Røyk og reaksjoner

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Røyk og reaksjoner

Legg inn av Tom Hansen »

Hei.
Når jeg har med amatører og gjøre på scenen (spesielt damekor) så klager noen av dem på at dem blir tørr i halsen, og får ikke til å synge. Noen sier dem er allergisk. Det er til og bli svett av :evil: . Etter det jeg har oppfattet så er ikke røyken skadelig. Vet dere noe om dette? Lys uten røyk er jo som pizza uten bunn.....
Jeg bruker hazer på korjobbene, hvis det har betydning.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
sand
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2007, 22:30

Re: Røyk og reaksjoner

Legg inn av sand »

Har hørt den klaginga flere ganger ja.
Uten at jeg kan noe om det der, mener jeg han lampegeneralen jeg har jobba mest med snakka om at det var spesielt noen væsker som fikk folk til å klage.
Er helt sikkert noen som kan si mer om hvilke væsker det er flest klager på, og hvilke som stort sett går greit.
Helt fri for klager på bruk av røykmaskiner og hazere blir man vel aldri.
Kunsten er å få det utstyret du får servert til å låte bra, ikke å sette opp en raider du aldri får oppfylt likevel...
Noen sier at Sand liker å spille høyt, og det er jo ikke så rart, Øyvind vrælte høyt alt når han ble født!
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Røyk og reaksjoner

Legg inn av Trond »

Hvilken maskin bruker du da??

Vi pleier å vente med å slå på røyken til konserten er begynt, for å unngå slike spm.

Det er jo vannbasert olje, så eg trur ikkje du får allergi av den, men litt usikker.

Merker det og sjølv at det er ubehagelig med mykje røyk på scena, viss eg driver og rigger linjer og lysmann guffer røyk for å fokusere lys.

Ikkje så ubehagelig i miks posisjon synes eg.

Du kan og benytte cracker, me har Kupo (avab-cac) og den funker fint, men det ligger igjen litt olje på dei tinga som står nærmast.

Men heilt fin sigarettrøyk.

Har og look unique, men den synes den blir for tjukk, men funker fint til utejobber, der du kan dra på litt ekstra.

Nokon som har noko forslag til fine maskiner??

Apropo damekor, trur ikkje dei er så veldig allergiske når ein tenker på mengden parfyme dei kliner på :D :D
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Røyk og reaksjoner

Legg inn av Øyvind »

Røyken skal i utgangspunktet være helt skadefri og består av naturoljer. Det eneste etter hva jeg har forstått er at den tar opp en del oksygen i rommet. For personer med hevelser mellom bronkiene/astma kan det derfor oppleves som vanskeligere å puste, men mitt inntrykk er at det er mer psykisk enn reelt. Det eneste må være noe redusert lungekapasitet grunnet oksygenet, samt en viss grad av ekstra luftfuktihet som sikkert de kritiske sangekspertene vil henge seg opp i. Min teori i hvert fall.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
sand
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2007, 22:30

Re: Røyk og reaksjoner

Legg inn av sand »

Øyvind skrev:Røyken skal i utgangspunktet være helt skadefri og består av naturoljer.
Det sa de om tobakksrøyk også, tobakk er da en helt naturlig plante :D
Kunsten er å få det utstyret du får servert til å låte bra, ikke å sette opp en raider du aldri får oppfylt likevel...
Noen sier at Sand liker å spille høyt, og det er jo ikke så rart, Øyvind vrælte høyt alt når han ble født!
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Røyk og reaksjoner

Legg inn av Per Erik Finstad »

sand skrev:
Øyvind skrev:Røyken skal i utgangspunktet være helt skadefri og består av naturoljer.
Det sa de om tobakksrøyk også, tobakk er da en helt naturlig plante :D
Hehe, bra svar!

Men jeg har innimellom fått veldig tørre linser av røyk. Lenge siden det har plaget meg, så det kan hende det var en spesiell type røykvæske jeg reagerer på. Så jeg vil tro at det er forskjell på det.
Live Hurts
Lauvdal
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 nov 2005, 12:11
Sted: Sandefjord

Re: Røyk og reaksjoner

Legg inn av Lauvdal »

Hørte et triks en gang fra en erfaren lysmann. ikke bruk røyk før etter at artiustene er ferdig med prøvene, de klager nesten aldrig når de står på show med publikum. hvis man ikke bruker alt for mye så klart...

vi bruker to typer røykvæske og er kunn en av den som folk har reagert på. (etter show..) skal finne ut hvilken :)
Å feire fødselsdag er sunt. Statistikken viser at de som feirer flest fødselsdager, også er de som lever lengst
Svar