Nybegynner trenger tips til lys!

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Nybegynner trenger tips til lys!

Legg inn av Thor Udø »

Neste helg skal jeg kjøre lys på en konsert med et lokalt band, det kommer til å bli 100-200 publikum. Saken er den at jeg omtrent aldri har tatt i et lysbord, så her trenger jeg litt hjelp. Har kjørt lyd et par ganger før for samme antall publikum.

Det er et fastmontert lysanlegg og jeg skal ikke bruke movingheads.

Er det noen her som har noen guider på nettet eller har noen generelle tips å kommer med?
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Brukeravatar
John H. Guttorm
Active Member
Innlegg: 60
Registrert: 21 feb 2006, 03:07

Re: Nybegynner trenger tips til lys!

Legg inn av John H. Guttorm »

Som regel så trenger du ikke å filtre lysene i 40 forskjellige farger.. Det holder lenge med etpar farger, avhengig av hvor mange kanner du har tilgang på.

Ikke "tap" på knappene febrilsk, hør etter rytmen og følg den :)

øvelse gjør mester :)
Heaika/Heyka
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Nybegynner trenger tips til lys!

Legg inn av Thor Udø »

Det er 16 kanner + kanskje noen til. Jeg skal få litt opplæring på forhånd, så satser på at det skal gå nokså bra, men jeg ville bare høre om det fantes noe litteratur på nettet, slik at jeg kunne lese litt på forhånd.

Jeg tenkte jeg skulle øve meg under prøvene tidligere på dagen.
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Nybegynner trenger tips til lys!

Legg inn av kleistad »

Viktigste er å bruke øya å se hva som er fint/tøft:) Så er det bare å la det stå til!
Kristoffer Leistad
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Nybegynner trenger tips til lys!

Legg inn av Espen Hammer »

problemet er at det finnes så mange som ikke ser tøffe ting. evt. ser bare ikke tøffe ting :D
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Nybegynner trenger tips til lys!

Legg inn av Thor Udø »

Da var konserten gjennomført, alt i alt syntes jeg det gikk bra. Jeg mistet takta noen ganger, men ifølge publikum var det ingen som merka det. :? Vi brukte seks hoder (2 wash og 4 spot) som snurret og gikk for seg selv, itilleg til 8 kanner bak og 8 kanner som frontlys.

Det eneste uhellet vi hadde var at røykmaskinen med et uhell var lagt inn på en fader sammen med lys som stod på, så når den var ferdig varmet opp, begynte den å spy ut røyk. Dette resulterte i at brannalarmen gikk.

Men jeg følte meg litt dum der jeg satt vedsiden av lydmannen som hadde Meyer PA og Soundcraft Europa mixer, mens jeg hadde Behringer mixer og acme moving heads.. :lol:
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Nybegynner trenger tips til lys!

Legg inn av Ole Hansen »

Thor Udø skrev: Det eneste uhellet vi hadde var at røykmaskinen med et uhell var lagt inn på en fader sammen med lys som stod på, så når den var ferdig varmet opp, begynte den å spy ut røyk. Dette resulterte i at brannalarmen gikk
Det er jo nettopp det vi har røykmaskiner for; spy ut røyk! :lol:
Regel nummer 1 når en begynner å rigge lys og har med røykmaskin: Slå av brannvarsling eller finn en å gi ansvaret til. Da har du i så fall en å sende regninga til når brannvesenet kommer.
Regel nummer 2: Er brannvarslingen virkelig slått av??
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Nybegynner trenger tips til lys!

Legg inn av Thor Udø »

Sensoren på scenen var slått av, dette holder ved normale mengder røyk, men det som skjedde var at hele rommet ble røyklagt før vi fikk slått av maskinen. Dermed ble røyken fanget opp av sensoren ute i salen og inne i baren.
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Svar