3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Hans A. Moen »

Har behov for en enkel lysmikser hvor jeg kan styre minst 3 kurser med RGB-LED-kanner.
Nytt og brukt av interesse.

P.S. Jeg kan "ingenting" om lys.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Tom Hansen »

Da vil det holde med en enkel 24 kanaler som du kan lagre scener på. Koster fra ca 2.500,- og oppover. Du kan og bruke bord som er beregnet på bevegelige. De rimeligste kostar fra ca. 1.600,- og tar 12 enheter med intill 16 adresser på hver.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Hans A. Moen »

Jeg blir veldig forvirra av scannerbord. Det står "512 kanaler".. ok, men 8 fadere?. Hvordan gjør man det da?
Har før jobbet på helt vanlige 16kanalers bord og da styrt 4 stk. Det forsto jeg :P Uansett, har ikke behov for noen RASKE skifter sånn det er i dag.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Tom Hansen »

Det 12 knapper som du velger de enhetene som skal programmeres. Hvis du f.eks skal ha den første rød og den andre blå: Trykk inn enhet 1 og lag den rød. Trykk ut enhet 1 og trykk inn enhet 2, og sett den til blå. Når du er ferdig lagrer du scenen til en av faderne. Det er 8 fadere med A/B funksjon som gjør det mulig å kontrollere intil 16 adresser pr. enhet.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Hans A. Moen »

Tom Hansen skrev:Det 12 knapper som du velger de enhetene som skal programmeres. Hvis du f.eks skal ha den første rød og den andre blå: Trykk inn enhet 1 og lag den rød. Trykk ut enhet 1 og trykk inn enhet 2, og sett den til blå. Når du er ferdig lagrer du scenen til en av faderne. Det er 8 fadere med A/B funksjon som gjør det mulig å kontrollere intil 16 adresser pr. enhet.
Takk skal du ha :)
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Hans A. Moen »

Hei igjen.

Nå har jeg fått meg 4 billige RGB kanner og et lysbord made in china for sure!.

Leser i blekka til kannene og til lysborded, men uansett hva jeg har gjort til nå får jeg ikke kannene til å fungere på forskjellige fadere. Per nå har jeg klart å få kanne på kanal 1 og kanal 2, men de reagerer påsamme fadere. Er det noe elementært jeg gjør feil eller må du/dere ha mer info for å forstå problemstillinga?

(Som sagt tidligere, Jeg er lydtekniker, ikke lampetgeneral, jeg vet virkelig ikke hva jeg driver med).
luringen

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av luringen »

Typebetegnelse på lamper/bord kan hjelpe 8) 8)
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Hans A. Moen »

Eurolite kanner. Og dette bordet: http://www.ljudia.com/lys-s82112/lyssty ... 45-p80824/

Skal sies at skruene på printkortet ikke var skrudd til og en faderknapp hadde allerede detti av da jeg pakka det opp.. Heh.. QUALITY! My friend.
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Even N.B. »

[quote="Hans A. Moen"]Per nå har jeg klart å få kanne på kanal 1 og kanal 2, men de reagerer påsamme fadere. Er det noe elementært jeg gjør feil eller må du/dere ha mer info for å forstå problemstillinga? [quote]

Du har nok gjort en standard nybegynnerfeil...
Jeg er ikke sikker på hvor mange kanaler de kannene bruker, men med lys er det sånn at hvis en enhet(hode, led, osv.) bruker flere kanaler.
Hvis de led kannene bruker tre kanaler så må neste kanne starte på kanal 4, tredje kanne på kanal 7 og og den fjerde på kanal 10, osv..

...men man lærer så lenge man lever =)
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
luringen

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av luringen »

Dessa lampene bruker 5 kanaler pr stk, og programering på detta bordet veit eg ikkje korleis funker...
eg har et rævva Behringer lysbord som eg buker til mine lamper.. kanal 1-5 og om det er konvensjonelle lamper i bruk endrer eg progameringa på lysdimmerne, ikkje bordet.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Tom Hansen »

Ser ut til at bordet er på 8 kanaler A/B og det vil si 16 adresser pr knapp. Da må lampe 2 starte på kanal 17, lampe 3 på kanal 33 osv....
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Hans A. Moen »

Jeg vet ikke hva jeg har gjort. Men jeg tror jeg har satt lampe 1 på program 1 og lampe 2 på program 2. osv osv.
Når jeg aktiverer "program". Kan jeg stille de lampene jeg velger til den fargen/intensiteten jeg velger. Når jeg da velger de bort igjen beholder de innstillingene mens jeg kan forandre en annen lampe/gruppe. Det er sikkert lettere måter å gjøre dette på, men dette funker til mitt bruk så jeg tror egentlig ikke jeg orker å knote no mer. Fillebord :D Manualen hadde tydelig gått igjennom en helt ordinær kopimaskin.
Glenn Andre Carlsen
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 25 feb 2009, 02:05

Re: 3-4xRGB-LED-kurser - Tips til liten lysmixer?

Legg inn av Glenn Andre Carlsen »

Selvom lampene bruker 5 kanaler, trenger du ikke programmere slik at du bruker alle fem..! kanal 1-3 på bøttene er RGB, de to siste kanalene er noen effekter du egentlig ikke trenger !
Så da programmerer du den ene på kanal en, den vil da automatisk bruke 5 kanaler inntil du programmerer den andre til kanal 4. Du kan til og med la bøttene dine bruke 1 kanal om du vil, men da får selvfølgelig bare 1 farge. I tillegg kan du programmere slik at alle LED bøttene dine kommer på 3 kanaler, med mindre du vil ha alle på forskjellige kanaler da.

Korriger meg om jeg sier feil nå, men er ihvertfall dette jeg har erfaring med. Men så er jeg lydtekniker og ikke lampetgeneral da, når sant sakl sies!
mvh
Glenn Andre H Carlsen
Svar