Regler for bruk av røyk

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Regler for bruk av røyk

Legg inn av Øyvind »

Som sikkert kjent for de fleste er det kommet relativt nye regler i forhold til dette med bruk av røykmaskin. Jeg har selv vært i kontakt med brannvesenet, og det virker nesten som de ikke har en felles polizy på hva som faktisk er blitt vedtatt. Det endelige svaret jeg omsider fikk var at det uansett ikke, uavhengig om det var deler eller hele lokalet, ikke kunne slå av brannalarmen, altså man må ha et system som ikke reagerer på røyken. Stemmer dette overens med hvordan folk her har blitt presentert de nye reglene, eller blir det i praksis gitt unntakstillatelser (slik jeg har sterke mistanker om). Uansett et vedtak som sikkert frustrerer mange i bransjen.
Mvh Øyvind Bjørge
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Hans A. Moen »

Jeg har gitt opp å bruke røykmaskin i de klubbene jeg har styrt sakene. Brannvesenet dukker plutselig opp.

Kafe'er og små koseklubber har ALT for sensitive røykvarslere. På sikamicaniko snek røyken seg inn på toalettet og trigga brannalarmen derifra. BAH!

Er det fordi det er installert optiske brannvarslere og ikke ioniske? Eller har dette lite å si??
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Optiske branndetektorer skal ikke reagere på røykmaskin, men ionedetektorene vil reagere på røykmaskin og trekk. Bytt ut detektorene med varmedetektorer så kan du fylle lokalet med røyk, uten at det gjør noe.
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

optiske og ioniske meldere vil gå med bruk av røyk i rommet.

eneste sjanse er vame detektor
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Thor Udø »

Røykvarslere og røykmaskiner sammen er noe dritt... På rockekjelleren her i Mandal inndro vaktmesteren røykmaskinen etter gjentatte besøk fra brannvesnet.

Når jeg brukte røyk på skole disco vi hadde på skolen så var jeg heldig ettersom det ikke er røykvarslere i gymsalen vår. Vaktmesteren sa at jeg kunne røyklegge hallen og gjerne sette fyr på den også om jeg ville :lol: (Gammel hall som skal pusses opp så snart komunen får penger til det... :roll: )
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Snickers-is »

Det er jo også andre regler som kommer til anvendelse i denne sammenhengen. Om det er en gammel gymsal på bygda vil det (i hvertfall i følge de reglene som var da jeg gikk og lærte dette) ikke være krav til brannalarm fra offentlig hold, men det kan være det fra forsikringsselskapet. Da er det imidlertid ikke lov å overnatte i bygget. For forsamlingslokaler med kapasitet på over et visst antall mennesker vil det være andre regler som kommer til anvendelse. Da er det krav til brannalarm også mens det er folk i bygget.

Ione og varmedetektorer gjør i prinsippet samme jobben. Hovedforskjellen er at ionedetektorene reagerer også på transparente gasser, for eksempel CO og en del andre giftgasser. Varmedetektorene har for vane å reagere på temperaturer over for eksempel 60 grader, og når det er 60 grader under taket på rockefeller er jeg redd det er for sent. Imidlertid finnes det systemer (faktisk utviklet av norske Elotec på Oppdal) som sniffer og filtrerer luften. Disse brukes mye i landbruket og i kirker. I landbruket brukes de fordi de filtrerer bort væske og grovpartikler før de kan komme til detektoren. Dette er altså et rørsystem med undertrykk som suger luften gjennom små dyser og ut gjennom selve detektoren som det da bare sitter en av i hele systemet. I kirker benytter man dette fordi byggene som regel er verneverdige og man kan bruke små dyser på ca 2-3cm i stedet for ganske store detektorer.

Jeg vet ikke helt hvordan det er å filtrere bort de røyktypene som benyttes til konsertbruk, men om det er enkelt med for eksempel et støvfilter kan det hende dette er noe som er verdt å tenke på for Elotec.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Even N.B. »

På skolen fikk jeg beskjed om at det ikke gikk i det heletatt å slå av brannalarmen, så der gaffa jeg to av tre detektorer som var i rommet.
På en annen skole jeg har vært å jobba på var det bare å skru den av...
Nå som jeg er i asker å jobber har jeg fått beskjed om å ringe brannvesenet og si at vi har skrudd av detektorene i bygget også må jeg gi dem et nr/kode...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Øyvind »

Even N.B. skrev: Nå som jeg er i asker å jobber har jeg fått beskjed om å ringe brannvesenet og si at vi har skrudd av detektorene i bygget også må jeg gi dem et nr/kode...
Hvis det er tilfellet at Brannvesenet i Asker gir deg tilltalese til dette så styrker jo dette bare min mistanke om at hele Brannvesenet ikke helt vet selv hva de har vedtatt. Selv sa en representant til meg at de hadde fått diverse henvendelser fra diskoteker hvor det var blitt gitt tillatelse. Man kan ikke noen steder drive på å ta stikktester, og i det neste øyeblikket gi tillatelse hos andre.
Mvh Øyvind Bjørge
Vegar E
Newbie
Innlegg: 39
Registrert: 30 nov 2003, 14:02
Sted: Sandvika
Kontakt:

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Vegar E »

Kan bekrefte at det er svært ulikt fra kommune til kommune hvordan dette håndheves. Dette gjelder også praksis rundt pyro og bruk av åpen flamme generellt.
Det virker nesten som om de oppererer utifra forskjellige forskrifter...
Vegar Engebretsen
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Even N.B. »

Øyvind skrev:
Even N.B. skrev: Nå som jeg er i asker å jobber har jeg fått beskjed om å ringe brannvesenet og si at vi har skrudd av detektorene i bygget også må jeg gi dem et nr/kode...
Hvis det er tilfellet at Brannvesenet i Asker gir deg tilltalese til dette så styrker jo dette bare min mistanke om at hele Brannvesenet ikke helt vet selv hva de har vedtatt. Selv sa en representant til meg at de hadde fått diverse henvendelser fra diskoteker hvor det var blitt gitt tillatelse. Man kan ikke noen steder drive på å ta stikktester, og i det neste øyeblikket gi tillatelse hos andre.
Testa i dag å deaktivere brannvarslerene og det gikk helt greit, også da jeg ringte til brannvesenet skjønte brannmannen ikke helt hvorfor jeg ringte... men så forklarte jeg hvorfor men jeg tror ikke han ble noe klokere...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Joachim »

Er det sånn å forstå at disse nye reglene gjelder selvom det er brannvakt tilstede i bygget?
Mvh
Joachim Venberget
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Øyvind »

Joachim skrev:Er det sånn å forstå at disse nye reglene gjelder selvom det er brannvakt tilstede i bygget?
Det stemmer. Har alltid vært krav om brannvakt tidligere, men nå er kravet at man må ha et system som ikke reagerer på røyken, altså det er ikke lov å koble ut i det hele tatt med mindre det gjelder feil og vedlikehold på systemet, men slikt utføres jo av fagskyndige.
Mvh Øyvind Bjørge
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Even N.B. »

Øyvind skrev:
Joachim skrev:Er det sånn å forstå at disse nye reglene gjelder selvom det er brannvakt tilstede i bygget?
Det stemmer. Har alltid vært krav om brannvakt tidligere, men nå er kravet at man må ha et system som ikke reagerer på røyken, altså det er ikke lov å koble ut i det hele tatt med mindre det gjelder feil og vedlikehold på systemet, men slikt utføres jo av fagskyndige.
Det var rart, tror ikke jeg kan kalla meg fagskyndig automatiker eller svakstrømmontør som 10.klassing. For da jeg ringte i går var det en annen kar som svarte og han skjønte med en gang hvorfor jeg ringte...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Øyvind »

Even N.B. skrev:
Øyvind skrev:
Joachim skrev:Er det sånn å forstå at disse nye reglene gjelder selvom det er brannvakt tilstede i bygget?
Det stemmer. Har alltid vært krav om brannvakt tidligere, men nå er kravet at man må ha et system som ikke reagerer på røyken, altså det er ikke lov å koble ut i det hele tatt med mindre det gjelder feil og vedlikehold på systemet, men slikt utføres jo av fagskyndige.
Det var rart, tror ikke jeg kan kalla meg fagskyndig automatiker eller svakstrømmontør som 10.klassing. For da jeg ringte i går var det en annen kar som svarte og han skjønte med en gang hvorfor jeg ringte...
Ja, ikke skjønner jeg hva dette Brannvesenet holder på med, men slik jeg skrev over er i hvert fall det jeg har blitt presentert fra han som har ansvar for all kontakt med de brannansvarlige for alle offentlige bygninger i Bergen.
Mvh Øyvind Bjørge
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Regler for bruk av røyk

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Er det noen her som kan henvise meg til en kopi av disse forskriftene et sted på nettet? Jeg har lett litt, men finner ikke noe nytt, betyr det at jeg må ta kontakt med brannvesenet for å få tak i informasjonen?
Svar