Bruksområder for Shure Beta 58a

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Øien
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 08 feb 2011, 13:25

Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Øien »

Hei,
Sidan eg er ein nybegynner på området har eg eit spørsmål når det gjeld Shure Beta 58a;
kva bruksområder eignar den seg mest til?
Er det nokon typar musikk og stemmer den eignar seg betre til enn andre?

Grunnen til at eg spør er at eg har begynt å sette meg litt inn i lyd no, i skulesamanheng,
og sidan eg har ein Beta 58a liggjande, fann eg ut at det var kanskje lurt å setje seg inn i kva eg faktisk kan bruke den til.

På førehand takk :-)
toraabe

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av toraabe »

Stort sett vokal, dersom stemmen ikke er altfor skarp ( har mye i 2-4 khz området).
Kan benyttes til blåsere / instrument og andre ting.
Skarpe kvinnestemmer låter bedre med sm57 med støvhette / beta57.
Lykke til
Øien
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 08 feb 2011, 13:25

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Øien »

Funka den på blåsarar òg? Kult :P

Tusen takk for hjelpa :-)
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hammer eller dørstopper.

Hvis du har en pa som kan gjengi mid og hf på et moderne nivå, er den stort sett ubrukelig på vokal, og elendig på alt annet, med mindre du har en BSS 901II tilgjengelig.
Den er bygd for å gjengi mid og hf på gamle anlegg som mangler energi i de to båndene. Derfor er den lite brukbar i dag på moderne systemer.
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Erlend Faanes »

Sier meg enig med Helge her, ender stort sett med den liggende i mikrofonkassa på de jobbene den er tilgjengelig.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av kristianjohnsen »

Jeg er enig med enkelte andre her at Shure Beta 58a har en noe spesiell lydkarakter og ikke låter veldig "riktig" når man snakker inn i den på et godt PA-anlegg. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært vitne til at Shure Beta58a eller Beta 57a har reddet dagen på små konserter med latterlig høyt scenenivå: Den "uriktige" lydkarakteren hjelper vokalen til å bli hørt i i det hele tatt, og lyden er i mine ører mindre skrikete enn med fx div Sennheiser mic'er når man prøver å "tvinge gjennom" vokalen på denne måten.

Dessuten endrer den seg mindre i lydkarakter når rappegutta tar rundt "kula" med hele hånda i forhold til mange andre mic'er jeg har testet. Greit, den låter ikke så fint til å starte med, men den låter i alle fall noen lunde likt gjennom hele konserten.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Ole Hansen »

Helge A. Bentsen skrev:Hammer eller dørstopper.

Hvis du har en pa som kan gjengi mid og hf på et moderne nivå, er den stort sett ubrukelig på vokal, og elendig på alt annet, med mindre du har en BSS 901II tilgjengelig.
Den er bygd for å gjengi mid og hf på gamle anlegg som mangler energi i de to båndene. Derfor er den lite brukbar i dag på moderne systemer.
Drøy påstand og igjen altfor mye sort/hvitt i vurderingen etter mitt syn. Nesten så en får en oppfatning av at alle som bruker denne mikken er idioter.

Enig i at det finnes bedre mikrofoner til vokal, men Beta 58A har da vannvittig mange brukere også blandt de som gjør de store produksjonene.
De store produksjonene utføres jo av de lydfolkene som blir oppfattet som flinkest, og kan de ta så feil?

Mener å huske at Sissel Kyrkjebø brukte Beta 58 for inntil få år siden. Er vel ikke tilfeldig hva hun bruker?

Har flere gjesteteknikere og artister som ønsker seg denne mikken, så den kan da ikke være så forferdelig?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Beta58a en mikk jeg syns er forferdelig, derfor en krass uttalelse. Om du vil bruke den, skal jeg ikke legge meg mere borti det, bare jeg slipper :)
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Hva foretrekker du Helge?
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Helge A. Bentsen »

I vektøykassa nå ligger det Audio Technica AE6100, AKG D5, Microtech Gefell MD100, Audix OM-5 og SM-58.

Alt til sitt bruk.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Frode Trondahl »

Sm58 låter ihvertfall langt bedre enn Beta58.

B58 synes jeg låter utrolig hardt, og er grusom å bruke på vokalister som har mye S`er i stemmen.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Tom Erik Stokness »

B58a kan fort bli litt hard ja, MEN kan også gi en veldig fin presence på enkelte damestemmer!
Men er som regel vokalisten sine monitorønsker som utgjør hvem av de mic`ene som taes i bruk.. :wink:

Og helge, 6100 er fantastisk! digger den rett og slett...
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Frode Eide »

Beta 58 eller 58A?
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Rune Skramstad »

Fantastisk krass beskrivelse Helge:)
Vet ikke hvor mange ganger jeg har gått ned i knestående for å få artisten til å bytte den ut med nesten hva som helst annet, og enig med Frode; vanlig SM58 er jo "barnskirenn" og en drøm å jobbe med i forhold.
Beta58a sitt største problem synes jeg er at den endrer karakter mhp variasjoner i vinkel og avstand, dermed blir den vanskelig å få jevn god lyd ut av for en artist som hopper og danser rundt på scenen. På den annen side kan den låte veldig bra når artisten holder seg rolig og holder micen litt of axis og bortimot 10cm unna brødsaksa, men dette drømmescenarioet hører til sjeldenhetene.
Det samme gjelder for øvrig alle super cardiode micer jeg har testet både subjektivt og objektivet, skarp lyd on axis selv på lengre avstand, og kraftig proximity effekt når man nærmer seg micen.

Øian: cardioide mikrofoner er mer fleksible å jobbe med, og gir deg mer slingringsmonn før du har plassert micen "feil" (ex: SM58), men som du ser i tråden så finnes det bruksområder der Beta58a micen din fungerer glitrende.
Noen mikrofoner har en spesiell karakter (ikke flat frekvensrespons), disse kan du bruke til å "farge" lyden med, feks få litt tøffere basstrommelyd fra et kjipt trommesett (ex: Beta52) osv... Instrumenter og stemmer som låter bra i seg selv fortjener mikrofoner som kan gjengi dem som de er, disse mikrofonene bør ha en jevn frekvensrespons og når lydnivået på scenen tillater det (lavt nivå) er kondensatormikrofoner et godt valg (ex: DPA 4090).
Jeg har sett at mange teknikere har mikrofonkofferter med 10-20 SM58 + SM57, 2-6 kondensatormikrofoner til 2-4 kroner stk og en basstrommemikrofon som standard; funker til det meste, tåler en støyt og er passelig rimelig.
Når det gjelder hva Beta58a mikrofonen din passer til, hør på teknikere med erfaring og begrens utprøvingen i konsertsituasjon, men prøv den til alt mulig når du feks øver med et band, hør på lyden og se hva du liker.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: Bruksområder for Shure Beta 58a

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Fungerer som en ok trusshammer..
Svar