PA til variabelt konsertlokale

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: ta deg en tur

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Espen Hammer skrev:ta deg en tur på Ricks på lørdag. der henger det JBL vrx rundt om kring..
"Rundt om kring"? er jo VRX bokser overalt der jo :lol:
ketil nicolaysen
Active Member
Innlegg: 139
Registrert: 12 jun 2006, 02:30
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

er det på cofee annan du skal ha en rigg?isåfall trenger du vel ikke noe line array?
har brukt jbl vrx flere ganger og synes det funker meget bra...hør med trondheim lyd(kurt) eller lydrommet direkte om muligheter for demo..
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

hei ketil. nei vi bare fabler litt om muligheten for økt hyppighet på konserter i amfisalen. pr dags dato brukes den bare rockekonserter under nattrock, noe som fungerer svært godt. Har hørt mye skryt av vrx, samt at de ser små og koselige ut til rigging. har desverre ikke hørt dem spille noe mer enn cafélyd på richs.

hvis vi eventuelt skal handle, så er det nok et stykke frem i tid. Anlegget må fungere like godt til rockekonserter med publikum på gulvet, som til konferanse/teater/musicals som spiller mot amfiet. og det bør være enkelt å håndtere/rigge om. Hvis det blir noe av, så er det mest sannsynlig som ledd i en økt satsing på konserter med fri alder for et litt større publikum enn det man finner i coffee annan i dag.
aslak skarderud
kultursenteret isak
ketil nicolaysen
Active Member
Innlegg: 139
Registrert: 12 jun 2006, 02:30
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

i amfi salen hadde 3-4 vrx pr side gjort susen...har vært der v flere anledninger,riktignok noen år siden sist jeg var der å gjorde ukm der,men dog...fordelen m vrx er vekt,lett å rigge og det koster ikke all verden..du kan også flytte det inn på cofee annan,2 topper kan stakkes på et stativ i sub'en..danker glatt ut mackien hehe
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

hehe, prisforskjellen tatt i betraktning, så burde den det ;)
Finnes det jbl-vrx til utleie i trondheim?
aslak skarderud
kultursenteret isak
ketil nicolaysen
Active Member
Innlegg: 139
Registrert: 12 jun 2006, 02:30
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

jobber m saken hehe....nei d finnes nok ingen vrx i trheim..når det gjelder pris så må jeg nu si at mackie srm450 er latterlig dyr i forhold til hva den leverer..
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

hehe, godt å høre.

srm ble satt ned til 7000kr kassa nå nylig, produksjonen ble flyttet fra italia til et eller annet sted i asia. vurderte å bytte ut monitorene, på coffee annan med passive kasser, men fant ikke noe system som spilte like høyt til prisen. 4 passive kasser med forsterkere, rack og kabling koster mer enn 28000kr. fikk dog en demonstrasjon av jbl+crown på storås, og de låt mye penere, men 12" ble nummeret for lite. og kostnadene ble litt høyere enn budsjettet desverre.
aslak skarderud
kultursenteret isak
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: PA til variabelt konsertlokale

Legg inn av aslak.skarderud »

I kommunen går ting som kjent raskt :)

Det ligger uansett an til at det kanskje blir oppgradering av lydanlegg.

Pr i dag er det et årgammelt JBL SRX anlegg i salen,

2xSRX725F
2xSRX728s
1xCrown Xti2000 på toppene
2xCrown Xti4000 på subbene
Biamp Nexia SP styringsboks.

Planen er å kjøpe inn et anlegg som dekker alle behov fra konferanse, teater, ukm, oppover i et litt for bratt amfi, til rockekonserter utover et 14x7 meter stort område, som normalt er scenen foran amfiet. Salen i seg selv er 18x18 meter, omlag 7meter takhøyde, men med et rart 2meter bredt galleri rundt hele i ca 4 meters høyde. og et bratt amfi som dekker omlag 1/2 av den resterende gulvplassen. Anlegget må derfor fungere oppover i amfiet, såvel som bortover scenen.

Det mest økonomiske er vel å doble SRX riggen. Hvilken amping anbefales i såfall? Xtiene kan duge som monitoramping om nødvendig.
Ønskedrømmen er noe ala VRX, som er lett og enkelt å rigge opp/rigge om. Og som i tillegg kan moduleres etter behov.

Vi trenger også monitoring, og hvis det blir jbl i pa, så kan det være greit å holde seg der på monitorene også, tror SRX712m blir for små, må nok opp på vrx915m

En litt eldre 24kanals mackiemikser trenger også utskifting. Har en Yamaha LS-9/16 og Soundcraft GB-4 med outboard på huset fra før. Tror LS-9/16 kan gå tom for kanaler på større produksjoner, vurderer sterkt en LS-9/32, siden denne vil koste oss mindre enn en analogmikser med outboard. Da har vi to digitalmiksere disponible, samt et analogt oppsett som kan flyttes dit det er behov.

Tips mottas med takk. Trenger dog ikke konkrete tilbud på produkter, da vi må gå noen runder med søknader før ting faller på plass og skal ut på anbud :)
aslak skarderud
kultursenteret isak
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: PA til variabelt konsertlokale

Legg inn av Espen Hammer »

eprod har vrx på utleie i tr.heim. menne, Mèlody er det dokker skulle ha hatt i salen der :)
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: PA til variabelt konsertlokale

Legg inn av aslak.skarderud »

men det blir dyrere enn vrx, gjør det ikke?

Nattrock blir vel den største produksjonen gjennom året, i år var det leid inn 2x msl-3 og 2x650sub pr side såvidt jeg husker, noe som er nok trøkk nok på gulvet. SRX blir kanskje hakket mindre, noen anelse om hvordan de to er sammenliknet?
aslak skarderud
kultursenteret isak
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: PA til variabelt konsertlokale

Legg inn av Espen Hammer »

M`elody blir nok dyrere ja. Prx tror jeg ikke vil funke der. I år, som ifjor var det jeg som leverte der. Var 4 stk MSL4, 4 stk 650, 2 stk UPA1 og en UPA2
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: PA til variabelt konsertlokale

Legg inn av Ole Hansen »

aslak.skarderud skrev: Vi trenger også monitoring, og hvis det blir jbl i pa, så kan det være greit å holde seg der på monitorene også, tror SRX712m blir for små, må nok opp på vrx915m
Min erfaring er at SRX712 ikke har blitt for små til noen av jobbene jeg har gjort til nå. Har fått positive tilbakemeldinger både fra musikere og gjesteteknikere. Mye power i en liten kasse, samtidig som den låter bra. Den fysiske størrelsen og vekten gjør de til en drøm å jobbe med samtidig som de tar liten plass og ser pene ut på scenen.
Kan nok være en fordel med et par 15 tommere til bass og trommer på litt mere rocka ting.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: PA til variabelt konsertlokale

Legg inn av aslak.skarderud »

har hørt at de kan bli litt pysete fra andre, men det kan eventuelt ha noe med amping å gjøre også?
aslak skarderud
kultursenteret isak
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: PA til variabelt konsertlokale

Legg inn av Espen Hammer »

man har somregel nok sub opp på en scene uansett, ifra PA anlegget. Men det kan ofte være behov for litt mere skyv bak til trommisen, kjøpe til en Sub der, så funker det nok greit med 12". Har selv gjort festivaler med 12" uten noe form for problem.
toraabe

Linearray og Linearray

Legg inn av toraabe »

Linearray er jo svært poppis om dagen og det kan fungere bra, men det er ikke alltid det fungerer like bra.
Hvis jeg ville ha brukt linearray så ville jeg ha bruke jbl 5 VRX på hver side og 6 enkle 18 " subber på hver side.

MEN personlig ville jeg ha benytta meg av point source kasser.
Enten Nexo Alpha E. 6 topper og 6 bunner på hver side som vil være passe for det lokalet.
Eller like bra D&B C7 top 6 på hver side og 4 c7 sub + 2 B2 Sub på hver side.

Jeg har erfaring at point source låter snillere og mere fokusert enn linearray innendørs...
Svar