Side 1 av 1

Kompressor

Lagt inn: 17 feb 2010, 10:51
av bullet
Driver med litt hjemmestudio på amatørbasis og lurer litt på bruken av kompressor.

Regner med at det ønskelig å bruke kompressor direkte på aktuelle instrumenter i leddet før opptak.
Men er det mulig å bruke kompressor på det ferdige 2 spors nedmixede resultatet ??

mvh
Arild Olsen

Re: Kompressor

Lagt inn: 17 feb 2010, 11:03
av Per Erik Finstad
Hvis du skal bruke kompressor på opptak må du være veldig sikker på at du komprimerer riktig, hvis ikke kan du ende opp med et ødelagt opptak. Så i de fleste tilfeller vil man komprimere i miks, men noen har vel forskjellige grunner til å komprimere i opptak også. En "lett" kompressor på vokalopptak kan ofte være kjekt. Da har du et "jevnere" signal du kan starte å jobbe med, og du kan unngå klipping hvis vokalisten plutselig brøler i vei. En demping på 2-3db bør holde hvis du har gainet riktig. Men det varierer nok veldig hva folk liker å gjøre.

Ikke noe problem å slenge på en kompressor på nedmiks/master.

Re: Kompressor

Lagt inn: 18 feb 2010, 11:02
av Atle Aamodt
Dersom du gjør opptak i programvare med støtte for VST, RTAS eller lignende plugin-formater og du samtidig recorder i 24 bit, så ønker du ikke å komprimere/limitere ved opptak. Dette fordi kompresjon er endelig og kan ikke endre i ettertid. Med 24 bit dynamic range, er det heller ingen grunn til å "presse" recordsignal nært opp mot 0dB FS(100% digital nivå) .

Billige hardware kompressorer låter også som regel ganske ræva i forhold til dyrere/eldre godsaker. Det er videre min erfaring at plugins fra feks UA, Sony Oxford (Sonox) Roger Nichols etc, oppfører seg LANGT bedre enn mediumklasse hardware kompressorer.

Men har du en stinkende god hardware kompressor, og du er meget bevist på hvordan det skal låte, vil du nok ønske å recorde med en slik kompressor.
Med en LA2A kan du ofte ligge å skrelle av 5-10dB uten at du får stygge bieffekter. Det låter bare finfint. Men det avhenger jo også av smak og materiale.

Ingenting er bedre enn å få tatt gode avgjørelser tidlig i prosessen. Jo mer som er "ferdig mixet/skrudd" ved innspilling jo bedre, spør du meg.
Men en slik arbeidsmetode kan ha en smule fallhøyde.