Enkeltmannsforetak eller AS?

Her har dere oppdateringer og nyheter fra bransjen.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Enkeltmannsforetak eller AS?

Legg inn av Ole Hansen »

Fra i år er det nye regler når det gjelder å starte AS.
Vet ikke helt hva disse reglene sier, men har forstått at en trenger mindre egenkapital og at en slipper revisor når en er under 5 mill i omsetning.
Selv driver jeg enkeltmannsforetak men lurer på om AS er veien å gå? Da opparbeider en seg også rettigheter i trygdesystemet så lenge en tar ut lønn fra AS i motsetning til i dag da en ikke har rett på ledighetstrygd.
Noen som vet ulemper/fordeler med det ene eller andre?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Enkeltmannsforetak eller AS?

Legg inn av kristianjohnsen »

Ole Hansen skrev:Fra i år er det nye regler når det gjelder å starte AS.
Vet ikke helt hva disse reglene sier, men har forstått at en trenger mindre egenkapital og at en slipper revisor når en er under 5 mill i omsetning.
Selv driver jeg enkeltmannsforetak men lurer på om AS er veien å gå? Da opparbeider en seg også rettigheter i trygdesystemet så lenge en tar ut lønn fra AS i motsetning til i dag da en ikke har rett på ledighetstrygd.
Noen som vet ulemper/fordeler med det ene eller andre?
Jeg skal danne AS i 2012.

Ting å tenke på er at det vil være noe strengere krav til hvordan du holder bokføringen din selv om revisorplikten bortfaller ved omsetning under 5 mill:
Det kan ikke være NOEN sammenblanding mellom firmaøkonomi og privatøkonomi ettersom du nå vil være ansatt.
Se økonomiposten jeg akkurat la ut. Lever man etter rådene der tror jeg bokføringen fint holder vann for et AS etter de nye reglene.

De fleste seriøse aktører i denne bransjen sitter på verdier som kan stå for aksjekapitalen på 30k. Vær obs på at det er bokført verdi (formue) som teller, ikke hva du mener at du kan selge utstyret for.
Du må ha noen med rett myndighet til å signere på at du har disse verdiene. Tradisjonellt har revisorer tatt seg skammelig godt betalt for dette, men nytt av året er visst at en bank kan gjøre dette gratis under de rette omstendigheter.

Det vil i tillegg koste ca Kr. 5.000,- å registrere dette hos Brønnlysundregistrene.

Man bør time overgangsperioden mellom eneierforetak og AS godt. Sitter du uten gyldig org nummer en periode er det ulovlig å fakturere og du får heller ikke avkreve eller betale inn moms.

Holder deg oppdatert i denne tråden ettersom tannhjulene tikker sin gang her. Dato for omlegging til Lillehammer Lyd og Lys AS er prosjektert til 01/07-12.
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Enkeltmannsforetak eller AS?

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Dere bør vel adde NUF her også.
Mvh
Erlend Blom
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Enkeltmannsforetak eller AS?

Legg inn av kristianjohnsen »

Her kommer en oppdatering.

Det viser seg "kjelkete" å endre dette midt i et bokføringsår grunnet overføring av driftsmidler, osv. Det er lettere å starte med "ny frisk" på et nytt år - så dette gjør jeg.

Det viser seg fort at dette ikke er noe for lekfolk. Skaff deg en bokfører!

Det første du blir spurt om er en takst på firmaets driftsmidler og eiendeler. Dette må utføres av noen som er tålelig nøytrale, altså ikke partnere eller ansatte, osv. Et delvis konkurrerende firma i en naboby, eller liknende, bør duge.

Poenget er å kunne bevise hvilke verdier som overføres fra deg som person og over til firmaet du nå skal ansettes i.

Man må bestemme seg for om man skal eie alle aksjer, eller åpne for å selge noen av de til fx en investor.

Man trenger et styre. Dette er mest en formalitet, et par ansatte, eller en forelser kan sitte i styret. Man må være 3 stk totalt i styret.

Er du heldig koster det ca 15.000,- å danne AS.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Enkeltmannsforetak eller AS?

Legg inn av kristianjohnsen »

Hei og godt nytt år. Nå er vi kommet så langt at vi skriver 2013 og AS-planene for mitt lille firma er en realitet.

For å føye til det som alt er skrevet oppsummerer jeg nå noen flere momenter man må tenke på:

-Opprette styre i AS'et og skrive vedtekter for virksomheten.

-Registrere det nye firmaet hos Brønnøysundsregistrene.
(Man signerer elektronisk hos Altinn og trenger derfor minID.no PIN-koder om man ikke har det fra før).

-Opprette bedriftskundeforhold med banken. Husk en spesiell skattetrekkskonto om man ikke har fra før.

-Sette inn Kr. 30.000,- på en ny bedriftskonto.

-Sørge for å få bekreftelse av banken på dette innskuddet.

-Engasjere revisor for å bekrefte balanse på Kr. 30.000,- på konto
(man må faktisk det fremdeles, koster ca Kr. 5.000,- :( ).

-Vente på organisasjonsnummer.

-Meddele banken at organisasjonsnummer er registrert og aktivt slik at man kan få kodekalkulator, osv.

-Sende ut skriv til kundene om at det er kommet et nytt firma på banen og at det skal benyttes nytt kontonummer.

-Omregistrere alle kjøretøy til AS'et (dette gikk ca Kr. 3.000,- ned pr varebil ved nyttår. Flaks!).

-Høre med forsikringselskapet om noe må forsikres annerledes fremover (husk ansatte, inkludert innehaver!).

-Skrive ansettelseskontrakt med innehaver som nå er ansatt som daglig leder.

-Lære seg rutiner for utbetaling av lønn, evt feriepenger, samt rutiner for skattetrekk og arbeidsgiveravgift.
Har man hatt ansatte under seg i enkeltmannsforetaket er det ikke noen overraskelser her.



Jeg oppdaterer ettersom prosessen ruller videre. Har ikke papirene foran meg og kan ha glemt et punkt eller to.

PS: IKKE prøv dette uten hjelp av en bokfører...
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Enkeltmannsforetak eller AS?

Legg inn av kristianjohnsen »

Et par ting til:

Det er mye enklere å stille med Kr. 30.000,- i faktiske penger som aksjekapital, fremfor å benytte av varelager for å dekke dette. Hvis firmaet er levekraftig mener jeg ikke det skal være problem å oppdrive Kr. 30.000,-. Når firmaet er opprettet kan man bruke av de uansett. Slik jeg ser det dekker det sånn ca utgiftene med å opprette nytt firma.

Det vil bli litt "overlapping". Vi har prøvd å time godt med tanke på overdragelse, men allikevel vil den siste perioden på forrige firma og den første på det nye ha noen "overløpere" da leverandører er trege med å fakturere, og man har kanskje levert oppdrag i julen, osv. Dette er ikke noen sak for en bokfører å føre riktig rent skattemessig. Det må du ha uansett, ikke prøv dette på egenhånd!

Ettersom det nå dreier seg om et nytt selskap kan i teorien de første Kr. 50.000,- av momspliktig omsetning faktureres uten å legge på moms. Men da får man heller ikke avskrevet moms i samme periode. Vi ble enige om å fakturere med moms fra dag 1 på vanlig måte da dette er ryddigere. Dessuten sleit vi med å se at det gagnet noen i det hele tatt å fakturere uten moms.
Svar