smell i høytaler?

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
eplemost
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 22 okt 2008, 17:04

smell i høytaler?

Legg inn av eplemost »

hver gang jeg skal skru på annlegget mitt hjemme i stua kommer det et høyt smell i den ene høytaleren, og når jeg skrur opp lyden kommer det en slags ''maskingevær'' lyd.
hva forårsaker dette?

og cdspilleren i bilen min vil av og til ikke skru seg på, må ta av tenningen og prøve en del ganger, hva kan dette være?
og hvordan gjør jeg at den begynner og spille på samme plass på cden der jeg skrudde av sist?

en del spørsmål der, men håper på svar!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: smell i høytaler?

Legg inn av Joachim »

Hei eplemost.

Dette er ett forum rettet mot profesjonell lyd og nybegynnere innen faget. Det finnes egne fora for hjemmestereo.
Det er og i forumreglene påkrevd med fullt navn i enten kallenavn eller signatur.

Men jeg skal prøve og svare deg så godt jeg kan..
eplemost skrev:hver gang jeg skal skru på annlegget mitt hjemme i stua kommer det et høyt smell i den ene høytaleren,
Sannsynligvis råtten elektronikk, kondensator e.l. ikke noe som fikses hjemme over internet av uerfarne. Vil du sikre høytalleren din mot ev. skade må du fysisk koble den ut ev. la forsterken stå på.. Andre kan sikkert svare deg grundigere men problemet er nok av samme sort. :)
eplemost skrev:og når jeg skrur opp lyden kommer det en slags ''maskingevær'' lyd. hva forårsaker dette?
Hvis dette skjer mens du fysisk skrur på volumkontrollen vil jeg tro det er gørr og møkk gjerne i kombinasjon med slitasje inne i selve potmeteret som er årsaken. Kan quickfixes med f.eks WD-40 uten garanti..
eplemost skrev:og cdspilleren i bilen min vil av og til ikke skru seg på, må ta av tenningen og prøve en del ganger, hva kan dette være?
Muligens dårlig kontakt i strømkilden til CDspilleren din noe som ikke er ukjent problem i bil med irr og gørr og møkk som resultat i ustabil elektronikk..
eplemost skrev:og hvordan gjør jeg at den begynner og spille på samme plass på cden der jeg skrudde av sist?
RTFM. Les manualen...

eplemost skrev:en del spørsmål der, men håper på svar!
Lykke til.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: smell i høytaler?

Legg inn av Tom Hansen »

Ikke bruk WD40 til rengjøring av elektronikk. Bruk Elektrorens av et eller annet slag som ikke inneholder olje. Spray potmeteret, vri volumknappen opp og ned (med forsterkeren avslått) mange ganger.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
sveinis
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 17 jun 2007, 21:43

Re: smell i høytaler?

Legg inn av sveinis »

Har forstått det slik at elektrolytt kondensatorer har en levetid på maks. 20 år. Etter dette representerer de brannfare, og utstyret låter leverer ikke utfra potensiale sitt. Ville skiftet disse, hvis det er et gml. anlegg.

Mvh.S
Mvh. Svein Helge Vikse
Svar