Er det lov og...

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Er det lov og...

Legg inn av Tom Hansen »

spørre her hvilket lysbord som er av de bedre for live bruk?
Tenker da på et bord som kan programmeres på lydsjekken, og kjøre et bra show underveis.
Rundt 60 faste lys, og 20 bevegelige.

Får je smekk på fingran for dette spørsmålet?
Isåfall kan jeg slette innlegget!
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Er det lov og...

Legg inn av Even N.B. »

Hvis du ikke får svar her kan du teste på http://www.lysforum.net/ selv om det ikke er så mange registrerte brukere så får du sikkert svar, det gjorde jeg...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Sondred
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 03 mai 2007, 08:38

Re: Er det lov og...

Legg inn av Sondred »

Evt http://www.lydoglysforum.com

Eller Delphi forum, men det finnes nok ikke like mange aktive innen lys som lyd, desverre.



Jeg bruker Chamsys, men vet at mange foretrekker bord fra Avolites på slikt. Tror det er veldig mye smaksak.
Sondre Døli
Optilux AS
Porsgrunn
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Er det lov og...

Legg inn av Erlend Faanes »

trur uanasett hvilket lysbord man har så må man være en helve.... racer til å programmere om man skal programmere 60 konvensjonelle og 20 bevegelige lys fra skratch på den tiden lydsjekken tar. :P
Sondred
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 03 mai 2007, 08:38

Re: Er det lov og...

Legg inn av Sondred »

Tror ikke akkurat at det hørtes ut som en god plan, nei! :-)

Selv om det sikkert går, men det går nok på bekostning av kvalitet.
Sondre Døli
Optilux AS
Porsgrunn
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er det lov og...

Legg inn av Øyvind »

Jeg bruker Jands Event 416 og synes den er god. På grunn av den dårlige tiden din har du ikke tid til å benytte deg av de fasilitetene en GrandMa eller lignende har. Jandsen har 36 A og B preset og 20 palettknapper til fixtures.Men du kan legge flere movingheads av samme type til en og samme palette hvis du trenger mer enn 20 movingheads for eks. Du kan også lage såkalte grupper av fixtures på palettknappene for å gjøre programmeringen lettere. Programere scener på stasjonært lys går fort som fy. Bare å gå inn på memoriesmenyen, starte på en memory, sette presetfaderne og trykk record... sett ny presetfaderposisjon..trykk rekord osv.... og scenene lagres i rekkefølge. Der ligger ferdigprogramerte chases du kan bruke på movingheadsene i tillegg til at du sef kan programmere selv både scener, chaser, samt at du kan lagre både posisjoner, farger, gobos, blits på palettknappene. Du kan også programmere scener/chases på fixtures uavhengig av presetspakenes nivå (med tanke på at bandet trenger lys for å se samtidig som du vil programmere movingheads). På chases må du dog gjøre denne innstillingen for hver chase du skal lage, mens det for memories kan du stille inn dette permanent.

Skal dog legge til at jeg ikke har brukt denne mikseren på mer enn 11 hoder, uten at det trenger å ha noe å si da den kan ta inntil 60 (dog jeg aldri ville brukt bordet til en så stor jobb).
Mvh Øyvind Bjørge
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Er det lov og...

Legg inn av Per Erik Finstad »

Hadde et minikurs (påtvunget!) på et bord som kalles Pearl 2004 fra Avolites. Litt komplisert for meg, men jeg tror det er et bra bord. Du kan styre både bevegelige og vanlige lys. Det står i hvertfall Pearl-bord både på Rockefeller og Sentrum Scene, så det holder nok mål...

Det er det jeg kan bidra med... får vel pes nå :?

http://www.avolites.org.uk/products/pearl2004.htm
Live Hurts
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Er det lov og...

Legg inn av lydonen »

Er du litt kløpper kjøper du deg en MagicQ fra Chamsys. Den koster 20 laken og kan vel egentlig håndtere hva som helst. Krever en PC og en touchskjerm.
Skal du ha ett lydmann-lysbord er Jands Event et bra valg til de oppgavene du skisserer.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Er det lov og...

Legg inn av Tom Hansen »

Takker for gode tips...
Klart det er kort tid for og få et optimalt show, men her er det litt økonomi i bildet for arrangørene også. Enkelte ting kan heller ikke programmeres før artisten er på plass.
Vi brukte et Jands 408 først, men det var bare imidlertidig til vi fikk et Vista S3. S3 er et supert bord til faste lys. Tror det må være det enkleste å patche/programmere slik man ønsker det. Inlegging av bevegelige lamper er bare dra og slipp, og de fleste merkene ligger inne i valgene. Du får et oversiktlig bilde, og kan se hele scenen slik den er i virkeligheten.
Problemet mitt med dette bordet er at hvis jeg lager masse fine settinger, og skal bruke dem live i tilfeldig rekkefølge så blir det mye blaing i displayet for og komme fram til de forskjellige programmene. Dette var ikke noe problem på 408. Der lå jo alt framme i dagslys. det er og tungvindt å lage en chase som har det tempoet man ønsker. Er ikke live-tap på denne. Må høyreklikke-properties-edit-tempo..... alt for tungvindt live. Så... Hvis vi skal bytte dette, hva er alternativene? Skal sjekke ut de tipsene som er kommet fram her.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er det lov og...

Legg inn av Øyvind »

Det problemet du her skisserer med Vista s3, vet du om er det noe som generelt vil gjelde for de ulike Vistabordene, eller er det først og fremst dette bordet (lurer på egne vegne)?
BTW: Hvis du velger å gå tilbake til jands event vil jeg tro du vil ha glede av å velge 416-modellen da du har 16 assign maters her i stedet for 8 på 408, selv om du sef kan lage flere files med ulike chases/memories, men da blir det plutselig mer trykking også.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Er det lov og...

Legg inn av Trond »

På 408 har du egentlig 20 assign mastere, 8 med display og 12 stk på fadere 37-48.

416 har 28 totalt.

Har 408, men lurt på ein pearl, men har ikkje brukt den slik at eg veit ikkje korleis den funker.

Ellers så kjenner eg jandsen som mi eiga baklomme.

Så viss det er interessant så har vi muligens ein 408 tilsalgs.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Er det lov og...

Legg inn av Tom Hansen »

Øyvind skrev:Det problemet du her skisserer med Vista s3, vet du om er det noe som generelt vil gjelde for de ulike Vistabordene, eller er det først og fremst dette bordet (lurer på egne vegne)?
Er ikke sikker på det, men det ser ikke ut som det er noe forskjeller på de andre bordene.
T2 og T4 har innebygget PC. Disse bordene kan og bygges ut med en E2 ekstender, noe som vil forenkle bordet til live bruk. Kan ikke se at den har tap-funksjon for chaser heller.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er det lov og...

Legg inn av Øyvind »

Oki. Takk for svar.
Mvh Øyvind Bjørge
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Er det lov og...

Legg inn av Tor Dehli »

Jeg kan anbefale å ta en till på Zero88 sine frog-bord.
Det er spesielt en grunn til at jeg synes disse er bra, og det er "frog"-knappen. Den betyr enkelt og greit noe sånn som "finn på noe selv". Selv om det er mange bord som har slike funksjoner, så synes jeg den fungerer best på frog-bordene.
Grunnen til dette er først og fremst at du kan bestemme hvilke funksjoner du ønsker å ha på automatikk, og hvilke du vil ha kontrollen over selv. Jeg har selv kommet til konserter der man har vært kraftig forsinket. Da er det praktisk å kunne bruke 20 sekunder til å justere sånn noenlunde i hvilken retning lyset skal være, og deretter være klar!
Det samme har mang gjerne etter konserten. Arrangøren ønsker å ha "disco" etter konserten, og lurer på om du kan sette på litt lys. Da er det bra å kunne sette det hele på automatikk, og deretter bare la det stå.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Re: Er det lov og...

Legg inn av thomas hocking »

mener å huske at det er spill på fatfrogen og... :lol:
Svar