Nybegynner guider ol..

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Nybegynner guider ol..

Legg inn av Thor Udø »

Hei
Jeg er en gutt på snart 16 år som er veldig innteresert i lyd. Jeg har holdt på med dette så smått i 2 år nå. Utstyret jeg har brukt er skolen sitt. Det består av 4 aktive topper (pleier bare å bruke 2) fra General Music som er tatt ut av produksjon, men som kostet 30 000,- per stk i sin tid. I tilleg har de 2 passive subber med doble 18" i samme serie fra samme produsent, men disse er sprengt og elementene er tatt ut, så jeg har ikke så mye glede av dem. Når det gjelder miksere, så går det for det meste i små 14/16 kanals miksere. De har også en 32 kanals mikser som jeg ikke husker navnet på i farten.

Mikrofonene er Sm58/beta58 og sm 57. Backline er et par marshall stacker til gitar og noen peavey greier til bass. Og 10 trommesett av varierende kvalitet fra Premier, Yamaha og Tama. (bruker selvfølgelig bare et om gangen..)

Jeg har også tilgang på et komplett demo studio.

Jeg er tekniker/lydmann for et lite lokalt band som øver på skolen og bruker skolens utstyr på konserter ol. Jeg har skrudd lyd et par ganger med mellom 50 og 100 tilskuere.

Jeg ønsker å lære mer, derfor lurer jeg på om noen her har link til guider, tutorials eller liknende? Eller kan gi meg generelle tips.
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av PerA »

Er langt fra noen erfaren mann selv, men sjekk ut "Nyttige linker"-tråden og les litt av det som linkes til der.

Ellers: Ha det moro, bruk ørene, og lær av dine egne og andres feil. ;)
Per Anders Store
http://www.rokken.no
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Hans A. Moen »

Kort innpå.

Fant noen veldig kjappe og kjekke videoer på youtube om mikrofonplassering osv her om dagen. Var utrolig bra forklart. Det kan du jo sjekke ut.
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av JAS »

soundcraft har en veldig basic en.
http://www.soundcraft.com/palz.asp

eller
http://lydrommet.no/artikkel/fagstoff/f ... kategori=5

tror de er ganske like, men lydrommet sin er på norsk.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Thor Udø »

Takker! Skal sjekke ut tipsene som er kommet så langt :D

Eller må dere bare komme med mer.. :wink:
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av kleistad »

hvis du har et lokalt lydfirma i nærheten av der du bor, kan du jo stikke innom de og spørre litt... vi teknikere er jo glad i å vise andre at vi vet hva vi holder på med :lol:
Kristoffer Leistad
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Øyvind »

Denne linken kan jo også være verdt å lese: http://madek.no/PA_LYD/PA_LYD.pdf Den går også inn på dette med akkustikk.
Edit: PS: Han som har skrevet den er ikke i familie med meg hvis noen lurte :lol:
Mvh Øyvind Bjørge
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Thor Udø »

Jeg vet ikke om det finnes noen lokale firma her jeg bor. (Bor i Mandal.)
Jeg er "lærling" for en kristen ungdomskafé, og skal etter planen ta over som lydansvarlig for denne kafeén om litt. Dette innebærer også litt lyd i Kirka og på konfirmasjons leir ol.

Jeg er veldig innteresert i å lære mer, og hvis jeg kommer over noen her som driver med lyd, så kommer jeg til å stille som kabelkveiler/gaffatape holder hvis det er ønskelig.

Er det foresten noen som vet mer som Toppene og subbene jeg snakka om? Jeg har søkt på internett, men finner ikke noen specs på dem. Toppene er som sagt aktive og på 600 W (tror jeg).

De kan seés til høyre på dette bildet:
Oda 015.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Et veldig godt råd

Legg inn av JAS »

kjenner ikke de toppene, men siden du er inne i det kristne miljøet, har jeg kun ett ord til deg: Kor!
Mange av oss her på forumet, blant annet meg selv, har begynt der.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Ole Hansen

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Ole Hansen »

Fin link du refererte til Øyvind! Den kommer jeg nok til å printe ut i forbindelse med opplæring.
Thor; meg bekjent finnes det ikke noe PA-firma i Mandal. Jeg holder til i Kvinesdal, en liten time fra deg, men har jobber rundtforbi på Sørlandet. Ikke umulig at vi kunne dra nytte av hverandre hvis det skulle passe seg. Selv begynte jeg med lyd på nærradio og derreter i ungdomskor. Kan henge meg på JAS sin oppfordring om å starte med kor.
Brukeravatar
Trompet
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 24 mar 2008, 18:58

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Trompet »

n
Sist redigert av Trompet den 20 feb 2009, 13:44, redigert 1 gang totalt.
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Even N.B. »

Hei Trompet!
Hadde vært fint om du har fullt navn i enten brukernavn eller i signaturen din!!!

Jeg vet ikke om noen konkrete steder hvor du kan lære å bruke miksebord. Men gjør sånn som meg og flere
andre har på forumet, ta kontakt med ditt lokale sammfunnshus/kulturhus, ungdomsklubb, teater...
Spør om du kan være med å hjelpe...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Joachim »

Trompet skrev:Hei!
Jeg er 15 år og bor i Oslo og lurte på om det finnes noe sted man kan lære å bruke miksebord ol. ?
Setter pris på alle innlegg! :)
NISS har gode grunnkurs.
Mvh
Joachim Venberget
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Thor Udø »

Skolen din har vel et miksebord? Spør om du kan få prøve det sammen med en av musikk lærerne og spør om du kan få låne med deg manualen hjem for å lese den...

Eller så bør du benytte enhver anledning som byr seg som ungdomsklubber osv... til å lære deg mer!

Det er slik jeg gjør det, og jeg lærer stadig noe nytt..
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nybegynner guider ol..

Legg inn av Øyvind »

Siden du er 15 år, "Trompet" så er du midt i smørøyet for ten-sing. Veldig mange lydteknikere stammer fra en tid i ten-sing (selv om de har lært mye mer etter den tid). Dog er det ikke alle ten-sing som har like høy satsing på lyd, selv om behovet er der. Så det kan være greit å forhøre seg litt rundt. Eks. ved ditt lokale KFUK-KFUM-kontor.
Mvh Øyvind Bjørge
Svar