HJELP!!! Periodisk støy i PA

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

toraabe

Re: HJELP!!! Periodisk støy i PA

Legg inn av toraabe »

Prøv å sett på forskerkeren via en UPS.
Det finnes en rekke UPS'er som dukanbruke som også tåler strømmmen til den forstereken .
Du skal jo ikke kjøre den på maks.
Uansett så er det nok smart å koble inn en UPS på FOH mikser om enhar problemer med støy....
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: HJELP!!! Periodisk støy i PA

Legg inn av Frode Trondahl »

http://www.adamhall.com/en/Line_isolati ... PLI02.html
En slik trafo boks mellom PA og FOH løser i 9 av 10 tilfeller problemet med jordstøy.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: HJELP!!! Periodisk støy i PA

Legg inn av Ytter »

Har vært borti liknende problemer vedr støy,og det har vært forskjellige kilder:
Kaffetrakter/kjøleskap/komfyr/vaskemaskin/oppvaskemaskin etc.
Fellesnevner for alle disse er enkel og vanskelig på samme tid: de har alle forskjellige typer termostat/microswitcher/releer/kontaktorer som slår seg av-på,og når en av de nevnte ikke lengre får 100% kontkakt i kontaktflata (f.eks i termostaten) så dannes det en liten lysbue (lik den når du sveiser) som støyer temmelig rett tilbake inn på strømnettet.
Det er spesiellt utsatt på kaffetraktere,de står gjerne på lenge av gangen backstage,og termostaten står og slår seg av/på/av/på hele tiden og vil tilslutt får dannet et ørlite belegg på kontaktpunktene inne i systemet.Og slike finnes det jo gjerne rundtom på husene.Problemet begrenser seg vanligvis til å befinne seg internt i huset hvor støyen oppstår...
Det samme kan sies om eldre kjøleskap/isbokser/frysere etc.
Tror nok at dere er kvitt problemet ved å tenke på hva som står på/koble fra slike kilder. Siden problemet er så periodisk og sjeldent vil jeg ikke tro at teleslyng etc er problemkilden (som dere jo allerede har koblet fra...)
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: HJELP!!! Periodisk støy i PA

Legg inn av Hans A. Moen »

Hos meg dukket det opp støy på begge de aktive studiomonitorene her for noen uker siden. Det er varierende intensitet, og er uavhengig av inngangene, støyer like mye om studiomonitorene ikke er koblet til i det heletatt...

Så målte jeg jord og en pol i nabohuset.. 100% jordfeil. Målte mellom min vaskebenk og jord. 230volt. Målte mellom en pol og jord ute i lydstudio. full fres... Så mitt tips er. Sjekk for generell jordfeil på anlegget. Den kan også være FØR trafoen til din nettleverandør.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: HJELP!!! Periodisk støy i PA

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Skøy med sånne feil...

Hadde store problemer med støy i leslie/B3 på jobb, målte 230v mellom alle faser og jord i sikringsskapet på den klubben :?
Svar