Korlyd

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Mikrofon til håndholdt kor

SM 57
14
56%
SM 58
6
24%
B 87 eller SM 87/86
5
20%
 
Stemmer totalt: 25

Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Korlyd

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

er det en ide og kjøre en dn 360 eller liknende på grupper med 16 sm 57 til kor???
8)
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Jøss!!! Hvor får man håndholdte kor?
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
Basslak Backalainen
Active Member
Innlegg: 56
Registrert: 09 jun 2003, 16:16

Legg inn av Basslak Backalainen »

DEN ENESTE MIKKEN KOR KUNNE KLE Å HÅNDHOLDE OG SOM SAMTIDIG KUNNE GI UNDERHOLDNING NOK TIL Å HOLDE UT EN DAG PÅ KONTORET MED, GUD FORBY, NETTOPP KOR, ER, BETA ELLER EI, HVER SIN SM 91.,
DU E I NORGE NO! -SKA`VÆR`GLA`DU FÅR BACKLINE!!
Brukeravatar
Børre Leinebø
Active Member
Innlegg: 52
Registrert: 05 aug 2003, 17:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Børre Leinebø »

Hva med å klistre en C-Ducer på stemmebånda???
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Korlyd

Legg inn av Joachim »

TGSK skrev:er det en ide og kjøre en dn 360 eller liknende på grupper med 16 sm 57 til kor???
8)
feedback exterminator????
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Basslak Backalainen skrev:DEN ENESTE MIKKEN KOR KUNNE KLE Å HÅNDHOLDE OG SOM SAMTIDIG KUNNE GI UNDERHOLDNING NOK TIL Å HOLDE UT EN DAG PÅ KONTORET MED, GUD FORBY, NETTOPP KOR, ER, BETA ELLER EI, HVER SIN SM 91.,
Hva med å gjøre som beatles: Plugge noen søpplette micer gjennom backlinen???
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Korlyd

Legg inn av Cyberjens »

TGSK skrev:er det en ide og kjøre en dn 360 eller liknende på grupper med 16 sm 57 til kor???
8)
Brukte ein periode t.c. 2240 på gruppa. Funka fint det, men eg vil heller ha ein god compressor. Funker sikkert fett å bruke begge deler også.

Problemet med sm57ws og kor er at det alltid (og då meiner eg "alltid" med den betydning at det skjer kva einaste gong, ikkje den typen "alltid" som blir brukt for å undrstreke eit poeng) er ein eller annan som skal fikle mend vindhetta. Dette medfører at man må bruke tid på å stramme den bittelille skruen ofte for å ungå klirring. Det er litt pes å bruke tid på dette når man har 24 close-up på turnè med 11 gigger på 10 dager.

Eg bruker mykje sm57ws til kor og meiner det funker bra, men som eg tidlegare har uttalt: det er lyden fra overhead mikker som er kult.

..og når man først er inne på det: Foretrekker dere å ratte eq på kvar enkelt stripe på korsubmix, på master eq på korsubmix, på stripa på hovedbordet eller eq på gruppe på hovedbordet? Kanskje ein kobinasjon?

...og ikkje nok med det: Nokon som har prøvd å delaye PA i forhold til koret? Vanlig problem er at kor har høg eigenlyd (mange kor ofte kan ansees som særs akkustiske). PA lyden blir difor ofte bare eit supplement til den akkustiske lyden. I enkelte rom forsvinner ofte taletydeligheten heilt om man ikkje spiller "høgt nok" fordi kor og PA faser i hytt og dynevær.

No utgjer kor bare ein brøkdel av jobbane mine, men dei er ofte dei vanskeligste. Alle kan skru god lyd under ideelle forhold, men det oppstår aldri under kor-konserter :shock: .

mvh
-RUBEN-
(som har mindre føtter enn Basslak Backalainen)
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Korlyd

Legg inn av Joachim »

Cyberjens skrev:
TGSK skrev:er det en ide og kjøre en dn 360 eller liknende på grupper med 16 sm 57 til kor???
8)
Brukte ein periode t.c. 2240 på gruppa. Funka fint det, men eg vil heller ha ein god compressor. Funker sikkert fett å bruke begge deler også.

Problemet med sm57ws og kor er at det alltid (og då meiner eg "alltid" med den betydning at det skjer kva einaste gong, ikkje den typen "alltid" som blir brukt for å undrstreke eit poeng) er ein eller annan som skal fikle mend vindhetta. Dette medfører at man må bruke tid på å stramme den bittelille skruen ofte for å ungå klirring. Det er litt pes å bruke tid på dette når man har 24 close-up på turnè med 11 gigger på 10 dager.

Eg bruker mykje sm57ws til kor og meiner det funker bra, men som eg tidlegare har uttalt: det er lyden fra overhead mikker som er kult.

..og når man først er inne på det: Foretrekker dere å ratte eq på kvar enkelt stripe på korsubmix, på master eq på korsubmix, på stripa på hovedbordet eller eq på gruppe på hovedbordet? Kanskje ein kobinasjon?

...og ikkje nok med det: Nokon som har prøvd å delaye PA i forhold til koret? Vanlig problem er at kor har høg eigenlyd (mange kor ofte kan ansees som særs akkustiske). PA lyden blir difor ofte bare eit supplement til den akkustiske lyden. I enkelte rom forsvinner ofte taletydeligheten heilt om man ikkje spiller "høgt nok" fordi kor og PA faser i hytt og dynevær.

No utgjer kor bare ein brøkdel av jobbane mine, men dei er ofte dei vanskeligste. Alle kan skru god lyd under ideelle forhold, men det oppstår aldri under kor-konserter :shock: .

mvh
-RUBEN-
(som har mindre føtter enn Basslak Backalainen)
Når det gjelder SM57, så bare se på avstemninga. er vel heller ikke uten grunn at Oslo Gospel choir har investert i en pall med SM57???????????????????????????????????????????


Men hedemarksbonden tar vel feil igjen..
Hvor ble det av den jævladde 8 x 4mm2
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Korlyd

Legg inn av Cyberjens »

Joachim skrev:
Når det gjelder SM57, så bare se på avstemninga. er vel heller ikke uten grunn at Oslo Gospel choir har investert i en pall med SM57???????????????????????????????????????????


Men hedemarksbonden tar vel feil igjen..
Hvor ble det av den jævladde 8 x 4mm2
Du kan sikkert spare den 8 x 4mm2'eren din til ein dag du virkelig trenger den :). sm57ws er konge mic!

Har du forresten lagt merke til at på PinkFloyds P.U.L.S.E. fra Earls Court bruker alle vokalister sm87beta, bortsett fra David Gilmore (lead). Han bruker sm57ws. Så veit vi det...

-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

når oslo gospel kor var i stavanger tror jeg at de brukte SM 87 eller SM 86.


og en sy 40 til moitor som krasjet 1 time før konserten begynte
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
AsleIS
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 18 jun 2003, 11:22
Sted: Toten
Kontakt:

Legg inn av AsleIS »

OGC bruker ikke SM 57, men Audio Technica!
AT 4054!

Ferdinand gjør en kjempejobb FOH, låter fantastisk!
Kjetil Husøy gjør en kjempejobb i monitor possisjon!
(min mening!)

SY-40 mikseren i stavanger krasjet ikke, men noen hadde glemt å trykke SAVE!
Trykkleif!

Asle I Skårslette
FotoPhono AS, GJØVIK
AsleIS
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

TGSK skrev:når oslo gospel kor var i stavanger tror jeg at de brukte SM 87 eller SM 86.


og en sy 40 til moitor som krasjet 1 time før konserten begynte
Mulig de har byttet da, de har brukt SM57 tidligere. 87 kan jo være fint det til tøsene...
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

AsleIS skrev:OGC bruker ikke SM 57, men Audio Technica!
AT 4054!

Ferdinand gjør en kjempejobb FOH, låter fantastisk!
Kjetil Husøy gjør en kjempejobb i monitor possisjon!
(min mening!)

SY-40 mikseren i stavanger krasjet ikke, men noen hadde glemt å trykke SAVE!
Trykkleif!

Asle I Skårslette
FotoPhono AS, GJØVIK
Men hvem hadde glemt å trykke save?????
det er jo det vi lurer på nå.

Hyggelig å se deg å her Asle:)
Mvh
Joachim Venberget
AsleIS
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 18 jun 2003, 11:22
Sted: Toten
Kontakt:

Legg inn av AsleIS »

Hei på deg!

Vet ikke hvem som glemte å trykke Save, ikke en av mine SY-40 miksere, det var annen mikser og annet firma!

InnovaSon er fint det, men man må lære seg å trykke Save ja!
Grunnen til problemet der nede, var i følge Kjetil, at noen skulle re patche noe, det gikk desverre ikke som planlagt!
Hvis man da ikke har trykket Save, så........ hvordan skal man da hente frem igjen siste side????.........

PS! Jeg har fått InnovaSon dilla, jobber kjappere på den en analogt nå!

PS 2! Når det gjelder SP diskusjonene dine, så mins jeg at du har ytret at mine filt burker også kan låte bra, selv uten SP!
Har solgt mine Crown forsterkere nå, puttet inn Camco V6, redusert vekt,
økt effekt og lyd kvalitet!

Vi snakkes!

Asle
FotoPhono AS, Gjøvik
AsleIS
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

AsleIS skrev:Hei på deg!

Vet ikke hvem som glemte å trykke Save, ikke en av mine SY-40 miksere, det var annen mikser og annet firma!

InnovaSon er fint det, men man må lære seg å trykke Save ja!
Grunnen til problemet der nede, var i følge Kjetil, at noen skulle re patche noe, det gikk desverre ikke som planlagt!
Hvis man da ikke har trykket Save, så........ hvordan skal man da hente frem igjen siste side????.........

PS! Jeg har fått InnovaSon dilla, jobber kjappere på den en analogt nå!

PS 2! Når det gjelder SP diskusjonene dine, så mins jeg at du har ytret at mine filt burker også kan låte bra, selv uten SP!
Har solgt mine Crown forsterkere nå, puttet inn Camco V6, redusert vekt,
økt effekt og lyd kvalitet!

Vi snakkes!

Asle
FotoPhono AS, Gjøvik
Jatta, har jeg ikke ytret noe om at Franske systemer er som å kjøre fransk bil her på forumet å da???

hehe. Nexo er fint det.
Mvh
Joachim Venberget
Svar