Rackskap til forsterkere og prosessor

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Rune Skramstad »

Digitale høyttalerprosessorer finnes i flere varianter, selv til slike priser at nybegynneren bør vurdere dette fremfor standard delefilter.
De mest populære av de billige prosessorene har 2-3 innganger og 6 utganger. Forsterkere veier jo ikke mer enn rundt 10kg nå om dagen, så det er en veldig god ide å putte prosessoren i samme racket som tre stereoforsterkere.

Typisk innhold i rackskapet blir da:
1 x Prosessor (inneholder delefilter, tidsforsinkelse (delay), equalizer og limiter)
3 x Stereoforsterker (feks en til bass, en til mellomtone og en til diskant)
1 x Patchpanel (koblingspanel for signal. høyttalere og strøm)

Hvordan bør dette settes opp for at det skal være enkelt å bruke?

Hva trenger man av deler og verktøy, og hvor får man tak i dette?

Hvorforlønner det seg å montere utstyret sitt i rackskap?

Osv osv.....;)

Fint om noen vil dele erfaringer, poste bilder av rack, gjerne med detaljbilder og forklaringer.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Ole Hansen »

Rune Skramstad skrev:
Typisk innhold i rackskapet blir da:
1 x Prosessor (inneholder delefilter, tidsforsinkelse (delay), equalizer og limiter)
3 x Stereoforsterker (feks en til bass, en til mellomtone og en til diskant)
1 x Patchpanel (koblingspanel for signal. høyttalere og strøm)
Er det praktisk å plassere prosessoren i amprakcet som normalt er plassert på scenen? Tenker spesielt på når en er ute på veien.Liker å ha eq o.l. i mikseposisjon. Blir jo mer oppkobling i ampracket og flere returer på denne måten, men for meg er dette måten å gjøre det på.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Rune Skramstad »

Hei Ole,

helt enig med deg i at det er den profesjonelle måten å gjøre det på, men da bør man jo ha litt erfaring;)

La oss heller anta at du akkurat har kjøpt deg din første PA med 16/4 multi eller tilsvarende (akkurat med returer til PA og monitorer), og du ikke er blitt helt kjent med tuning og prosessering, så vil det nok være greiest å ha prosessoren i samme racket ferdig justert inn (og helst låst med passord). La oss si at man har tilgang til FOH EQ i effektskapet. Tror flertallet starter på denne måten.

Tenkte at en slik setting skulle være utgangspunktet for denne tråden.

Hvordan ville du gjort det med dette som referanse?
The speakers were made more efficient by hornloading.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Espen Hammer »

utleie til andre teknikere og band:
da er det greit og ha x-over i amp rack.
utleie der vi har med system tekniker, evt. festivaler og andre større jobber.
Da er det veldig kjekt og ha drive rack som er plassert i FOH.

Men nå er det jo en hel del filter man kan ha trådløs lan kobling opp imot en pc, som man kan ha i FOH. Da ser jeg ingen grunn til at man på død å liv skal bruke utrolig mange returer på multien for og ha styringa i FOH.

SÅ D SÅ! :)
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Hans A. Moen »

Er vel litt smak og behag også. Når det ikke er så stort liker jeg å ha ampene ved mikseposisjon, så jeg kan holde øye med nivå og drift.
Blir som nevnt veldig mange returlinjer for å ha LMS ved mixeposisjon og ampene ved scene/stack.

Ellers er det viktig at racket er SOLID, MEN billig. Synes prisene på rack er veldig drøye. Alle koster mye.
Ender med å snekre de selv, men da blir det ikke lokk forran og bak.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Espen Hammer »

Angående Rack.. amptown er vel de eneste rackene jeg har vært bort i som holder mål til slikt bruk. er da ikke så søkke mye dyrere enn capro og rufo. men gud bedre dem er mye bedre.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Snickers-is »

Det ryddigste må vel (som noen er inne på her) være å gjøre et klart skille mellom arbeidsflate og grunninstallasjon. For eksempel å ikke bruke en 2x31 bånds EQ eller en høyttalerprosessor i effektracket både som korreksjon for eventuelle klangmessige avvik, delefilter osv, og samtidig bruke det som en bruksEQ ved selve lydjobben.

Ideelt sett mener jeg man bør ha et skille mellom HT-prosessoren(e) (og derfor plassere disse i forsterkerrackene) og en eventuell lydmann-EQ for FOH (som da plasseres i effektracket).
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Joachim »

Normalt sett gjøres fabrikkinstillingene på DSP-utganger og disse kan låses separat av innganger.
Dvs, med mindre det er gjort husinnstillinger på innganger så bør disse være tilgjengelig for bruk FOH da dette ofte er langt bedre verktøy enn de fleste grafiske EQ's som er tilgjengelig.
Jobber man fast ett sted kan man da også enkelt lagre sin egen hus-EQ.

Dette er sånn jeg ville gjort det.
Mvh
Joachim Venberget
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Snickers-is »

Jeg synes også det er greit, egentlig helt avgjørende, å stille inn systemet til det aktuelle stedet. Men normalt sett vil det være en fordel å ha dette på plass før man starter selve konserten.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Espen Hammer »

Nå er det vel ikke akkurat snakk om at man skal skru på filterne under konsert, er vel sjeldent man står og ratter på den grafiske eq`en under hele konserter også. men tenk deg alle milene man springer fram og tilbake fra FOH for å justere på filtere under opprigg iløpet av et år. det slipper man om man har dem i FOH. og må innrømme at jeg synes det er enklere og høre forskjell på ting jeg gjør uten at jeg må springe til scenen i mellom hver "test" jeg gjør i innstillingene.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Snickers-is »

Da okkuperer man jo fort en del ekstra kapasitet i kablene da. Kan jo bare trekke en nettverkskabel tilbake til FOH og sette det opp med en laptop.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Ole Hansen »

Snickers-is skrev:Da okkuperer man jo fort en del ekstra kapasitet i kablene da. Kan jo bare trekke en nettverkskabel tilbake til FOH og sette det opp med en laptop.
Når man velger å plassere prosessorer i mikseposisjon så bygger en normalt opp systemet rundt det med tanke på hvor mange returer en har tilgjengelig, og da er det de planlagte returene og ikke de ekstra returene en bruker. Selv synes jeg at de prosessorer som kan være aktuelle å justere under lydsjekk/show skal være tilgjengelig i mikseposisjon slik at det ikke ser ut som at vi har kilometergodtgjørelse. :) Det er uproft å la musikerne vente på at vi løper frem og tilbake. Enig med "Snickers-is" i at en kan trekke nettverkskabel til FOH, spesielt der en har DSP i ampen. Selv bruker jeg grafisk eq i FOH, selv om jeg har alt i I-Tech`ene. Skyldes nok at jeg litt "grønn" innen data. Skulle forresten vært mulig å sende datasignal gjennom multien slik som dmx signalet. Noen som vet om dette går?
Rune; beklager at jeg sporet av en kreativt startet tråd. Enig i at for nybegynnere som bør holde fingrene av fatet er det nok riktig å la prossesoren stå i ampracket.
Når det gjelder rack så koster et 10 unit amprack hos Belco ca 2300,- inkl.mva. Det synes jeg er mye for pengene og kvaliteten er god nok i massevis. Kan ikke forstå at det kan lønne seg å snekre selv til den prisen med tanke på at da får en noe som beskytter ordentlig med lokk i begge ender.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Ole Hansen skrev: Når det gjelder rack så koster et 10 unit amprack hos Belco ca 2300,- inkl.mva. Det synes jeg er mye for pengene og kvaliteten er god nok i massevis. Kan ikke forstå at det kan lønne seg å snekre selv til den prisen med tanke på at da får en noe som beskytter ordentlig med lokk i begge ender.
Det spørs jo litt hva innholdet i racket koster. Om flighten koster nesten like mye som innholdet forstår jeg godt at folk snekrer selv.
Belco sine flighter har god kvalitet vs pris, men er mye dårlig kinesisk snekring på billigmarkedet.
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Espen Hammer »

Sende digitalt signal via multikabelen går. RS485 (eller var det RS422?) kan man enkelt å greit sende via multikabelen. Men de fleste nye bokser kan man sette opp i trådløst nettverk.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Hans A. Moen »

Jens Tore Fremmegård skrev:
Ole Hansen skrev: Når det gjelder rack så koster et 10 unit amprack hos Belco ca 2300,- inkl.mva. Det synes jeg er mye for pengene og kvaliteten er god nok i massevis. Kan ikke forstå at det kan lønne seg å snekre selv til den prisen med tanke på at da får en noe som beskytter ordentlig med lokk i begge ender.
Det spørs jo litt hva innholdet i racket koster. Om flighten koster nesten like mye som innholdet forstår jeg godt at folk snekrer selv.
Belco sine flighter har god kvalitet vs pris, men er mye dårlig kinesisk snekring på billigmarkedet.
Det er hva det går på.
Om du driver som meg. I den EKSTREME BUDSJETTSJANGEREN... Da må man spare der man spare kan.
Da tar man hva man har. En 10-15mm kryssfiner, noen hjørnejern og rackskinner fra clasohlson, biltema eller ELFA. :D
Det er i det minste bedre at det står i noe som ligner på et rack enn at man stabler alt oppå hverandre on location.

Har kjøpt meg et billig PROdj effektrack for, ja, effekter, prosessorer og EQ'er da. :D Litt skranglete kvalitet, men lokk foran og bak.
Svar