Nybegynner guider ol..

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Trompet
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 mar 2008, 18:58

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Trompet »

n
Sist redigert av Trompet den 20 feb 2009, 13:45, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Øyvind skrev:Denne linken kan jo også være verdt å lese: http://madek.no/PA_LYD/PA_LYD.pdf Den går også inn på dette med akkustikk.
Edit: PS: Han som har skrevet den er ikke i familie med meg hvis noen lurte :lol:
Mitt tips til dette oppsettet, om du vil eller ei... Få toppene opp over publikum.. Det må være grisevondt for hu i rosa som har 125 db diskant rett i øret...

Jeg begynte for mange år siden som tekniker på et student hus. Ble slengt inn i buret første dag, og har skrudd lyd siden.
3 band i uka på 3 forskjellige rom ofte.. Kurs og sosialt aktiviteter om en annnen.
Begynn å lær deg om enkeltmannsforetak, så slipper du stress hvis om noen år finner ut at dette var noe for deg.
Ellers er det ok å finne en nisje, sånn at du ikke ender opp som deprimert kor tekniker når du er 40.

Du nevner studio, du bør tenke over hvilke senskader du kan få ved live lyd hvis du tenker jobbe mye i studio.
Brukeravatar
Trompet
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 mar 2008, 18:58

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Trompet »

n
Sist redigert av Trompet den 20 feb 2009, 13:45, redigert 1 gang totalt.
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Thor Udø »

Det burde vel gå.. Bare skriv en søknad og møt opp hos div. firma og hils på dem personlig osv...

På den måten kommer du også litt mer inn i miljøet!
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Joachim »

Trompet skrev:Hei!
er det noen muliheter for å få en jobb som lydtekniker under arbeidsuka, i juni en gang ?

Hilsen Audun Lorentzen, 15 år
Hvis du skriver hvor du bor er det lettere for folk å komme med tips så slippe du få hele Gule Sider for Norge.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Trompet
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 mar 2008, 18:58

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Trompet »

n
Sist redigert av Trompet den 20 feb 2009, 13:45, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Øyvind »

[quote="Karl-André Tvedt"]
Mitt tips til dette oppsettet, om du vil eller ei... Få toppene opp over publikum.. Det må være grisevondt for hu i rosa som har 125 db diskant rett i øret...
quote]
Låter som musikk i mine ører dette tipset her. Ikke bare på grunn av lydtrykket, men også fordi at jo lavere toppene står, jo mer diskant mister du lengre bak når lokalet fylles opp, ergo du vil ha lettere for å skru opp diskanten fra FOH-posisjon, som igjen vil føre til et dårligere lydbilde for de som står foran høyttalerne. Selv har jeg mye erfaring med et kirkerom som reflekterer mye "grøtete" mellomtone som jeg blir tvunget til å dempe for at lyden skal bli klar. Igjen hjelper det meg kraftig at de øverste høytalerne er ca 280cm over bakken og vinkles heller litt ned mot publikum.
Mvh Øyvind Bjørge
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Thor Udø »

Det er kun den øverste toppen på hver side som var i bruk, jeg hadde planer og å bruke alle 4, men desverre hadde jeg ikke mulighet til å fly dem eller stacke dem høyere, derfor valgte jeg å kun bruke de øverste av grunnene som dere nevner. Den gymsalen har veldig harde vegger, og jeg hadde ikke noe å henge opp på veggene derfor ble det lyd nok, selv med kun to topper og backline'en.

Dette var den største hallen jeg har skrudd lyd i så langt, og det som jeg fikk litt problemer med var at vokalisten sin stemme ble veldig lys. Dette er sikert normalt, men det kom litt overaskende på meg der og da siden jeg er så fersk innen dette.

En annen ting som jeg også fikk litt problemer med var at bassisten plutselig ble veldig kraftig på PA'en selv om jeg ikke hadde den koblet til, men kun kjørte på backline. Dette var ikke gjevnt kraftig, men plutselig så skjedde det avogtil. Det jeg tror skjedde var at den slo inn på tromme mikkene, jeg hadde ikke noen gate på dem.. Kan det være dette som skjedde?
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Espen Hammer »

at bassen ble veldig høy av og til kan komme av to (kanskje tre) ting. Det ene er at den tonen som ble spilt, var veldig nær egenfrekvensen i rommet (Her bruker vi som oftest og finne disse å ta dem vekk med master eq). Det andre alternativet er at bassen treffer den tonen som trommene er stemt i, og vil deretter sette trommeskinnene igang med og vibrere. den tredje er at bassen er utrolig dårlig justert, slik at enkelte strenger, og toner låter mye høyere enn andre.

Jeg bruker som regel å ta en prat med bassisten for og høre om det er mulig å skru ned de aktuelle frekvensene. Det gjør jobben som lydtekniker mye enklere.
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Thor Udø »

Ok, takk for hjelp! Skal sjekke opp disse tingen på neste gig!
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Brukeravatar
Trompet
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 mar 2008, 18:58

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Trompet »

n
Sist redigert av Trompet den 20 feb 2009, 13:46, redigert 1 gang totalt.
Chris Persson
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 14 mai 2008, 13:45
Sted: Lørenskog

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Chris Persson »

Jeg tokk det det kurset i lydteknikk hos NISS får akuratt to år siden nå. Jeg hadde jo skrudd lyd på skolen osv på et ganske fint system, men "skrudde" bare til det hørtes pent ut siden jeg ikke hadde noe forståelse får hva hver enkelt lille duppe ditt gjorde. Men på Grunnkurset i lydteknikk på Niss lærte jeg alt fra mic`n/instrumentene hvordan man kunne sette opp micene og til det kom ut av høyttalerne. Altså gjennom alt av prosesorer, gater, kompresorere, Mikser i sin hel hett, den er ganske logisk satt opp egentlig, Viss man først får forståelse for den : ) Kurset på Niss koster kanskje litt viss man er 15 år. Men jeg synes på mange måter at det var verdt det : )
Svar