Socapex eller Harting?

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Socapex eller Harting?

Legg inn av Øyvind »

Da velger jeg å ta initiativ til første skikkelige diskusjon om lys.
På lysmultikabelsiden er det to ledende typer; Socapex og Harting. Selv foretrekker jeg Socapex best da disse er mer robust og tåler hardere behandling rent slagmessig mot bakken enn Harting. Dog hørte jeg fra en som allikavel ville bruke Harting at det var fordi med Soca var det større fare for kortslutning inne i pluggen pga vridninger. Hva mener folk?
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Tom Hansen »

Jeg bruker Harting og har ikke klart og ødelegge noe enda. På kulturhuset har vi Socapex, og dem har ikke kortslutta enda.
Tror ikke det er så stor forskjell der. Men det burde vært bare en type kontakt. Hvorfor skal vi ha to?
Men av en eller annen grunn, holder jeg en finger på Socapex jeg og. Synes den pluggen virker mere robust.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Erlend Faanes »

Socapex for alle pengene.

Socapex har vell fortsatt klart å opprettholde en standerd å koblingene sine, mens harting er vell såpass infiltrert av hjemmesnekkerne og gjør det verre å leie utstyr av naboen. Arrester meg gjerne om noen er uenig :P
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Joachim »

Vær nøye med å montere Socapex så bør ikke det være noe problem.
Det er det samme med LK kontakter til lyd, må bare være nøye så de ikke får låst seg opp når man skrur opp låsen.
Mvh
Joachim Venberget
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Even N.B. »

Øyvind skrev: Dog hørte jeg fra en som allikavel ville bruke Harting at det var fordi med Soca var det større fare for kortslutning inne i pluggen pga vridninger. Hva mener folk?
Det har jeg aldrig hørt om!!! Det er jo spor i chassi som skal forhindre vridning og at man ikke skal kunne plugge de feil.
Slik er det på alle andre kabler med "pinne kontakter"
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Øyvind »

Even N.B. skrev:
Øyvind skrev: Dog hørte jeg fra en som allikavel ville bruke Harting at det var fordi med Soca var det større fare for kortslutning inne i pluggen pga vridninger. Hva mener folk?
Det har jeg aldrig hørt om!!! Det er jo spor i chassi som skal forhindre vridning og at man ikke skal kunne plugge de feil.
Slik er det på alle andre kabler med "pinne kontakter"
Har aldri hatt noe problemer med dette selv, og selv foretrekker jeg Socapex. Anser Soca som en solid og god kabel som tåler juling. Argumentet du henviser til var først og fremst et spørsmål til folket, og ikke noe jeg selv kan stå inne for er noe reelt stort problem, annet at det må i så tilfelle gå på vridninger i selve kabelen på vei inn i pluggen (etter langvarig bruk) og ikke i selve kontakten, for den er bunnsolid som du her sier.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av kleistad »

bruker selv kun harting, og har ikke hatt noen problemer med det! tror det er smak og behag :)
Kristoffer Leistad
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Erlend Faanes »

Et mindre problem med hartin er ved sjøting av kabel... Et lite irritasjonsmoment når de forbanda låseklipsene aldri er der de skal, dette slipper man med soc :)
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Marius Lindaas »

Soca ser penere ut på scenen o.l. er litt slankere og oftest sorte. Ellers har jeg brukt mye harting og de er det null problem med. Der jeg jobber har vi aldri klipsene på kabelen på hartingen, men har klipsene på lysbommene, dimmere og eventuelt andre fastmonterte steder. Da sitter de stort sett på plass. Skjøting gjør man da ved hjelp av skjøtebokser eller skjøteledd. Det fungerer helt fint. Hartingen tåler hvertfall veldig mye juling hvis de er skrudd og kobla godt. Har ikke jobbet like mye med soca så vet ikke om disse er like solide. Noe av socaen jeg har vert borti tar litt tid å koble siden man må skru litt og av og til er litt slått/skjeve så de er litt harde.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Tor Dehli »

Har vært ute for at Socapex har låst seg, så det er umulig/vanskelig å få den skrudd av. Har derfor endt opp med å måtte ha kabelen hengende fast på lysbommen frem til man kommer seg til et sted med bedre verktøy. Soca tar også lenger tid å montere/demontere enn Harting.
Når det er sagt, så er Soca mere solid enn Harting, og man har ikke den låsen som har en tendens til å bli bøyd.
Jeg ville derfor brukt soca når man driver smått (Alle kabler i en flight, lysbommer i en haug bak i bilen), og eventuelt gått over til Harting når man har startet i litt større skala.(Lysbommene i flighter eller oppheng på lastebilen)
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Øyvind »

Tor Dehli skrev:Har vært ute for at Socapex har låst seg, så det er umulig/vanskelig å få den skrudd av. Har derfor endt opp med å måtte ha kabelen hengende fast på lysbommen frem til man kommer seg til et sted med bedre verktøy. Soca tar også lenger tid å montere/demontere enn Harting.
Når det er sagt, så er Soca mere solid enn Harting, og man har ikke den låsen som har en tendens til å bli bøyd.
Jeg ville derfor brukt soca når man driver smått (Alle kabler i en flight, lysbommer i en haug bak i bilen), og eventuelt gått over til Harting når man har startet i litt større skala.(Lysbommene i flighter eller oppheng på lastebilen)
Ser poenget ditt med at de kan være vanskelig å skru av, men vet ikke helt om jeg kan si meg enig av den grunn. Jeg tenker at jo større du jobber jo større fare er for at nettop den klipsen blir defekt på et vis. Går det ikke an å forsikte smøre litt smørjeolje rundt i "gjengene" for at det skal gli litt bedre (har ikke prøvd det selv men)? Må sef se til at det ikke kommer noe veske på feile steder da.
Mvh Øyvind Bjørge
oaasheim
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 31 okt 2007, 17:18
Sted: Stord
Kontakt:

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av oaasheim »

Bruk i såfall "Copaslip" eller liknande påføringsmiddel for boltar og muttrar.. tjukk, seig guffe som får den til å gli på gjengene.
Øystein Aasheim
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Tor Dehli »

En annen grunn til at jeg lettere anbefaler Harting til større utleiefirmaer, er at de oftere gjør utendørsjobber. Sist jeg sjekket, så var Harting klasset med IP 65. Det betyr tett for støv, og kan spyles av en vannslange i fra alle retninger.
Socapex har er kontakt som er klasset IP67, men det er dessverre ikke den kontakten som brukes. Den kontakten som brukes mest heter SL61. Den finner jeg ingen IP-klasse på. Jeg fant noen påstander om at den var IP 32, andre påstod 40. Men de er ikke bekreftet, og er uansett langt dårligere enn 65!
Når man gjør en utendørs jobb med flere hundre meter kabel, og stor sjanse for jordfeil, så foretrekker jeg å bruke kabler der IP-klassifiseringen er i orden!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Trond »

Liker harting best, finner aldri opp og ned på socapex, pluss at eg opplever at bærehjelp og liknande ikkje altid skrur den heilt i sammen.

Samme med multi, Harting aldri noko problem, kan kobles i blinde, LK: sitter fast, 2 mann til å demontere, finner ikkje opp og ned osv osv.

På MH3 miksaren er det og ein slags socapec/lk kontakt, opplever ofte at pinnene blir bøyd og knekker!!

Men socapec er penere, lettere å tre i trossa, henger seg ikkje så lett opp i ting når du drar den på gulvet og ingen skøyte problematikk.

På LK så er det ein meir utbreid standard for kobling pluss at du får 150 pinner (50 par), maks på harting er vel 108 (36 par)

På hartingen vår har vi klipsa festa på bommene og på utlegg, ved skøting bruker vi berre 2 stropper, men det er skjelden nødvendig å skøyte, iverstefall kan vi låne klips fra ein bomm eller eit utlegg. Har hatt 0 feil på 10 år, bank i bordet!!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Lauvdal
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 nov 2005, 12:11
Sted: Sandefjord

Re: Socapex eller Harting?

Legg inn av Lauvdal »

Trond skrev:Liker harting best, finner aldri opp og ned på socapex, pluss at eg opplever at bærehjelp og liknande ikkje altid skrur den heilt i sammen.

Samme med multi, Harting aldri noko problem, kan kobles i blinde, LK: sitter fast, 2 mann til å demontere, finner ikkje opp og ned osv osv.

På MH3 miksaren er det og ein slags socapec/lk kontakt, opplever ofte at pinnene blir bøyd og knekker!!

Men socapec er penere, lettere å tre i trossa, henger seg ikkje så lett opp i ting når du drar den på gulvet og ingen skøyte problematikk.

På LK så er det ein meir utbreid standard for kobling pluss at du får 150 pinner (50 par), maks på harting er vel 108 (36 par)

På hartingen vår har vi klipsa festa på bommene og på utlegg, ved skøting bruker vi berre 2 stropper, men det er skjelden nødvendig å skøyte, iverstefall kan vi låne klips fra ein bomm eller eit utlegg. Har hatt 0 feil på 10 år, bank i bordet!!
Smøring av koblingene er et triks her. LK og soca har det veldig fint når de får se litt smøremiddel inni mellom..

Synes soca er en fin løsning. det ser bra ut og er greit og jobbe med. komtaktene er relativt små slik at de er lettere å trekke. harting har en lei vane med og henge seg fast.
Å feire fødselsdag er sunt. Statistikken viser at de som feirer flest fødselsdager, også er de som lever lengst
Svar