Atle Aamodt » 18 Feb 2010, 12:02
Dersom du gjør opptak i programvare med støtte for VST, RTAS eller lignende plugin-formater og du samtidig recorder i 24 bit, så ønker du ikke å komprimere/limitere ved opptak. Dette fordi kompresjon er endelig og kan ikke endre i ettertid. Med 24 bit dynamic range, er det heller ingen grunn til å "presse" recordsignal nært opp mot 0dB FS(100% digital nivå) .
Billige hardware kompressorer låter også som regel ganske ræva i forhold til dyrere/eldre godsaker. Det er videre min erfaring at plugins fra feks UA, Sony Oxford (Sonox) Roger Nichols etc, oppfører seg LANGT bedre enn mediumklasse hardware kompressorer.
Men har du en stinkende god hardware kompressor, og du er meget bevist på hvordan det skal låte, vil du nok ønske å recorde med en slik kompressor.
Med en LA2A kan du ofte ligge å skrelle av 5-10dB uten at du får stygge bieffekter. Det låter bare finfint. Men det avhenger jo også av smak og materiale.
Ingenting er bedre enn å få tatt gode avgjørelser tidlig i prosessen. Jo mer som er "ferdig mixet/skrudd" ved innspilling jo bedre, spør du meg.
Men en slik arbeidsmetode kan ha en smule fallhøyde.
Atle Aamodt