Bruksområder for Shure Beta 58a

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Rune Skramstad »

Du sier noe der ja Sondre, svært fleksibel mic ja :lol:
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Joachim »

Ole Hansen skrev: Drøy påstand og igjen altfor mye sort/hvitt i vurderingen etter mitt syn. Nesten så en får en oppfatning av at alle som bruker denne mikken er idioter.

Enig i at det finnes bedre mikrofoner til vokal, men Beta 58A har da vannvittig mange brukere også blandt de som gjør de store produksjonene.
De store produksjonene utføres jo av de lydfolkene som blir oppfattet som flinkest, og kan de ta så feil?

Mener å huske at Sissel Kyrkjebø brukte Beta 58 for inntil få år siden. Er vel ikke tilfeldig hva hun bruker?

Har flere gjesteteknikere og artister som ønsker seg denne mikken, så den kan da ikke være så forferdelig?
Må si meg enig, merkelig diskusjon på utstyrsfreaknivå fremfor ett konkret, realistisk og profesjonelt perspektiv på en alternativ mikrofon som faktisk kan erstatte B58 på alt fra pris, tilgjengelighet, ridervennlighet, lydkvalitet og driftsikkerhet. Sitter akkurat og ser på en NRKproduksjon hvor det er B58 over hele linja både lead ( WL ) og backing. Når du ser tilbake på hva krinken har brukt og den høye standarden de har holdt opp gjennom så kan man jo lure på hva som har får de til å benytte denne "drittmicen" i 2011.Tviler på at det bare er pris og tilgjengelighet om den er så dårlig. :lol:

Jeg har heller ikke noe problem med at det finnes bedre mikrofoner i gitte situasjoner men ser du på utvalget til Helge så sier det seg jo selv at det umulig kan være gode allroundmicer når han må ha ett lass av alternativer og skal du presentere dette for flere så blir det dyrt fremfor å holde en viss standard man vet virker. Det er tross alt live og ikke studio som diskuteres her.

Rune mener trådstarter bør teste B58 i f.eks øvingssammenhenger før live. Vel, jeg mener vel heller den kan trygt brukes og at ev. andre micer er de som bør prøves ut før man utsetter de for betalende publikummere som forsøkskaniner.

Hva angår Sissel K. så brukte vel hu lenge en Beyermic ( spons? ) noe som visstnok fungerte fint for henne, og om hu og har brukt B58 så er vel det fordi lydteknikeren hennes som mange andre vet at når ingenting annet virker så virker en 58 om det er B eller SM, differansen på de har jeg aldri opplevd så drastisk som det påståes her.
Mvh
Joachim Venberget
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Må si meg enig, merkelig diskusjon på utstyrsfreaknivå fremfor ett konkret, realistisk og profesjonelt perspektiv på en alternativ mikrofon som faktisk kan erstatte B58 på alt fra pris, tilgjengelighet, ridervennlighet, lydkvalitet og driftsikkerhet.
Jeg blir litt oppgitt over enkelte påstander her sjøl. Har vel til dags dato enda ikke mottatt en raider hvor ikke B58/SM58 er nevnt èn eller flere steder!!! Er jo vanlig raidermat over hele linja. B58 er en bra mikrofon til sitt bruk, er ikke noe mer å si på det. Samtidig finnes det jo en haug med mikrofoner som er så mye bedre.. Det finnes flere 10-talls mikrofoner som egner seg best til "den og den" vokalisten/settingen/bruken. Men det tar faktisk tid å bli kjent med disse og i hvilke miljø de fungerer best under :?

De gangene du har mulighet, test ut så mye du kan! Men grunnen til at B58/SM58 er raidermat, er jo fordi "alle" kjenner mulighetene og begrensingene med disse produktene.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jeg tror at grunnen til at sm/b58 går igjen på raidere er gammel uvane. B58A er en dårlig mikrofon. SM58 er hakket bedre, men kvaliteten på den har gått i dass de siste årene. Jeg har testa masse sm58, og finner ikke to som låter likt, selv rett ut av eska. Det gjør andre vokalmikker.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Rune Skramstad »

Joachim: Med å teste på øving før konsert mente jeg mhp å få et visst begrep om hvordan den låter på andre instrumenter enn stemme....

Absolutt enig i at NRK er gode på lyd, og at den låter fint med artister som har en mikrofonteknikk som er tilpasset micens begrensninger, men det gjør den ikke til et godt micvalg i alle sammenhenger spesielt mtp konserter med artister som har lite sceneerfaring.
B58 kan nok erstatte SM58 på tilgjengelighet, ridervennlighet og driftsikkerhet, men mhp lydkvalitet har den altfor mange parametre som må innfris for at den skal nå opp på det samme jevne nivået.... Litt for mye joker for min del 8)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Godt å høre det blir mye joker! Hilsen daglig leder 8) :lol: :lol: 8)
Øien
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 08 feb 2011, 13:25

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Øien »

takk for gode svar ;)
you brought me some clarity :-)
Svar