Skreddersydd PA

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Skreddersydd PA

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Jeg har lekt litt med tanken på en PA som spesialbygges og tilpasses til et spesifikt konsertlokale, men ikke nødvendigvis i samarbeid med noen av de typiske aktørene i PA-bransjen.

Ett firma jeg har tenkt på, er f.eks. norske Seas (http://www.seas.no), som designer/lager de høyttalerelementene som brukes i mange high-end konstruksjoner rundt om kring i verden (joa, dette er elementer som egentlig er beregnet på hifi, men med små modifikasjoner også sikkert kan fungere meget godt i PA-sammenheng). De har også stor kompetanse på design av kasser til elementene sine...

En eventuell realisering av et slikt prosjekt, ville innebære at man henter inn teknikere fra firmaet, tegner en PA som tar hensyn til de akustiske forholdene i lokalet (så fremt dette lar seg gjøre, hvis ikke får vi vel bare spille over akustikken :D ), og som samtidig er stor nok til å levere nok trøkk til de heftigste rockekonserter. Det forutsettes selvfølgelig at dette bygges profesjonelt og kobles til det passende forsterkeriet og ellers tunes etter alle kunstens regler ved installasjon.

Hvordan tror dere dette ville blitt mottatt i bransjen?

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Brukeravatar
AudioFixer
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 06 jun 2003, 16:16
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av AudioFixer »

Seas lager meget gode elementer og leverer faktisk til flere kjente P.A. produsenter..
Det er også etter det jeg vet allerede levert skreddersydde anlegg, f. eks i Olavshallen.
Om et SEAS anlegg klarer å "spille over akustikken" tviler jeg på................... :?:
Brukeravatar
Johan Berntsen
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 18 jun 2003, 11:30
Sted: Oslo

Svar skreddersydd PA

Legg inn av Johan Berntsen »

Jeg vet hvordan jeg reagerer til hjemmelaget PA, og jeg kjenner et par andre for å si det slik. Har fått "husets" PA servert et par ganger, men det aldri har fungert.

Jeg liker ideen, men de som har tenkt å gjennomføre dette husk å smøre dere med tolmodighet. Her må dere argumentere, noe så til de grader.
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Vel, vi har slått tanken fra oss nå, satser heller på noe brukt EAW / Turbo / Meyer...

Forresten, fant dere noe ut av KF755-toppene etter at dere var på Ås, synes Stig snakka noe om å sjekke intern-kablinga for fasefeil e.l.

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

skreddersydd pa

Legg inn av Frode Trondahl »

Hvis du vil ha en pa som seas gav nokså mye skrytt etter test hos dem.
Bør du sjekke ut ALS .
Arendal lydsystemer sitt nye prossesorstyrte system fikk en god måle raport da de ble testet på seas.

Snakk litt med kjell på als. Det er ikke dyre kasser heller
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Svar