Plassering av instrumenter i PA

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

yngsku
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 06 nov 2007, 22:46
Sted: Stord

Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av yngsku »

Hei... Jeg driver litt med live mixing av en gruppe bestående av mange forskjellige instrumenter.. Lurer på om det fins noen tommelfinger-regel om plassering av instrument i lydanlegget...
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Hans A. Moen »

Center er en fin ting.
Hadde brukt mer tid på EQ.
yngsku
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 06 nov 2007, 22:46
Sted: Stord

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av yngsku »

Det er gitar,fiolin, piano, trekkspill, saxofon, klarinett, bass og tverrfløyte... hvor skal de plasseres for at det ikke blir grøt... er det noen av instrumentene som ikke bør være på samme side...


Mvh Yngve
Sist redigert av yngsku den 12 jul 2009, 14:42, redigert 1 gang totalt.
Tomen
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 19 jan 2009, 22:09

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Tomen »

Hei hei


Du har rett i det att det er en sån regel ,men jeg trur det står som det skal nå!
Blåseinnstrumentene,Strykeinnstrumentene osv. skal stå i sammen :)

Lykk til med Mixingen

MVH. Tom
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Espen Hammer »

kommer vel litt ann på setting og greier pan.. rimelig teit og pan fela heeelt ut til venstre, om vedkommende står på høyre side liksom. Men tror nok jeg hadde jobbet mere med Eq enn med Pan.
HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av HåkonD »

Kanskje litt uten om hva det er snakk om her men et steg videre. Men det er lurt å bruke god tid på mikrofonplassering. EQ er ikke dumt å kunne. men man kommer veldig langt med å bruke riktig mikrofoner og finne de utimate plasseringene for mikrofonene til hvert instrument.
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
Lauvdal
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 nov 2005, 12:11
Sted: Sandefjord

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Lauvdal »

yngsku skrev:Det er gitar,fiolin, piano, trekkspill, saxofon, klarinett, bass og tverrfløyte... hvor skal de plasseres for at det ikke blir grøt... er det noen av instrumentene som ikke bør være på samme side...


Mvh Yngve S
Du bør vel plasere dem slik de står på scena i det minste.. tror ikke jeg ville tenkt så mye på stereobildet egentlig ettersom mange av publikumererne ofte sitter utenfor "stereo bildet". hadde heller brukt mer tid på EQ og kansje og plasere dem i lag "foran hverandre" i lyd volum. ikke alt som skal være like høyt, men det er veldig avhengi av bandets "sound" hvordan det skal mixes sammen..
er jo dumt å legge lead instrument lavere en komp i volum.
Å feire fødselsdag er sunt. Statistikken viser at de som feirer flest fødselsdager, også er de som lever lengst
kristina ringvold
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 12 feb 2004, 16:21
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av kristina ringvold »

Kan jo også være en god start å se at det er noelunde jevn scenevolum mellom musikerne på scenen, at de musikerne som trenger å høre hverandre står i samlet, at det som bråker mest akustisk ikke står helt oppe i svakere instrumenter, tverfløyte oppe i skarptromma er kanskje ikke optimalt? :?
Når du får ned monitornivået så det balanserer seg mest mulig kan du gå over og velge rikig mic og riktig micplassering. Be gjerne bandet spille en låt uten full PA før du begynner med monitor:
Desto mer det rumler og grumser på scenen, desto mer rumler og grumser det ut i PA´n.
Når alle har en god start kan du å begynne å bygge lydbildet ditt ut i PA: kompet i bunn, melodi/rytme instrument på det og leadinstrumente på toppen...
Atter en gang, er EQ hovedcluet her. Låter kompet bra samlet, låter alle deler bra sammen?
Lykke til!

mvh kristina
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Øyvind »

Skjønner ikke helt fokuset på EQ i denne sammenheng. Her beskrives lydkilder jeg neppe ville EQ-et mye uten å konkludere med at det måtte være noe hakke gale med mic, micplassering dersom jeg følte behov for det. Når det gjelder å panne live bør du følge noenlunder plasseringen på scenen. Det som derimot er langt mer interresant jeg av generell interresse kunne tenkt meg å høre om, er hvilke typer micer du bruker? Kontaktmicer? Beta 58, kondiser? DI?
Mvh Øyvind Bjørge
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Hans A. Moen »

Det er mange veier til Rom.

Jeg kunne finne på å kjøre HARD EQ på noe du hadde clean, fordi jeg var ute etter et annet utrykk enn hva du var.
Men ser poenget :D
Keep It Simple Stupid.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Joachim »

Hans A. Moen skrev:Det er mange veier til Rom.

Jeg kunne finne på å kjøre HARD EQ på noe du hadde clean, fordi jeg var ute etter et annet utrykk enn hva du var.
Men ser poenget :D
Keep It Simple Stupid.
Nå er det vel artistenes oppgave å produsere uttrykket og lydteknikerens jobb å gjengi den til publikum noe jeg har vondt for å tro løses med hard kanal-eq.
Har du en PA som er tunet optimalt er det mic-valg og plassering som gjelder mener nå jeg. Liker å kunne si man drar på jobb for å nullstille mikseren, setter gain, eq og fader i "0" og lar det stå til. :D Uvettug bruk av EQ er roten til alt ondt.
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Espen Hammer »

et touch på gain, fader og HP filter og igang ja.. det er kos det :)
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Hans A. Moen »

Joachim skrev:
Hans A. Moen skrev:Det er mange veier til Rom.

Jeg kunne finne på å kjøre HARD EQ på noe du hadde clean, fordi jeg var ute etter et annet utrykk enn hva du var.
Men ser poenget :D
Keep It Simple Stupid.
Nå er det vel artistenes oppgave å produsere uttrykket og lydteknikerens jobb å gjengi den til publikum noe jeg har vondt for å tro løses med hard kanal-eq.
Har du en PA som er tunet optimalt er det mic-valg og plassering som gjelder mener nå jeg. Liker å kunne si man drar på jobb for å nullstille mikseren, setter gain, eq og fader i "0" og lar det stå til. :D Uvettug bruk av EQ er roten til alt ondt.

Jada jada. :D
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Joachim skrev: Uvettug bruk av EQ er roten til alt ondt.

Helt sant :D
Mastereq-syken er utbredt blant mange teknikere.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Plassering av instrumenter i PA

Legg inn av Ole Hansen »

Hans A. Moen skrev:Jeg kunne finne på å kjøre HARD EQ på noe du hadde clean, fordi jeg var ute etter et annet utrykk enn hva du var.
Bruker aldri HARD EQ for å forandre uttrykket til de som står på scenen med mindre de skulle ha spesielle ønsker om det, noe jeg ikke kan huske noen har hatt. Uttrykket er det musikerne sin jobb å skape, vi skal vel bare formidle det og ikke forandre det?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Svar