t.c. finalizer, eller noko....

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

t.c. finalizer, eller noko....

Legg inn av Cyberjens »

Har nokon erfaring med bruk av t.c. finalizer, eller tilsvarande produkter, live?

Jobber relativt mykje med ungdomskor når eg har tid og slit med det same alle andre gjer, nemleg å optimalisere teksttydeligheten til 60 sangere som syng av full hals (og gjerne vel så det).

Lyden man eigentleg vi ha, er den man henter ut fra overheadmikrofoner, men for å få litt substans i koret bruker eg ofte 24 close-up i tillegg på eigen sub-mix.

Det funker heilt konge å legge ein compressor med filter (bruker MindPrint T-Comp) på gruppa man sender kor-mix gjennom til PA, men eg er interessert i å finne ut om dette kan optimaliseres enda meir. Er det nokon som har prød tilsvarande med t.c. finalizer, Tripple-C eller andre dippeduttermednokavknapperoglys?

mvh
-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Prøver så godt jeg kan og holde meg unna sånne kor jobber men må bare få si at Triple-C ruler gata.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Endelig heime fra turnè med det berømte korprosjektet mitt... 10 dager og 12 konserter tar på for ein stakkar.

Ville bare gi litt tilbakemeldinger på eksperimenteringa mi på korlyd.

Brukte t.c. tripple-C på gruppe for close-up mix (eige miksebord). Gruppe for å slippe kompresjon i monitor. I tillegg insertet eg ein grafisk eq på gruppe med overheadmikrofonene. Fikk så mykje fet korlyd eg bare ville...

Problem: ved bruk av tripple-c på close-up mix får man vokalene så tydelig og fremme i lydbildet som helst. Under normale forhold er dette übersjef, men som eg har sagt før så er det overhead lyden som er kul i dette koret. Man må derfor være varsam med å ikkje overdrive compressorbruken.

Hadde eg hatt eit skikkelig miksebord kan det hende eg ikkje hadde hatt behov for den grafiske eq'en på overhead gruppa, men når man reiser med Midas Venice, så reiser man med Midas Venice. Grafisk eq trikset fungerte over all forventning, men man mister selvsagt litt headroom om man ikkje tenker litt på gainstruktur.

mvh

-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Brukeravatar
knuhe
Newbie
Innlegg: 32
Registrert: 20 nov 2003, 14:36
Sted: Porsgrunn

Legg inn av knuhe »

Ruben;

Har du prøvd den mer utdaterte Sennheiser K3-U som close-up mic?
Fungerer forholdsvis bra for meg, men man må ha god mikser og equalizere så det holder. De feeder mye oftere enn andre mikker jeg har brukt til kor.

Mvh Knut
Knut Henriksen
Svar