hjelp til kjøp av mikrofon og oppsett

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
aleksander9
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 09 mar 2009, 22:59

hjelp til kjøp av mikrofon og oppsett

Legg inn av aleksander9 »

hei! vi skal danne et ensemble nå og har tenkt å gå til innkjøp av en eller kanskje 2 mikrofoner. vi består av piano, trombone og trompet og spiller en stil mellom klassisk og jazz. derfor ser vi etter en mikrofon som kan takle disse instrumentene og gi en god lyd. til sammen har vi tenkt å investere ca. 4000 i dette.
jeg har fra før av reason og en normal acer pc med vanlig lydkort.
fint hvis jeg kunne få noen tips på hva som kan kjøpes inn for å ende opp med et godt resultat og oppsett. fint med noen generelle opptaksteknikker og noen reason-triks. har fra før av lært litt reason fra musikklinja, men ikke mye.

hilsen aleksander
Ivan Bratten
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 25 sep 2008, 20:50
Sted: Bykle
Kontakt:

Re: hjelp til kjøp av mikrofon og oppsett

Legg inn av Ivan Bratten »

KAnskje AKG 414...men skal du ikke mikke opp hvert instrument eller....siden du nevner en eller to mikker?
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: hjelp til kjøp av mikrofon og oppsett

Legg inn av Øyvind »

Spørsmålet er hvilke begrensninger lydkortet setter, Alexander (i forhold til dette med flere mikrofoner). Vanlige til en billig penge har vel som regel bare 2 balanserte innganger. Det som umiddelbart slår meg er at man bør bruke mer enn en mic på piano. Dersom du setter bare en mic på piano må du sette den et stykke fra for at du skal få jevn fordeling mellom tangentene, som igjen utsetter pianomicen for lekkasje fra trompeten og trombonen som blir vanskelig å luke vekk når du skal redigere, siden disse blåseinstrumente både spiller høyt samtidig som frekvensensområdene til instrumentene overlapper. Men dette er bare synsing om temaet fra min side. Min erfaring er utelukkende til liveopptak.
Mvh Øyvind Bjørge
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: hjelp til kjøp av mikrofon og oppsett

Legg inn av Espen Hammer »

sleng opp to gode stormembran condiser i et rom som låter utrolig bra. bruk tid på plassering og volum på instrumenter. så kan det jo blir en vanvittig fett "live studio" opptak :)

For eks. 414, eller lillebroren (som heter 214??)
finnes forøvrig noen kina mikrofoner som er utrolig billige, og som faktisk låter utrolig bra. har selv reist med en slik mic live, også brukt i studio der vi har A/B testet med mikrofoner som koster det 10 dobbelte. Skansen Lydstudio i tr.heim selger vel den mikken jeg prater om tror jeg.
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: hjelp til kjøp av mikrofon og oppsett

Legg inn av Frode Eide »

Tenker du på SM Pro Audio MC01?
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: hjelp til kjøp av mikrofon og oppsett

Legg inn av Espen Hammer »

niks, CAD m179 eller no i den duren. husker ikke helt.
Svar