Idar?
Norsk lydskole i 91/92..... Grunnkurs i lydteknikk og radioteknikk.

Grunnkurs kan jeg anbefale!

Nå som 90 tallet er over kan jeg anbefale den blå permen ( ikke turboblå!)



Sola skinner.....
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Jeg gikk et helgekurs i lydteknikk hos Kjetil Husøy i Ulsteinvik sist på 80-tallet ja.. men ikke noe utover dette annet enn Grunn- og videregående skole (rødruss med buss og fett annlegg 2x100 watt med to stk 212-kasser av noe ukjent fabrikat. Ampen tok fyr en kveld osv...) Misforstå meg ikke her gutter. Jeg har ingenting imot utdanning, men er bare lysten på å vite litt mer om hva andre mener og. ( også et tynt forsøk på å få opp seriøsiteten på dette forumet..)
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Lurte også på dette for nokre år sidan. Vart i de tider ikkje anbefalt å søke NISS. Tilbakemeldingene eg fikk gikk på at det var mykje meir effektivt å gå i lære hjå ein etablert bedrift. Som sagt så gjort...

Starta min karriære som pisspreiker, kablevasker, loddestativ, kafekoker, lagerskurer, kasseløfter... og lærte på den harde måten. Var heldig og fikk god oppfølging fra kollegaer i de tider og fikk prøve og feile litt under "trygge frohold".

Føler ikkje i ettertid at det er ting eg savner, som eg elles ville fått om eg gikk på NISS (eller anna skole med relevante fag).

Videre ryktes det at unge lovende Stig (admin i eit visst forum) ikkje kom inn på NISS. hahahaha... ser korleis det gikk med han... :lol: :lol: :lol:

Hurra for mandager!

-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Brukeravatar
Lulu
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 14 nov 2003, 19:02
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Svar til opprinnelig spørsmå fra "ikkeanonymen" :-

Legg inn av Lulu »

Jeg har levd av lydteknikk i bortimot 10 år, og er ennå ikke ferdig utdannet. Ikke det at jeg skal gjengi en gammel glisjè med livets lange skole også videre.

Men jeg for min del er hele tiden ute etter å lære mer om det jeg driver med. Så av den grunn kjøper jeg mye faglitratur og prøver å forstå nye/gamle teorier fra tid til annen. Samt at jeg har noen kolegaer som er glade i fagelige problemstillinger og diskusjoner.

Teoretisk kunnskap er utrolig viktig for å kunne utnytte de andre sterke sidene man måtte ha innenfor faget.

Sier ikke at man må gå på den ene eller andre skolen,(det finnes mange skoler utenom NISS) men man bør ta faget sitt på alvor, om man har tenkt å gjøre en best mulig jobb.

MVH. Enkel mann fra Hønefoss
HURRA!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Svar til opprinnelig spørsmå fra "ikkeanonymen"

Legg inn av Joachim »

Lulu skrev:Jeg har levd av lydteknikk i bortimot 10 år, og er ennå ikke ferdig utdannet. Ikke det at jeg skal gjengi en gammel glisjè med livets lange skole også videre.

Men jeg for min del er hele tiden ute etter å lære mer om det jeg driver med. Så av den grunn kjøper jeg mye faglitratur og prøver å forstå nye/gamle teorier fra tid til annen. Samt at jeg har noen kolegaer som er glade i fagelige problemstillinger og diskusjoner.

Teoretisk kunnskap er utrolig viktig for å kunne utnytte de andre sterke sidene man måtte ha innenfor faget.

Sier ikke at man må gå på den ene eller andre skolen,(det finnes mange skoler utenom NISS) men man bør ta faget sitt på alvor, om man har tenkt å gjøre en best mulig jobb.

MVH. Enkel mann fra Hønefoss
Den blå permen jeg nevnte som er bibelen min er Meyer sound. skrevet av selveste bob mc carthy og heter sound design reference e.l.
Kan bare anbefales.
Mvh
Joachim Venberget
kristina ringvold
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 12 feb 2004, 16:21
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kristina ringvold »

Eller så har Yamaha gitt ut en Sound Reinforsment Handbook tidlig på 90-talet, helt ok faktiskt.
Har også en hvit perm , med noe svada i, og den er på norsk..Er vi flere eller??-kristina
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

kristina skrev:Eller så har Yamaha gitt ut en Sound Reinforsment Handbook tidlig på 90-talet, helt ok faktiskt.
Har også en hvit perm , med noe svada i, og den er på norsk..Er vi flere eller??-kristina
Den hvite ja, hehe
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Yamaha sin er skrevet av Davis/Jones - Sound reinforcement Handbook - ISBN 0-88188-900-8

Har også Meyer Sound Design Reference som .pdf hvis noen skulle være interessert.
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member
Innlegg: 261
Registrert: 26 okt 2003, 19:06
Sted: Oslo

Legg inn av Hallgeir »

Helge skrev:Yamaha sin er skrevet av Davis/Jones - Sound reinforcement Handbook - ISBN 0-88188-900-8

Har også Meyer Sound Design Reference som .pdf hvis noen skulle være interessert.
Ja, jeg kunne jo godt tenkt meg Meyer-"bibelen"! Gjerne på mail: hvige@hotmail.com
TakkTakk!!!
PS: Jeg gikk et år på Viken, som har en lydlinje som blir anbefalt både hær og der, og jeg må innrømme at om det erkvaliteten på opplæringen det er snakk om så var den PA læreren jeg hadde der, ubrukelig! Studio-læreren var sjef! Det må jo nevnes at PA- læreren har sluttet og at det er noen år siden jeg var der!!! (00-01) Kanskje det er heilt knall der nå!
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Sjekk rettigheter på den meyer permen før den hagler rundt på mail.
Den koster egentlig penger!!
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Vel, fant Meyer-permen på Meyersound.com sin australske mirrorsite, gratis til nedlasting, så har ikke dårlig samvittighet for å sende den til ett par stykker. Og btw. Det funker dårlig med hotmail-adresser til slikt, hele permen er på 3,68 MB, hotmail støtter kun 1 MB vedlegg.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Helge skrev:Vel, fant Meyer-permen på Meyersound.com sin australske mirrorsite, gratis til nedlasting, så har ikke dårlig samvittighet for å sende den til ett par stykker. Og btw. Det funker dårlig med hotmail-adresser til slikt, hele permen er på 3,68 MB, hotmail støtter kun 1 MB vedlegg.
Hehe takk vi fikk erfare det da vi skulle sende ut prodplaner tikl ca 100 artister i forkant av By:Larm. Excel dokument med no logofjas som gjorde de til 3 mb.
De fleste banda hadde oppgitt hotmail så dritten kom jo i retur.... Artig?

Sender du meg meyer pdf også?
joachim@audioproductions.no

Jeg skal være med på SIMIII kurs det er hvertfall sikkert.
Mvh
Joachim Venberget
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Helge skrev:Vel, fant Meyer-permen på Meyersound.com sin australske mirrorsite, gratis til nedlasting, så har ikke dårlig samvittighet for å sende den til ett par stykker. Og btw. Det funker dårlig med hotmail-adresser til slikt, hele permen er på 3,68 MB, hotmail støtter kun 1 MB vedlegg.
Hvor på den australske siden fant du filen?
Kunne du lagt ut linken?
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Svar