Delte høytaler-systemer

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Delte høytaler-systemer

Legg inn av Snickers-is »

Hans A. Moen skrev:
Snickers-is skrev:
Hans A. Moen skrev:å gjøre en passiv deling ved 90Hz ville kreve enorme komponenter og veldig mye effekt ville forsvunnet.
Du vil aldri kunne få det til grunnet impedansforløpet til basselementene.
Du skal aldri si aldri.

Mine ATM 18" 12" + 1" Horn _ER_ passivt delt ved rundt 90Hz... Utrolig men sant.
Interessant!

Er 18-tommeren i horn? I såfall, hva slags og hvor langt er det?

Det typiske problemet man støter på er at elementets eller systemets resonansfrekvens skaper impedanstopper som kommer såpass nær delefrekvensen at man får kraftig bidrag fra filteret ved impedanstoppene. Det er to ting man kan gjøre med horn for å avhjelpe dette. Man kan legge resonansfrekvensen til kompressjonskammeret rett over delefrekvense, men det vil kreve en del EQ. Spørsmålet er jo da om det er noe poeng å dele passivt om man skal ha elektronikk til å styre klangbalansen uansett. Man kan også la hornet belaste elementets bevegelse ved resonansfrekvensen. Men det vil kreve håndtuning eller ekstremt lave komponenttoleranser om man skal lykkes godt.

Edit: Det finnes en del andre konstruksjoner som oppgir å ha delefrekvenser i området 60-90Hz, men i de tilfellene der det er gjort uavhengige kontrollmålinger så er det avslørt at de ikke fungerer slik det var tenkt i teorien.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Delte høytaler-systemer

Legg inn av Hans A. Moen »

Snickers-is skrev: Interessant!

Er 18-tommeren i horn? I såfall, hva slags og hvor langt er det?

Det typiske problemet man støter på er at elementets eller systemets resonansfrekvens skaper impedanstopper som kommer såpass nær delefrekvensen at man får kraftig bidrag fra filteret ved impedanstoppene. Det er to ting man kan gjøre med horn for å avhjelpe dette. Man kan legge resonansfrekvensen til kompressjonskammeret rett over delefrekvense, men det vil kreve en del EQ. Spørsmålet er jo da om det er noe poeng å dele passivt om man skal ha elektronikk til å styre klangbalansen uansett. Man kan også la hornet belaste elementets bevegelse ved resonansfrekvensen. Men det vil kreve håndtuning eller ekstremt lave komponenttoleranser om man skal lykkes godt.

Edit: Det finnes en del andre konstruksjoner som oppgir å ha delefrekvenser i området 60-90Hz, men i de tilfellene der det er gjort uavhengige kontrollmålinger så er det avslørt at de ikke fungerer slik det var tenkt i teorien.
Det er faktisk en helt vanlig bassreflekskonstruksjon. Disse høyttalerene er over 10 år gamle. Og bestykket med billige Eminence elementer. Sigma 18A Kappa 12 og et lite horn.
Jeg skal ta de med hjem på gården om kort tid og partere de. Da skal jeg i samme slengen gjøre en måling av de da jeg selv er svært nysgjerrig på hvordan de fungerer. For de låter fantastisk godt!. Kan poste det her etterpå.

Bilde
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Delte høytaler-systemer

Legg inn av Snickers-is »

Det kan selvsagt være at 12-tommeren kjører høypassfilter mens 18-tommeren får spille fritt og alt er nivåtilpasset til hverandre, men da skulle man nesten tro at bassen ble en anelse slank. Med både "mellomtone" og bass i bassrefleks er jo filterjobben høyst teoretisk. Fint om du forsøker å se hvordan filteret ser ut rent skjematisk og deler det med oss technonerder ;)
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Delte høytaler-systemer

Legg inn av Hans A. Moen »

Snickers-is skrev:Det kan selvsagt være at 12-tommeren kjører høypassfilter mens 18-tommeren får spille fritt og alt er nivåtilpasset til hverandre, men da skulle man nesten tro at bassen ble en anelse slank. Med både "mellomtone" og bass i bassrefleks er jo filterjobben høyst teoretisk. Fint om du forsøker å se hvordan filteret ser ut rent skjematisk og deler det med oss technonerder ;)
Jeg har hatt de opp før og sett på det ENORME passive filteret. OG med en knapp bak kan jeg velge å bare sende til basseren eller bare til toppdelen så vet at det er deling på bassen. ganske hissig også. Hører ikke noe vokal igjennom bassen.
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Delte høytaler-systemer

Legg inn av Tor Dehli »

Sansynligvis så er vel ikke delefrekvensen helt nede i 80 hz. Den kan fremdeles ligge litt høyere, uten at det høres ut som en mellomtone. Dersom man klarer å holde delefrekvensen et par-tre oktaver unna resonansfrekvensen, så går det somregel greit med tanke på impedansforløp. I de fleste tilfellene betyr det at man må opp i over 200Hz. Har selv sett en del forskjellige byggesett med 18" basser, og disse har delt passivt. Med vekslende hell, forøvrig!

En annen ting som man forøvrig må være forsiktig med, spesielt som nybegynner, er sammenblanding av forskjellige typer basser/subber. Har sett mange som har lånt et par ekstra subber for å få ekstra trøkk, men som har endt opp med det motsatte. Spesielt gjelder dette hvis kassekonstruksjonen er anderledes. (f.eks sammenblanding av trykkammer og bassrefleks)
Grunnen til dette er at alle høyttalere vandrer veldig mye ut av fase rundt resonansfrekvensen. Man kan fort sitte med et oppsett der en sub er 180 grader ute av fase, og da blir det ikke rare lyden dersom den andre høyttaleren fremdeles er i noenlunde fase. (180 grader ute av fase betyr i praksis at høyttaleren slår motsatt vei)
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
toraabe

Re: Delte høytaler-systemer

Legg inn av toraabe »

Hans A. Moen skrev:
Snickers-is skrev:Det kan selvsagt være at 12-tommeren kjører høypassfilter mens 18-tommeren får spille fritt og alt er nivåtilpasset til hverandre, men da skulle man nesten tro at bassen ble en anelse slank. Med både "mellomtone" og bass i bassrefleks er jo filterjobben høyst teoretisk. Fint om du forsøker å se hvordan filteret ser ut rent skjematisk og deler det med oss technonerder ;)
Jeg har hatt de opp før og sett på det ENORME passive filteret. OG med en knapp bak kan jeg velge å bare sende til basseren eller bare til toppdelen så vet at det er deling på bassen. ganske hissig også. Hører ikke noe vokal igjennom bassen.

Prøv å få tak i 3 amper og et 3 veis akltivt filter.

DA vil du høre hvor mye høyere kassa spiller med samme effekt inn....
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Delte høytaler-systemer

Legg inn av Hans A. Moen »

toraabe skrev:
Hans A. Moen skrev:
Snickers-is skrev:Det kan selvsagt være at 12-tommeren kjører høypassfilter mens 18-tommeren får spille fritt og alt er nivåtilpasset til hverandre, men da skulle man nesten tro at bassen ble en anelse slank. Med både "mellomtone" og bass i bassrefleks er jo filterjobben høyst teoretisk. Fint om du forsøker å se hvordan filteret ser ut rent skjematisk og deler det med oss technonerder ;)
Jeg har hatt de opp før og sett på det ENORME passive filteret. OG med en knapp bak kan jeg velge å bare sende til basseren eller bare til toppdelen så vet at det er deling på bassen. ganske hissig også. Hører ikke noe vokal igjennom bassen.

Prøv å få tak i 3 amper og et 3 veis akltivt filter.

DA vil du høre hvor mye høyere kassa spiller med samme effekt inn....
Basserne er oppgitt til 600WRMS.. Eminence watt. Så om jeg måker 1500WRMS inn i de er jeg rimelig sikker på at de sier takk for seg. Men som sagt. Skal bygge om dette settet her. 12" og horn i monitor/top kombi. og bassern for seg selv.
Svar