Konsulenthjelp

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

edvard
Newbie
Innlegg: 14
Registrert: 28 okt 2007, 10:14

Konsulenthjelp

Legg inn av edvard »

Min første post her på forumet selv om jeg har fulgt med ganske lenge. Er levende interessert i lydanlegg, og har vært det en hel mannsalder, men betrakter meg likevel som ”ganske grønn” faglig sett.
Det høver seg dårlig som fersking/nykomling/amatør å starte med kritikk på et ærverdig forum, så jeg får starte med det egentlige spørsmålet:

Hvor finner man (jeg) personer med god fagkunnskap, bred erfaring, som er merkenøytral og har profesjonell innstilling til lydanlegg i kirker /menighetshus?? Finns det noe navn eller firma??

Så et lite ”oppgulp” av frustrasjon som bakgrunn for spørsmålet:
Jeg har erfart at lydanlegg til kirker og menighetshus ofte omfattes svært liten interesse. Dette gjelder både teknikere, leverandører og importører. Det har nok sin naturlige forklaring i flere årsaker som: Liten prestisje, lite penger, liten kunnskap og sære holdninger hos kunden og tilsynelatende små tekniske utfordringer.
Dette gjør at en del ”selvutnevnte lydguruer” med ubegrenset selvtillit får fritt spillerom. Noen av dem finnes kanskje dessverre på dette forumet også, men finnes vel oftest i lokale musikkbutikker eller under overskriften ”erfaren lydtekniker”. Noen måler kvaliteten på lydanlegget i antall dB levert, noen i antall kW, noen i tonn, andre i m2 høyttaler-flate og noen i anleggets kroneverdi osv, osv. Det selges bokser og ”dubbeditter” ”over en lav sko” som liksom skal være mirakelkuren for bedre lyd uten at noen står til ansvar når resultatet uteblir, eller ikke skjønner at problemet kanskje må løses byggteknisk/ akustisk vis eller er brukerrelatert..
Dette er med på ødelegge for den del av bransjen som både er seriøse, ærekjære og samvittighetsfulle. Men hvordan skal den som er amatør (for eks. jeg) vite hvem som fortjener et kvalitetsstempel og hvem som fortjener stempelet ”skygg unna”?? Med innsamlede midler har en ikke rom verken for gambling eller prøving og feiling.

Dette ble en lang avhandling på et enkelt spørsmål., men likevel godt å få sagt det!
Altså, - dere proffer som lever i og av denne bransjen, hvem kan jeg snakke med om lydteknikk/akustikk i et moderne kirkelokale på ca. 350m2? Kanskje flere enn meg som leter i denne jungelen??

Harald Edvardsen
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Det må da finnes en rekke lydfirma eller musikkforretninger med kompetanse i å installere lydanlegg i kirkerom? Det er vel bare å ta en ringerunde og be om referanser. Kan også være en ide å snakke med noen importører og høre om de har noen å anbefale i ditt nærområde.
Renkus Heinz har kommet med noen høyttalesystemer som funker veldig bra bla i kirker, og jeg vet at Molde Forum har installert endel av disse med stort hell. Det koster litt, men det gjør det alltid hvis resultatet skal bli bra.
Ellers undrer jeg meg over at du har erfaring med at slike installasjoner ikke er interessant for importører/leverandører, hvor i landet har denne bransjen så god råd at de kan vende ryggen til kunder? Forutsatt at krav om spesifikasjoner og økonomi er forenelig selvsagt.
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Hei

Flere av oss her på forumet har flere års erfaring som lydtekniker i kirker og forsamlingslokaler.
Ellers så har ProSoundonWeb et eget forum for kirkelyd.

Om det kun skal være tale eller om det skal være et mer avansert system har jo mye å si.
De store forsamlingene i Oslo trenger selvfølgelig noe dyrere og mer utstyr enn ytre langtvekkiøya bedehus.
Akkustikk er ofte et stort problem. Ikke alltid så lett å få lov å henge tepper på problemvegger.
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av Espen Hammer »

Vet at det henger Renkus i Nidarosdomen.. men er litt usikker på hvem som gjorde innstalasjonen.. har liksom aldri fått noe klart svar på det.. Men jeg har ialfall hørt fra folk at det skulle være en grei innstalasjon. Men ingen rom er like, og ialfall ikke kirkerom.. Men importører av anlegg bør vel kunne svare for seg. Så vil anbefale deg og kontakte mange importører, og få hvite hva de har gjort før av lignende innstalasjoner, evt. dra og høre på innstalasjoner de respektive firmaene har levert. en budrunde skader vel heller ikke :)
edvard
Newbie
Innlegg: 14
Registrert: 28 okt 2007, 10:14

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av edvard »

Takk for hyggelig svar!
Ja, jeg vet at det her på forumet finnes folk med kompetanse i bøtter og spann. Problemet for meg som er en ”outsider” er å skille ”klinten fra hveten”. Det er ikke lett å vite hvem som virkelig kan sitt fag blant alle dem som sier de kan.
Som det blir antydet, er kirker og kirkebygg så forskjellige at de nesten er umulige å sammenligne uten å gå dypere inn i materien. Noen steder er teleslyngen viktigst mens andre steder har man så store forventninger og krav til lydanlegget at det nærmest er teknisk umulig å tilfredsstille.
Dette kunne jeg sagt en hel masse om. Imidlertid skjønner jeg at jeg nok ikke har vært spesifikk nok i min spørsmålsstilling for å få de svar jeg kunne ønske meg.
Altså:
Jeg mener selv at jeg sliter med det som PSW omtaler som ”lobes and nulls”. Er det forresten det samme som kamfiltereffekt? Et par punkter på plattformen oppstår det underlige feeback-problemer og lydbildet blir vanskelig å håndtere. Samtidig opplever jeg at 80-90Hz området er problematisk i salen.
Derfor kunne jeg tenke meg å sitte ned å diskutere alternative løsninger på problemene med noen som kan dette og er mer opptatt av problemløsningen enn av produktene en kan selge. Regner med at jeg kanskje må omplasser høyttalerne, kanskje bytte med en annen type, kanskje søke å dempe refleksjon fra kritiske flater osv. Kanskje det også bør gjøres noen målinger for å konkludere riktig. Jeg ønsker meg altså flere alternativer enn x antall Behringer-bokser eller annen farge på høyttalerne. Dette er det vanskelig å få til hos en leverandør, som utvilsomt sitter inne med kompetanse, uten å forespeile et kjøp for et betydelig antall lapper.

Når man i tillegg ikke har fri tilgang verken til det norske oljefond eller kan lene seg til budsjettet for norsk finkultur, - hvem spør jeg da??
Håper dette var ble litt mer utfyllende og meningsfullt.
Ellers TAKK for et interessant forum!!!

Mvh. Harald Edvardsen
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Hvilken kirke er det? Hva slags musikk tenker du? Mine erfaringer kommer i hovedsak fra klassisk musikk.

Min erfaring fra jobber i kirker landet rundt er at man må utnytte rommets akustikk som best mulig. Som oftest er det også veldig fin klang å få, så lenge man ikke spiller for høyt.

Har ikke hatt mye problemer med 80-90Hz, heller mellom 125-400Hz litt avhengig av sted.
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av Joachim »

Hva med å kontakte elektroakustiker?
Mvh
Joachim Venberget
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av Frode Trondahl »

Til akustikk måling har jeg en kar jeg kan annbefale , han heter Stig Erik Tangen. Og er virkelig dyktig på det området. se link: http://home.online.no/~st-e-tan/TAVD/
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av olegutten »

Det er Benum som har installert anlegget i Nidarosdommen. Var på Iconyx seminar i Oslo i sommer og systemet er dritkult.

Edvard, Det burde ikke være vanskelig å finne mennesker som har kunnskaper om lyd i kirker. Det du bør gjøre er å finne noen som virker fornuftig og betale dem for å komme og finne beste løsning uten at dere skal kjøpe noe. Da får de timebetalt for å fikse det dere har og eventuelt anbefale endringer i opsettet.....

hvor i landet holder du til?

Ole
edvard
Newbie
Innlegg: 14
Registrert: 28 okt 2007, 10:14

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av edvard »

Takk for god og velvillig hjelp!!
Med de navn og henvisninger jeg har fått bør jeg ha et godt utgangspunkt for å lykkes. Gleder meg alt til se hvor dette fører meg hen. Å ha valgets kval ved flere alternativer er alltid bedre enn å famle i blinde! Kommer nok til å ta en kontakt med flere av de ressurspersonene som er nevnt. Så nok en gang,- takk for hjelpen!!
Bor forresten i Skien.

Mvh. Harald Edvardsen
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av Trond »

Skien ja, da er vel PSS og Belco to firma du bør høyre med!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
profpot
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 18 jun 2005, 08:36
Kontakt:

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av profpot »

Bose har produkter egnet i kirkerom. Har selv prøvd ut flere av høyttalerene deres i forskjellige kirkerom og ellers. Kjekt med -3dB fall i lydtrykk istedet for -6dB i rom med lang etterklang. Det er det mest nøytrale jeg har å si om den saken :)

http://www.sandbakkenmusikkutstyr.no/sh ... ull&id=233
Odd Erik Sandbakken
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Hei Profpot. Det du sier om 3dB fall er vel ikke helt presist. Ingen høyttalere alene kan skryte av dette, men det er noe man har klart å oppnå med en akustisk kobling av flere kasser i et Line Array. Ellers er det 6dB over hele linja, uavhengig av merke.

Har aldri hørt Bose sin PA. Sikkert krem!
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
profpot
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 18 jun 2005, 08:36
Kontakt:

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av profpot »

Bose MA12 høyttaleren, som jeg hadde i tankene her, består av 12 stk 2,25" elementer montert loddrett, to slike søyler inneholder altså 24. Det blir ett fett line array.
Her er reklame: http://pro.bose.com/ProController?event ... ayma12.jsp
Her er tech: http://pro.bose.com/pdf/pro/tech_data/p ... y_ma12.pdf

I praksis betyr det at du bør løpe opp eller ned midtgangen i kirken for å merke særlig forandring i lydtrykket, og det er det som kjent bare kirketjeneren og de som angrer i siste liten som driver med. I det hele tatt så fungerer slike design der man vil unngå å trykke fronten med unødig dB for at de helt bak skal høre.
Odd Erik Sandbakken
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Konsulenthjelp

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Ja det burde funke!
PM, tlf +47 951 00 515
Svar