klang og delay

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

klang og delay

Legg inn av HåkonD »

Jeg skulle gjerne ha litt hjelp og veiledning på klang og delay bruk.
Hvordan får man f.eks en fyldigere skarptromme eller generelt mer fylde på de forskjellige instrumentene?
Er det vanlig å bruke klang på trommer?
Hva skal man gjøre for å lage dybde i en musikk mix?

evt andre tips og erfaringer er fint å få greie på
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: klang og delay

Legg inn av Øyvind »

Det er vanlig å bruke klang på trommer i profesjonelle sammenhenger. Musikere med digitale instrumenter lager som regel sin egen lyd med innlagt klang/delay. Klang kan dog legges til fra FOH på andre akkustiske instrumenter om ønskelig fra musiker.
Det er vanlig å bruke gater på stortromme og tammer (ikke vanlig lenger på skarp), samt på bassgitar, for å "taighte" rundt et frekvensområdet, samt og kutte vekk lekasjer fra andre instrumenter inn på mikrofonen. En kan også bruke 2 mikrofoner hver på stortrommen og skarpen, samt kjøre både DI-boks og mikrofon på bassgitaren. Dette er alle tiltak som vil være med på å gjøre lyden fyldigere, men langt fra alltid nødvendig med disse alle tiltakene. Kommer helt an på musikkstilen, samt budsjettet.
Mvh Øyvind Bjørge
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: klang og delay

Legg inn av Espen Hammer »

Vil føye til at desto flere mikrofoner, og linjer du bruker. Desto større sjanse er det og få utfasing. Så man bør vite hva utfasing er, og åssen det høres, samt hva det kan framkomme av evt. taes vekk, før man begynner med alskens mikker og di bokser.

Man bør også ha i bakhue at klanger gjør at det er lettere og få feedback.

En klang kan gjøre veldig mye for lyden din.. prøvd deg fram med de forskjellige innstillingen i de forskjellige klangene selv. (men du bør vite hva de gjør)
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: klang og delay

Legg inn av Øyvind »

Enig med det Espen sier her. Ville også se det som naturlig at man har en mikser med fasevender på hver kanal dersom man skal begynne med 2 linjer på en lydkilde. Framtiden er vel sweepbar fasevending, men det tar vel en god stund før det er noe som helst standard vil jeg tro.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: klang og delay

Legg inn av John Idar Bakke »

Klangbruk er vel strengt tatt noe man kan diskutere seg blå på.. Og noe som du gjerne finner i flere andre tråder på forumet her. Det finnes heller ingen fasit på dette temaet, men noen retningslinjer kan jo være greie å finne ut av. Sett deg ned og lytt til litt av den forskjellige musikken du har i hylla di. Det er gjerne lettere om du bruker ett godt headset. Lytt til litt forskjellige skiver, og hør litt på hva slags "rom" de forskjellige instrumentene befinner seg i. Mye av dette gjøres gjerne akustisk i enkelte studioer, mens andre gjerne stoler på den fete digitale klangboksen sin eller gjerne begge deler. Tenk deg så at du sitter og mikser ett band / gruppe / orkester i ett temmelig tørt rom. Jeg tipper du synes det låter temmelig kjedelig i forhold. Nå kan du evt begynne med å legge på litt romfølelse på trommesettet. Dette avhenger selvsagt av musikkstil og mye annet, men bare forestill deg klangen fra forskjellige rom. Noen liker korte tighte klanger for å fete opp lydbildet litt, andre liker kanskje litt mer store klanger og så videre. Noen deler av en låt kler kanskje litt klang på hele settet (ja, inkludert basstrommen) Andre låter kan være så godt som tørre, en kort hissig klang gjør seg gjerne på andre låter. En gitarsolo trenger kanskje ett litt ekstra skyv for at den skal komme mer frem i lydbildet og en fin romklang og/eller delay ordner dette. Så også med keyboards.. Klangbruk ender gjerne opp med hvilken smak du har. Men glem ikke at de som står på scenen også har litt de skulle ha sagt. Det lønner seg gjerne å spørre litt pent før giggen om det er ok for dem at du leker deg litt. Klang brukt riktig kan gjøre underverker for lydbildet, brukt feil kan det være katastrofe;) I korte trekk krever det mye jobbing (øving) med parametre så du vet hva disse gjør, spesielt i en stresset livesituasjon der du skulle hatt den lyden akkurat nåh... Husk også at det er forskjellig lyd (klang) i de forskjellige boksene som finnes.

Når du sier du gjerne vil ha fyldigere skarptromme som eksempel så må du ikke glemme at grunnlaget gjerne legges i første ledd i kjeden. Låter skarptrommen fyldig akustisk? Mye kan gjøres ved hjelp av mikrofonplassering / eller evt stemming av trommen. En pikoloskarp vil gjerne være vanskeligere å få fyldig enn en dypere skarp... Det er bare en måte å finne ut av dette på, og det er å prøve og feile.

Nå ble dette temmelig rotete skrevet, men jeg håper du får litt ut av det likevel. Om du har tilgang til noe slags studiosoftware så kan jo det være en fin måte å prøve seg frem på med forskjellige lyder og klanger for å lære, men husk at det låter gjerne temmelig annerledes ute på en svær PA enn i headsettet ditt. Lykke til!
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Re: klang og delay

Legg inn av HåkonD »

Tusen takk for mye fine svar. Går på NISS og har tilgang til veldig mye her på skolen. Så det er vel bare å prøve å feile.
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: klang og delay

Legg inn av Dag Blix »

Det bakke sier her er noe av det viktigste. Kilden. Er det ingen fet klang i skarpen skal det mye EQ til for å utvide den. Nå går jeg ut ifra at vi snakker PA her siden du ikke har reagert på at de andre har gått ut i fra det.
Du burde forvente vidt forskjellige svar avhengig av om du snakker PA eller studio. I studio må alt nøye beregnes og ting som PA folk sjeldent tenker på må taes med i likningen, men nok om det. Nå er det PA.
Skal du fete opp en skarp i konsert skal du være yderst forsiktig med bruken av klang på hva enn det måtte være. Lar du en klang spille lavfrekvente komponenter i returen vil du rote til lydbildet ditt noe voldsomt, altså lyden som kommer tilbake inn på stereostripa med klang (nok en antagelse om at dette er aux/fx tappet klang med retur på 2 striper). Det er pensum på Lydskolen å skrelle det aller meste av bass bort fra klangen, dette er nettopp fordi det er KLANG og det er veldig vanskelig å skille ut hva det er som roter til lydbildet i bassområdet når alt spiller. Du burde kjøre høypassfilter og basskutt opp til flere hundre Hz om du skal være sikker på at du slipper det rotet.
Det var en kar her som poengterte at faren for feedback er større med klang og det er sant, men jeg vil utvide med å fortelle at dersom du får feedback i de lavere frekvensene- da har du lagt et brunt lite høenegg for lavfrekvent feedback vil fakustisk forplante seg i alle mikrofonene og du må dra ned eller mute master for å fjerne det. Så vær varsom og skrell bass.
Har du oppnådd kontroll på dette kan du trygt fete opp skarpen med EQ og deretter fore den inn i en KORT og ryddig klang som burde ligge i stereo (iflg meg).
Tore Teigeland som er popmusikkmixer nr.22 vil fortelle deg dette og han er skikkelig god til å rydde i lydbilder, dette er noe studiomixere er steingode til. Husk at vår oppgave (jeg er studiogutt) er ikke som deres, å tyde det beste ut av anlegget der og da, vi skrur lyd som vi tror vil låte bra på flest mulige stereoanlegg.
I pa kan du herje med kildene dine som du vil, skal det gjøres et pro opptak av konserten trenger du heller ikke tenke på det fordi da håndterer opptaksteknikeren sine helt egen linje pluss kanskje noen rommikker.

Kort sagt, for fet skarp:


EDIT:

skaff en skikkelig trommis
stem skarpen
rett inn mikken fornuftig (2stk gir ikke automatisk fet lyd, bare mulighet for bedre seidellyd)
dryl på med eq
for inn i en rydding klang
smak til i miksen med en persillkvast. (gå en tur inn i "sweetspoten" for PA og hør på resultatet)

Jeg skrur lyd på amplifier under muddy waters på grensen i Oslo en gang i måneden og der har en geni plassert miksebordet laaangt utafor dekningen til Pa så der MÅ man gå ned i publikum og sjekke, eneste måte.

når jeg begynte andreåret på niss visste jeg ikke hva ordet mixe betydde....det er lenge sia nå he he ----NISS er er utrolig bra skole for dem som står på! (men den gir deg ikke jobb)

lykke til
Sist redigert av Dag Blix den 24 feb 2008, 08:57, redigert 1 gang totalt.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: klang og delay

Legg inn av Erlend Faanes »

jeg ville ha startet med å skaffe en skikkelig trommis før jeg stemmer skarpen jeg da :)
for da er det helt unødvenig da trommeslageren ordner bankebiffen selv....
HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Re: klang og delay

Legg inn av HåkonD »

I mitt tilfelle er det ikke problemet med trommisen.
Når jeg hører på musikk(noe jeg gjør 12 timer hver dag nesten) er det ofte at skarpen er mye mer framtredene i lydbilde enn mange av de andre trommene. Dette gjeler i alle musikk sjangere. skarpen er i sterio med ofte et veldig brett lydbilde. Det har sikkert endel med mikrofon kvalitet og plassering, men noe jobb gjøres i mixing å. Ikke meninga å strekke dette til en evig diskusjon. men synes det er ganske interessant å finne ut hvordan man får det til.


Problemet hos mange ny lydteknikkere er at de vet kanskje hvordan det skal låte. men vet ikke hvordan man får det til.
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: klang og delay

Legg inn av Espen Hammer »

Det kan være ett problem. men jeg kan ikke se for meg at teknikere som jobber med lyd vær dag ikke vet hva de skal gjøre. Er som oftest dårlig utgangspunkt, og ikke minst så er det utrolig delte meninge om hva som er "bra og dårlig lyd". så om jeg står og hører på en miks noen andre her har gjort, og som mange synes er vanvittig bra, så er det ikke dermed sagt at jeg synes det er sånn det skal låte. ikke sikkert du synes det heller.

Og klanger i mono er en uting.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: klang og delay

Legg inn av Dag Blix »

HåkonD skrev:I mitt tilfelle er det ikke problemet med trommisen.
Når jeg hører på musikk(noe jeg gjør 12 timer hver dag nesten) er det ofte at skarpen er mye mer framtredene i lydbilde enn mange av de andre trommene. Dette gjeler i alle musikk sjangere. skarpen er i sterio med ofte et veldig brett lydbilde. Det har sikkert endel med mikrofon kvalitet og plassering, men noe jobb gjøres i mixing å. Ikke meninga å strekke dette til en evig diskusjon. men synes det er ganske interessant å finne ut hvordan man får det til.


Problemet hos mange ny lydteknikkere er at de vet kanskje hvordan det skal låte. men vet ikke hvordan man får det til.

dette her kan greit forklares men det er skikkelig nerdete og jeg får så motstand hver gang jeg skal være teoretisk at jeg helst unngår det. kan du ta til takke med at det ligger i
SKARPtrommens natur å stikke seg frem og at det er DET du må ta hensyn til? Du vil lære om dette på NISS, nok en Teigeland ting.

hør på plata Queen av gruppa Queen.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: klang og delay

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Hei håkon, spørsmålet du stiller er noe teknikere stiller seg hver dag. Klang og delay er våpnene dine i din hverdag mot kjedelig lyd. Jeg vet at om et par år kommer du til å ha glemt du spørte spørsmålet hehe.

Klang og delay er komplekst og enkelt samtidig. Min erfaring er at du kommer langt ved å lese om emnet og prøve deg frem. Noen viktige emner er; stereo eller mono, størrelse, early reflections, repetisjoner, modulering etc.
Det viktigste å lære seg, er at det er ikke alltid bruk for effekter og effekter trenger ikke alltid å bli hørt.
Effekter består av flere parametre. En parameter er en modulasjon av lyden. Jo mer eller mindre av en parameter vil forandre lyden i den retningen det parametret er laget for.
Som du ser, hvis en effekt er satt opp med mangen parametre, jo større muligheter til å forandre effekten.

Viss du vil fordype deg litt i dette, så kan du ta en kikk i Modern Recording Techniques. av David Miles Huber.

Ellers vil jeg bare si; Eksprimenter som søren....
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: klang og delay

Legg inn av Karl-André Tvedt »

forresten glemte å nevne;
Lærer du deg hva parametrene gjør, sparer du deg selv mye unødvendig knotting.
Har vært på lydsjekker som har vart i flere timer fordi en dust av en tekniker ikke
kan dette.

Ps, du kan lage phaser og flanger effekter med delay... Hvis du vet hva du gjør.

og til tromme spm ditt:

Det er ikke en måte å gjøre dette på. Mye er å prøve seg frem.
Selvfølgelig har man et par teknikker som hjelper, når man har holdt på et par år.
Men det det dreier seg om er som oftest panorering, kort reverb(eller lang) og eq for å
plassere denne i et tredimensjonalt "bilde".

MEN det viktigste er å få med seg at dette gjøres på hundre forskjellige måter, alle folk jobber forskjellig.
og det som funker for meg, fukker seg som regel for naboen.
Carlviktor
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 16 mar 2009, 15:11

Re: klang og delay

Legg inn av Carlviktor »

Dette har ikke så mye med klang og gjøre.

Men vis du har problem Med basstromme lyd. Putt 91 inni . 52 Utenfor. Og Akg 480 på pustehullet til trommen da får du en kul lyd
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: klang og delay

Legg inn av Dag Blix »

Carlviktor skrev:Dette har ikke så mye med klang og gjøre.

Men vis du har problem Med basstromme lyd. Putt 91 inni . 52 Utenfor. Og Akg 480 på pustehullet til trommen da får du en kul lyd

Hva ville du valgt for å få best mulig lyd med kun en mikk da? Det er jo det som er situasjonen i de fleste tilfeller. Jeg putter en 52 inne der det passe
og får en god lyd DERSOM DERSOM tromma er stemt og låter bra - jeg kan ikke trylle.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Svar