Rackskap til forsterkere og prosessor

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Rune Skramstad »

Bra at det blir litt diskusjon og eksempler rundt selve rackskapet også.
Snekret sammen noen 18mm rack for noen år tilbake, disse hadde ikke lokk, men festet høyttalergitter foran og bak med borrelås under frakt. Lagde disse litt bredere enn vanlige rack og brukte høyttalerhåndtak, det funket helt ok og var veldig komfortabelt å løfte rundt på, men skulle jeg gjort det om igjen ville jeg ha festet skum bak gitrene og festet gitrene med magneter i stedet for borrelås (siden borrelåsen hadde en tendens til å dette av når den ble festet på lakkerte gitter).

Til alle sammen: Fin gjennomgang av fordeler og bakdeler ved plassering av prosessoren:)

Konklusjonen ser ut til å være at prosessoren bør sitte i racket, men at man har muligheten til å styre den gjennom trådløst nettverk eller datakabel som går i multikabelen.

Hva bør patchpanelet i racket inneholde for et 2 inn 6 ut system, og hvordan designer man dette på best mulig måte?

Tenker da også på fordeler og bakdeler ved å plassere patchpanelet foran eller bak i racket, muligheter for å linke med flere skap osv osv.....
Er vel noen som har noen skrytebilder av racka sine også;)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Espen Hammer »

Synes at man bør tenke igjenom bruks behovet, godt før man begynner å lage patch til amp rack. Og deretter sy opp et system på bakgrunn av det. Har vært bort i en del amp rack rundt omkring som er helt håpløs å jobbe med for andre enn vedkommende som laget det. Et enkelt, idiot sikkert system sparer penger, frustrasjon og tid.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Snickers-is »

Ole Hansen skrev:Skulle forresten vært mulig å sende datasignal gjennom multien slik som dmx signalet. Noen som vet om dette går?

Med formatconvertere går det meste. RS 485 og RS 232 skulle gå med adapter, mens TCP/IP må nok kjøres med en strømsløyfe. Men dersom enheten støtter TCP/IP så er det enklere med W-lan.

Men om man bare skal bruke dette under lydprøvene så skulle vel en 30-meters fysisk nettverkskabel som fjernes etterpå være like greit?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Snickers-is »

Espen Hammer skrev:Synes at man bør tenke igjenom bruks behovet, godt før man begynner å lage patch til amp rack. Og deretter sy opp et system på bakgrunn av det. Har vært bort i en del amp rack rundt omkring som er helt håpløs å jobbe med for andre enn vedkommende som laget det. Et enkelt, idiot sikkert system sparer penger, frustrasjon og tid.
Tenker du på oversiktlighet og eventuell merking eller er det andre ting også?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
luringen

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av luringen »

her er PA-racket eg bruker av og til.. frå venstre: input 3-way L-R frå miks til delefilter. Input 2-way L-R direkte til topp-ampen, her drar eg av i bånn på master EQ. SUM er fulltonesignal brukt til senter eller delaysoner, ut frå det andre delefiteret som bruker å stå i, (Behringer 2496).

output er 2-way til toppkasser uten bruk av bass, (ref tilsvarande input) og 3-way er samla bass og topp i 2-par kabel som splittar i toppkassene. Funkar for mitt bruk. :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Espen Hammer »

Snickers-is skrev:
Espen Hammer skrev:Synes at man bør tenke igjenom bruks behovet, godt før man begynner å lage patch til amp rack. Og deretter sy opp et system på bakgrunn av det. Har vært bort i en del amp rack rundt omkring som er helt håpløs å jobbe med for andre enn vedkommende som laget det. Et enkelt, idiot sikkert system sparer penger, frustrasjon og tid.
Tenker du på oversiktlighet og eventuell merking eller er det andre ting også?
merking er en ting ja. det andre er fleksibilitet. er det behov for patch panel i forhold til om man ønsker å bruke forsterkerne sammen med andre rack, og x-over enheten som står i de andre rackene?.. evt, om man skal ha drive rack?. behov for foreksempel stereo 2-way oppsett og mono 4-way oppsett. eller holder det med en av delene? Nok luftgjenomgang i racket, slik at ampene ikke går varm. osv.

så, ja. tenk igjenom bruks behovet. se litt på hvordan diverse firmaer har sydd opp sine rack.

Kan se om jeg får lagt ut noen bilder av no amp rack jeg bruker til daglig.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Snickers-is »

Espen Hammer skrev:
Snickers-is skrev:
Espen Hammer skrev:Synes at man bør tenke igjenom bruks behovet, godt før man begynner å lage patch til amp rack. Og deretter sy opp et system på bakgrunn av det. Har vært bort i en del amp rack rundt omkring som er helt håpløs å jobbe med for andre enn vedkommende som laget det. Et enkelt, idiot sikkert system sparer penger, frustrasjon og tid.
Tenker du på oversiktlighet og eventuell merking eller er det andre ting også?
merking er en ting ja. det andre er fleksibilitet. er det behov for patch panel i forhold til om man ønsker å bruke forsterkerne sammen med andre rack, og x-over enheten som står i de andre rackene?.. evt, om man skal ha drive rack?. behov for foreksempel stereo 2-way oppsett og mono 4-way oppsett. eller holder det med en av delene? Nok luftgjenomgang i racket, slik at ampene ikke går varm. osv.

så, ja. tenk igjenom bruks behovet. se litt på hvordan diverse firmaer har sydd opp sine rack.

Kan se om jeg får lagt ut noen bilder av no amp rack jeg bruker til daglig.
Jeg forstår, så i det store og hele så snakker vi her om rack som ikke er dedikert til ett bestemt oppsett?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Rune Skramstad »

Tror det er nettopp dette som er vanskelig å få til i starten av PA karrieren, for som oftest har man oppsett som både brukes på små talejobber og konserter med noen hundre publikummere:)
Altså har man bruk for et fleksibelt rack som klarer alle oppgavene man ser for seg, feks monitor, sanganlegg og full PA.

Luringens rack hadde feks både 2 way og 3 way inputs, og en løsning med summeringsutgang til bruk i feks delay og fill systemer.
Mange måter å tenke på, og som oftest blir jo racka brukt til både monitor og PA, og da kan det jo endre seg fra 4 veis til enveis, og da er det en fordel om man slipper å snu om på kablingen inne i racket. Sikkert mange som har meninger og tips rundt dette.....så fyr løs :D
The speakers were made more efficient by hornloading.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Hans A. Moen »

Jeg ser absolutt nytten av et patchepanel. Men jeg har faktisk aldri hatt det selv... Jeg har mange forskjellig konfigurerte Speakonkabler da :P
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Espen Hammer »

Her ser dere en av våre "B" rack.
2 stk XLR innganger (1 og 2) samt link. Vi kan bruke racket som mono 4-way oppsett. eller 2-way stereo oppsett. Dette svitsjer vi i delefilteret. og etter hvilke utganger vi bruker.. 4-way mono oppsett = inngang 1, 2 stk SP8 utganger. en til Sub, den andre til resten. stereo oppsettet = inngang 1 er venstr, inngang 2 er høyre, så funker begge SP8 kontaktene som Sub, og de to SP4 som topp. Helt til høyre har vi 2 stk powercon som kommer fra hver sin 16A kurs.

i de mindre amp rackene vår har vi en patch til i front. der vi kan manuell svitsje 4 kanaler til sub, eller topp.. eller hva vi vil bruke dem til. Her kan vi også koble inn xlr fra et evt. drive rack eller lignende og bruke det, istede for filteret som står i racket.

Bak i racket er det blind plater med vifter på. og en knapp for å slå dem av.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Rune Skramstad »

Dette så flott ut Espen:)

Jålete med egen vifte;)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Rackskap til forsterkere og prosessor

Legg inn av Espen Hammer »

to vifter bak :) i "A" rackene har vi 3 vifter bak, i ei dør. Se om jeg får tatt no bilder av dem ettervært også. Funker veldig bra dette systemet. Edgar Lien som begynte med dette for oss engang i tiden. Siden den tid var vi følgt samme ide, og funnet måter å få bedret systemet på. Skal etter vært gå over til Electro-Voice DC-one filter i "b" rackene, å bruke Nexia SP som drive rack til "A" rackene.
Svar