Strømdistro

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Strømdistro

Legg inn av JAS »

Hei!
Skal lage en strømdistro til koret og lurer på hva som er vanligst rundt omkring.
Rack?
Skap, ala byggestrømsentraler?

Tenkte å ha 63A 3~ inn fordelt til
2x32A 3~
3x16A 1~

Skal hovedsaklig brukes til å forsyne 2stk 6x10A dimmere og kanskje litt annet pjus (små dimmere,bevegelig ++)
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Strømdistro

Legg inn av Frode Trondahl »

Rack er best:-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Strømdistro

Legg inn av Even N.B. »

Du kan lage en boks ala byggestrømsentral, men du kan også bygge det inn i et rack.
Det er litt forskjellig hva som brukes rundt om...til større arrangemang brukes nok innleid byggestrømsentral,
men ene stedet jeg jobber kjøpte vi et rack med
INN
63A~
UT
3x32A 3~
6x16A 1~

Men jeg foretrekker rack, som er lettere å dra med seg rund om...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Strømdistro

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Kjøp noe ferdigbygd eller få noen med papirene i orden til å bygge for deg. Man leker ikke med 63A.

www.byggstrom.no
www.thomann.de
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Strømdistro

Legg inn av JAS »

rack, altså!

Helge: Sjefen har godkjent koblingsskjemaet mitt og han vil også gå god for anlegget når det er ferdig, så det er i orden.

Takker for svar foreløpig.
Vær frie til å komme med fler synspunkter
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Strømdistro

Legg inn av Marius Lindaas »

Hei

Vi lagde noen 63A distro skap på jobben for et par år siden. Disse bygget vi i rack. underveis fikk vi noen erfaringer b.l.a:
- Bygg solid. Ting som brukes på veien har en tendens til å dette fra hverandre. Og løse kabler eller defekte sikringer i 63A distro er dårlig deal. Bruk også solide komponenter. De billigste sikringene og pluggene osv tåler nesten ingen bevegelse.

- For å spare tid og muligens få et bedre resultat bruk ferdiglagede paneler o.l. Dette finnes det mange varianter av med mulighet for montering av utallige plugger og kontakter.

- Ikke sett inn voltmeter/måleinstrumenter. Disse blir veldig fort defekte og missvisende etter litt bevegelse.

- I stede for plugg inntak, fastmonter en 1m kabel inntak som du kan kveile inn i racket. På steder der du skal ha distroen rett ved strømtilførselen sparer du deg for en ekstra kabel med på lasset. også ved linking av flere skap.

- Lag en mulighet for å linke. altså 63A ut igjen. Dersom du ikke skal bruke 32A pluggene fult ut og/eller heller mange 16A kilder kan det være kjekt å kunne linke to skap for fler uttak/distroer.

- Ikke sett inn jordfeilbryter. Disse har en tendens til å ryke uten spesielt god grunn midt under show.

Mye av dette(om ikke alt) har du nok tenkt på fra før, men dette var hvertfall våre erfaringer.

Vi bygde mange 63A distroer i flere forskjellige varianter både 230V og 400V, med kun schuko 16A uttak og med kombinert 32A og 16A schuko uttak. Vi lagde alle med mulighet for å linke.

Distroene vi bygde har fungert kjempebra.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Strømdistro

Legg inn av Trond »

Marius Lindaas skrev: - I stede for plugg inntak, fastmonter en 1m kabel inntak som du kan kveile inn i racket. På steder der du skal ha distroen rett ved strømtilførselen sparer du deg for en ekstra kabel med på lasset. også ved linking av flere skap.
Du slepper og å gløyme kabel, som og er litt kjedelig :D :D

Legg gjerne inn nokre bilder av distroene!!

Korleis har dere løyst det med amperack, ampene mine krever 16amp pr stk, har 3-4 i kvart rack.8 (camco vortex 6).

Har lurt på å lage til einfasa 32 amp, er det ein god løysing??
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Strømdistro

Legg inn av JAS »

Marius:
Mange kloke ord her.
Hadde tenkt å ha en 63A link ut, men jeg hadde også tenkt til å sette inn jordfeilautomater, men da dropper jeg nok de...
Vil ha distroen så kompakt som mulig, så noe amp-/voltmeter blir det nok ikke uansett.
Kabel på inngangen skal jeg ta til etterretning :)
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Strømdistro

Legg inn av Helge A. Bentsen »

JAS skrev:rack, altså!

Helge: Sjefen har godkjent koblingsskjemaet mitt og han vil også gå god for anlegget når det er ferdig, så det er i orden.

Takker for svar foreløpig.
Vær frie til å komme med fler synspunkter
Hmmmm....


Hva har du, som ikke-faglært, lov til å gjøre selv?

- Skifte deksel på koblingsbokser, brytere og stikkkontakter -men ikke den veggmonterte delen.
- Montere og skifte varmeovner dersom det er bevegelige ledninger og støpsel.
- Koble eller skifte to-polede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.
- Koble til eller skifte to-polede skjøtekontakter, apparatkontakter og montere ledningsbrytere.
- Koble til lampetter, bordlamper etc, som har bevegelig ledning og montere ledningsbryter.
- Koble til og skifte lamper som henger i takkrok eller lignende, tilkoblet støpsel/stikkontakt, eller "sukkerbit" -dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen.


Merk at dette gjelder som privatperson. I næring så har du ikke lov til å koble strøm uten at du er faglært. Jeg har svidd av trefasekabler og sveisa stikk på jobb som har vært bygd av ufaglærte, ikke noe jeg vil gjøre igjen.
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Strømdistro

Legg inn av Even N.B. »

Helge A. Bentsen skrev: Merk at dette gjelder som privatperson. I næring så har du ikke lov til å koble strøm uten at du er faglært. Jeg har svidd av trefasekabler og sveisa stikk på jobb som har vært bygd av ufaglærte, ikke noe jeg vil gjøre igjen.
Det finnes noen unntak, men husker ikke nå i farta. Men man har lov hvis man får en faglært til å gå over å sjekke det du har gjort.

Men når man holder på så er det viktig å være nøye, for på skolen så bygde jeg å noen andreklassinger et dimmerrack. Å der ble det glemt nullederen på 400V å så plugga vi i to PARkanner, da smalt det godt for de gikk i serie. Det slo gnister en meter ut av lampa^^
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Strømdistro

Legg inn av JAS »

Helge, har vært med og rettet på mye "hjemmemekk" i løpet av det siste 1,5året, så jeg skjønner hva du mener.
Men når en instalatør kontrollerer anlegget, og han godkjenner det, mener jeg at det er trygt.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Lauvdal
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 nov 2005, 12:11
Sted: Sandefjord

Re: Strømdistro

Legg inn av Lauvdal »

finnes mye artige ting som er bygget av faglærte også.

rack er en mye penere løsning, enn et plast skap som ligger og slenger.

vi har bygg rackene våre med jordfeil bryter på en 16A kurs. den brukes til FOH. den har ikke rykt uten grunn for meg.
faktisk bare rykt en gang å da hadde jeg koblet til en trønder så passet fint....
Å feire fødselsdag er sunt. Statistikken viser at de som feirer flest fødselsdager, også er de som lever lengst
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Strømdistro

Legg inn av JAS »

Etter langt om lenge og lengre enn langt, ble han da omsider ferdig. (Nesten) :) Mangler bare litt plexiglass for å dekke til utsatte deler.
Beklager telefonkvaliteten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Strømdistro

Legg inn av Frode Trondahl »

Lauvdal skrev:
vi har bygg rackene våre med jordfeil bryter på en 16A kurs. den brukes til FOH. den har ikke rykt uten grunn for meg.
faktisk bare rykt en gang å da hadde jeg koblet til en trønder så passet fint....

Har nettopp byttet nesten alle sikringene i distrorackene våre, til Møller sikringer med innebygget jordfeil bryter.

Er man utendørs på jobb og det er mye fuktighet, er dette helt genialt.
Mye kulere at den kursen som har jordfeil går, enn at hele systemet mister strøm. Blir så utrolig mye lettere å feilsøke da.

Kan anbefales på det sterkeste.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Strømdistro

Legg inn av Even N.B. »

Frode Trondahl skrev:Har nettopp byttet nesten alle sikringene i distrorackene våre, til Møller sikringer med innebygget jordfeil bryter.
Er man utendørs på jobb og det er mye fuktighet, er dette helt genialt.
Mye kulere at den kursen som har jordfeil går, enn at hele systemet mister strøm. Blir så utrolig mye lettere å feilsøke da.
Kan anbefales på det sterkeste.
Greit når jordfeilbryteren på egene skap går, men når den går hos strømleverandøren før den går i evt. egene skap.
Da er det ikke så morsomt. Lys(spesielt dimmere og strober) og jordfeilbryter passer ikke så godt sammen, så det bør man ungå.
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Svar