Stroboskop og helse-effekter

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Stroboskop og helse-effekter

Legg inn av kristianjohnsen »

Vi har sikkert alle hørt historier om at bruk av stroboskop kan påvirke epileptikere og pasienter med andre sykdommer, men er det noen som kan peke meg i retning av faktainformasjon om dette emnet?

Er det noen av dere som følger bestemte retningslinjer eller forhåndsregler rundt bruken av slikt utstyr?
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Stroboskop og helse-effekter

Legg inn av Ytter »

Tja,stroboskop-lys brukes av alle sykehus vedr testing for varianter av epilepsi,mulig du trenger mere dokumentasjon?

E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Stroboskop og helse-effekter

Legg inn av kristianjohnsen »

Ytter skrev:Tja,stroboskop-lys brukes av alle sykehus vedr testing for varianter av epilepsi,mulig du trenger mere dokumentasjon?

E.
Det jeg er ute etter er å vite litt mer om er hvor vidt stroboskop benyttet i underholdningssammenheng virkelig kan fremprovosere helseproblemer for publikum.

Dokumentasjonen jeg kunne trenge ville beskrive krav til annen minimumsbelysning i lokalene samtidig som stroboskopene benyttes. Hva slags tidsintervaller stroboskopene kan benyttes i, hva slags blinkefrekvens, osv. Hva er arrangør eller utstyrsleverandørs ansvar dersom noen hevder å ha opplevd helseplager som følge av stroboskopbruk? Hva kan man anse som normal bruk, og hva er overdreven bruk? Hva slags ansvar har man for å varsle publikum?

Kan noen peke meg i retning av noen slik dokumentasjon?

Hva er deres "policy" vedrørende bruk av slikt utstyr?
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Stroboskop og helse-effekter

Legg inn av kristianjohnsen »

Ytter skrev:Tja,stroboskop-lys brukes av alle sykehus vedr testing for varianter av epilepsi,mulig du trenger mere dokumentasjon?

E.
Har du noen dokumentasjon rundt disse testene, eller føyer dette seg inn i rekken av "rykter" rundt stroboskop-bruk?
Svar