"Spille inn" høyttalere..?

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
hanzk
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 20 sep 2010, 16:07

"Spille inn" høyttalere..?

Legg inn av hanzk »

Jeg har akkurat fått i hus etpar splitter nye aktive subber, for å være helt ærlig er det vel faktisk første gang noensinne at jeg har kjøpt PA-høyttalere fra butikk :) Hva mener fagfolket om førstegangs bruk av slikt? Skal de få litt tid til å "myke opp", eller er de tilstrekkelig innkjørt fra fabrikken? Er slik innspilling nødvendig for å skåne spolen og/eller en fordel for å få den til å yte bedre? Kassene mine er av type QSC KW181, men spørsmålet er jo egentlig på generelt grunnlag.
raverdotten
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 26 jan 2010, 00:37

Re: "Spille inn" høyttalere..?

Legg inn av raverdotten »

Øystein på EM nordic anbefalte iallefall 50-100 timer med DEEP funksjonen på når vi snakker om K serien til QSC, regner med at det samme gjelder for KW serien.
Terje Sørlund
Jessheim Lyd og Lys AS
http://www.jll.no -
hanzk
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 20 sep 2010, 16:07

Re: "Spille inn" høyttalere..?

Legg inn av hanzk »

Ah, høres bra ut, de er jo importør. Men.. 50-100 timer med HVA? full pupp, eller kjøre opp litt gradvis?
Jeg tenkte akkurat at jeg faktisk å benytte anledningen til å gjøre en liten måletest av dB-nivået ved en gitt setting nå som de er nye, og sammenligne med identisk setting etter at de har fått kjørt seg litt.
raverdotten
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 26 jan 2010, 00:37

Re: "Spille inn" høyttalere..?

Legg inn av raverdotten »

Er i teorien nok at elementene røre på seg, så normalt lyttevolum kan vel anbefales.. mulig jeg er på tynn is her nå, men saken er vel at man skal mykne membran litt, så lenge elementet rører på seg skal du være på god vei.

Hørte iallefall god forskjell på K-Sub etter 50 timer, blir litt rundere lyd på en måte
Terje Sørlund
Jessheim Lyd og Lys AS
http://www.jll.no -
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: "Spille inn" høyttalere..?

Legg inn av Hans A. Moen »

Gjelder å bruke høyttalerene noe. easymode.
Vil ikke anbefalle å kjøre 100% fra starten av. Personlig erfaring har vist flere splitter nye elementer har utviklet overraskende mye varme før de har blitt myket opp/innspilt.

Erfaring 2. Virker som det er lite å hente etter 4-5 timer med lett oppvarming.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: "Spille inn" høyttalere..?

Legg inn av Frode Trondahl »

Snakket med en fra B&C for noen år siden om dette.

Ifølge ham så har nyere elementer idag ikke har samme behov for innspilling.

Ifølge ham så var det bare å bruke høytalerene på normal måte.

Elementene tar ikke skade av å bli brukt fullt ut, selv om de er helt nye, men de vil spille høyere etterhvert som de mykes mere opp.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
hanzk
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 20 sep 2010, 16:07

Re: "Spille inn" høyttalere..?

Legg inn av hanzk »

Da har subbene stått å smådunket for seg selv hele helga, hadde på noe jazzpop på et sted mellom kvart og halv styrke. Jeg gjorde ei måling med en relativt proff dB-måler, med ren sinus (signalgenerator) på inngangen til sub, før og etter helga. praktisk talt INGEN forskjell etter 65 timer..
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: "Spille inn" høyttalere..?

Legg inn av Ole Hansen »

Har hørt at høytalerne ikke trenger å spilles inn før de tas i bruk. Dette kom fra Harmon, dvs JBL.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Svar