Piratkopier

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Piratkopier

Legg inn av lydonen »

Det hagler med piratkopier i lysverdenen.. Når det gjelder lyd vet jeg at ingen gidder å satse på kopi-mikker, miksere og amper og slikt.

Men hvordan stiller folket seg til kopivarene som strømmer innover oss på lyssida?

Ville du kjøpt en MAC-kopi?
Ville du kjøpt en kopi av en Avolites Pearl?
Hva med Atomic-strober?
Andre kopivarer du kjenner til?

Hvilke problemstillinger er verst? Blir du i verste fall kriminell selv ved å kjøpe og bruke dette? Er de som importerer og selger dette selv kriminelle eller er det uskyldig?

Kom med sysnpunkter!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Piratkopier

Legg inn av Hans A. Moen »

Synes det er overraskende mye falske mikrofoner på markedet jeg. Lys aner jeg ikke.

edit:

Eller hva med produktene Snickers-is viste på sin webside? Den mixeren som het et eller annet med Spirit Live og så klin lik ut som Midas Venice....
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Piratkopier

Legg inn av Tom Hansen »

Ser veldig likt ut da. Frister og prøve, men erfaringen min er at man får hva man betaler for. Men det kan være godt nok det da. Er det noen Pearl brukere som vil være prøvekanin?
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
John H. Guttorm
Active Member
Innlegg: 60
Registrert: 21 feb 2006, 03:07

Re: Piratkopier

Legg inn av John H. Guttorm »

Tom Hansen skrev:Ser veldig likt ut da. Frister og prøve, men erfaringen min er at man får hva man betaler for. Men det kan være godt nok det da. Er det noen Pearl brukere som vil være prøvekanin?
Kan gjerne være prøvekanin jeg, så lenge du betaler for uløkka. Send meg en piratkopi av pearl expert, så skal jeg sagtens evaluere det for deg :)
Heaika/Heyka
Bård
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 12 mai 2009, 22:11

Re: Piratkopier

Legg inn av Bård »

Link til et engelsk forum med 2 veldig fine diskusjon om dette emne :

http://www.blue-room.org.uk/index.php?showtopic=25422
http://www.blue-room.org.uk/index.php?s ... 20607&st=0

Av personlig erfaring har jeg kun brukt 2 stk City Color 2500w kopier fra Kina. Ja de virker fint..... helt til de bryter sammen. Da er det helt umulig å få tak i deler eller info om dem og de er et skjærsilden å prøve å fikse. Så blir litt bruk og kast prinsip.

Det er jo forskjellige kvaliteter på utstyret også fra Kina, de litt dyrere "merkene" impoterer ofte optikk og lignende fra samme (ofte Italienske) fabrikker som det de vestlige merkene gjør, men de er mye billigere fordi de nesten ikke må betale noe for R&D da de blir "inspirert" av de vestlige merkene og arbeidskraften koster 20 gram ris pr dag. Så man må jo ta en vurdering om man personlig synes det er greit, men jeg tviler på at det blir noen stor strek i Martin, VL eller Robe sitt R&D budsjett om Disco Dan kjøper seg 4 stk 250 hoder fra Kina.

Angående den kriminelle biten så er de fleste produktene fult lovlige. De ser lik ut, gjør de samme tingene, men har akkuratt nok forskjeller til at de er lovlige, f.eks hvilken rekkefølge prisme, gobo, cmy ligger i.
Det var f.eks mye oppstyr rundt Fine Art FINE 2000 som er en rein Mac 2000 kopi, med det slutt resultat at Martin sin representant i UK gikk ut og sa at det ikke var en kopi, bare et produkt som var veldig likt.

Det som er viktig å huske på om man skulle velge å gå for produkter fra Kina. Kjøp med nok ekstra deler! ;)
Sist redigert av Bård den 15 mai 2009, 01:10, redigert 1 gang totalt.
--
Bård Bråthe
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Piratkopier

Legg inn av Marius Lindaas »

Martin Mac-250EN er produsert i kina. Samt masse av elektronikken i de større hodene til Martin. Så kina i seg selv er ikke et problem, problemet er bare å finne de rette leverandørene som produserer kvalitet. Det er jo tross alt tusener av produsenter.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Bård
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 12 mai 2009, 22:11

Re: Piratkopier

Legg inn av Bård »

Det meste av low range Martin produserers vel i Kina nå, men at de også har begynt å få produsere 250 hodene der var nytt for meg. Vet du hvor lenge de har produsert de der ?
Ble vel fortalt på PLASA at Martin ikke skulle la hodene sine bli produsert der da jeg tokk opp spørsmålet om Kina, men de som står på standen skal jo naturlig nok bare selge.....
--
Bård Bråthe
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Piratkopier

Legg inn av Marius Lindaas »

Bård skrev:Det meste av low range Martin produserers vel i Kina nå, men at de også har begynt å få produsere 250 hodene der var nytt for meg. Vet du hvor lenge de har produsert de der ?
Ble vel fortalt på PLASA at Martin ikke skulle la hodene sine bli produsert der da jeg tokk opp spørsmålet om Kina, men de som står på standen skal jo naturlig nok bare selge.....
Vi kjøpte 12 Martin MAC 250 for to måneder siden, På de sto det made in China. Har i ettertid hørt at den billigste serien til de fleste Pro merkene blir produsert i Kina. Hvor lenge de har gjort det aner jeg ikke.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Svar