Test lyder, musikk, cd for instilling/trening med PA

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
havardhjelen
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 16 okt 2011, 22:35

Test lyder, musikk, cd for instilling/trening med PA

Legg inn av havardhjelen »

Heisann!

Jeg er ganske ny i dette gamet, og er i ferd med å gjøre en del invisteringer på lydfronten. Jeg og min makker skal trolig hente en komplett PA med ganske mye utstyr i kommende uke. Når vi har fått montert det, skal vi teste alt og lære oss litt om komponentene som står i racket. I den forbindelse, lurer jeg på om det er noen som har tips til lyd-spor, musikk, osv man kan høre på når man stiller litt EQ og prosessorer. For å gjøre seg kjent med dem. Jeg husker fra et lydteknikker kurs jeg var på, så viste læreren vår frem en CD han hadde med akapella vokal-linjer på. De var veldig fine å få justert skikkelig lyd med! Å det var lett å høre forskjeller når vi stilte. Så lurer på om noen har tips til eller har mp3 eller noe jeg kunne fått tak i som egner seg til slikt. Tidligere har jeg bare brukt musikk jeg kjenner godt til å stille EQ. Men vært interessant å teste med litt skarp ren og tydelig lyd man kan VIRKELIG høre effekten av justeringer som blir gjort.
toraabe

Re: Test lyder, musikk, cd for instilling/trening med PA

Legg inn av toraabe »

Noen skiver jeg kan anbefale

Gaucho med Steely dan

The Nightfly med Donald Fagen ( ene halvdelen fra steely dan )

Disse bruker jeg ofte når jeg skal " tune inn " riggen siden lyden er så linjær man kan ønske.

Ellers så bruker jeg noen andre skiver som har litt mer " eq" og særegenheter hvor man kan høre hvis noe er spisst osvl
Barry White med " the icon is love "

" is it rolling bob a tribute to bob dylan" ( reagge )

+ en eller annen støyete metal greie for å høre om noe erhelt ute å kjøre ....

Hovedjobben gjør jeg med de to første skivene

Mvh

Torbjørn
luringen

Re: Test lyder, musikk, cd for instilling/trening med PA

Legg inn av luringen »

Eg bruker Diana Krall sin plate "the girl on the other room". Veldi åpen lyd på denne syns eg..
Glenn Andre Carlsen
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 25 feb 2009, 02:05

Re: Test lyder, musikk, cd for instilling/trening med PA

Legg inn av Glenn Andre Carlsen »

Egentlig gjelder det å velge noen låter du vet hvordan låter, som du kjenner godt i forhold til div frekvenser.
Finnes ingen fasit svar på dette, bare å prøve seg frem til hva du synes selv.
Viktigste er jo at det funker for deg, og ingen andre.

Selv bruker jeg Linkin Park med Robot boy, dette fordi at låta er så godt definert i forhold til bass og diskant, samt noe mellomtone. Funker fett for min del, og blir kvitt det jeg skal der.
Det andre jeg bruker er Ken Hensley med I did it all, fordi denne hjelper meg med å renske opp i high og low midden. Igjen, dette fordi det funker for meg.
mvh
Glenn Andre H Carlsen
Svar