feil på lyd på sending fra rådhusplassen

Her kan man diskutere alt som er relatert til TV- og filmlyd

Moderator: Mads Størkersen

Svar
toraabe

feil på lyd på sending fra rådhusplassen

Legg inn av toraabe »

Jeg regner med at de som så på sendingen som gikk på NRK og TV2 hørte dette.
Lyden når Alexander Rybak spilte var helt grusom med pitchendring hele tiden.
VAr helt umulg å høre på og at dette var helt komisk
Det virker som for meg at en eller annen enhet har gått helt amok / evt ikke var synkronisert.
Kan det ha vært at enheten har stått på World Clock og at den skulle ha vært satt lokal
evt at den lokale klokka har vært ute av sync med resten ?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: feil på lyd på sending fra rådhusplassen

Legg inn av Frode Trondahl »

Hørtes ut som noe klokkefeil, låt som ordentlig wow og flutter, kom konsekvent hvert 8.sekund, på Maria Solheim.

Lyden var vist i orden da den forlot lydbussen, ifølge en av lydgutta som jobbet der.

Det skjedde vel noe i sattelittlinken, i og med at feilen var både hos nrk og tv2.

Kansje en klokkefeil i en modulator på linkbussen eller noe.

Men for en gang skyld var det jo morsomt å høre på Rybak :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: feil på lyd på sending fra rådhusplassen

Legg inn av kristianjohnsen »

Frode Trondahl skrev:Hørtes ut som noe klokkefeil, låt som ordentlig wow og flutter, kom konsekvent hvert 8.sekund, på Maria Solheim.

Lyden var vist i orden da den forlot lydbussen, ifølge en av lydgutta som jobbet der.

Det skjedde vel noe i sattelittlinken, i og med at feilen var både hos nrk og tv2.

Kansje en klokkefeil i en modulator på linkbussen eller noe.

Men for en gang skyld var det jo morsomt å høre på Rybak :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
For det første: Flott arrangement, og veldig passende synes jeg - og imponerende å snekre sammen på så kort varsel!

Til det tekniske, det som er så rart er at reprisen hadde samme lydfeil, med en beklagelse for dette som "streamet" over skjermen. Synes det er underlig at bussen ikke hadde en lokal kopi som kunne benyttes da dette rullet over skjermene for 2., 3. og 4. gang.

Jeg tar nesten alltid opptak av det jeg mikser med en enkel Zoom-opptaker og da jeg satt og så på reprisen slo det meg at om han som mikset livelyden hadde hatt en slik kunne dette sannsynligvis ha reddet reprisesendingene hvis NRK fikk fila i tide...
toraabe

Re: feil på lyd på sending fra rådhusplassen

Legg inn av toraabe »

Det er no nesten å si at det er stor synd å ikke ha backup av fila på egen disk.....
Evt at lydmannn har fila på en zoom som nevnt,
Jeg regner med at NRK har lært av dette / evt produksjonsselskapet .....
Nistov
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 02 aug 2011, 11:51

Re: feil på lyd på sending fra rådhusplassen

Legg inn av Nistov »

Hei dere,

Først en takk til Stig Kamonen som gjorde meg oppmerksom på denne tråden.

Signalveien fra Rådhusplassen var som følger: Lydbuss, videobuss, opplink, satellitt, Marienlyst - og deretter videre til distributørene. Feilen oppsto i satellitt-mottakeren på Marienlyst. Av ulike årsaker trodde de som var ansvarlig for mottaket at feilen kom fra Rådhusplassen. Og fordi mobilnettet var nede for telling (grunnet folkemengden der nede) fikk de heller ikke kommunisert problemstillingen. Under normale omstendigheter ville vi hatt andre kommunikasjonsmidler enn kun mobil på produksjonsstedet men som dere sikkert skjønner var det ikke tid til å få det på plass.

I ettertid er det selvfølgelig beklagelig at en enkel reset av mottakerne kunne ha løst problemet - og de som kunne ha løst det er selvfølgelig lei seg for at så ikke ble gjort. Hva som skjer rent teknisk er vel egentlig et spørsmål for utstyrsprodusenten som jeg skal la ligge her. Men det er åpenbart klokkerelatert.

For ordens skyld ble det gjort opptak på produksjonsstedet slik at vi har en feilfri versjon for arkiv. Men å overføre/bytte ut ting på play-out servere (og få fjernet alle lokale kopier av overføringen) tar selvfølgelig noe tid og folk. Og i den ekstraordinære situasjonen vi har vært i har det vært prioritert å bruke alle tilgjengelige ressurser på å dekke situasjonen fortløpende. Dette er en vurdering som jeg bare må respektere.

Men vi skal selvfølgelig gjøre vårt til at dette historisk viktige materialet er tilgjengelig for ettertiden i en teknisk stand som setter fokuset på innholdet. Håper dette var noe oppklarende.

Gaute Nistov
NRK
toraabe

Re: feil på lyd på sending fra rådhusplassen

Legg inn av toraabe »

Det vil altså si at TV2 lastet ned feeden fra marienlyst siden feilen også var på Tv2....

Uansett en firmware upgrade på enhet vil kanskje gjøre susen ?
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: feil på lyd på sending fra rådhusplassen

Legg inn av kristianjohnsen »

Nistov skrev:Hei dere,

Først en takk til Stig Kamonen som gjorde meg oppmerksom på denne tråden.

Signalveien fra Rådhusplassen var som følger: Lydbuss, videobuss, opplink, satellitt, Marienlyst - og deretter videre til distributørene. Feilen oppsto i satellitt-mottakeren på Marienlyst. Av ulike årsaker trodde de som var ansvarlig for mottaket at feilen kom fra Rådhusplassen. Og fordi mobilnettet var nede for telling (grunnet folkemengden der nede) fikk de heller ikke kommunisert problemstillingen. Under normale omstendigheter ville vi hatt andre kommunikasjonsmidler enn kun mobil på produksjonsstedet men som dere sikkert skjønner var det ikke tid til å få det på plass.

I ettertid er det selvfølgelig beklagelig at en enkel reset av mottakerne kunne ha løst problemet - og de som kunne ha løst det er selvfølgelig lei seg for at så ikke ble gjort. Hva som skjer rent teknisk er vel egentlig et spørsmål for utstyrsprodusenten som jeg skal la ligge her. Men det er åpenbart klokkerelatert.

For ordens skyld ble det gjort opptak på produksjonsstedet slik at vi har en feilfri versjon for arkiv. Men å overføre/bytte ut ting på play-out servere (og få fjernet alle lokale kopier av overføringen) tar selvfølgelig noe tid og folk. Og i den ekstraordinære situasjonen vi har vært i har det vært prioritert å bruke alle tilgjengelige ressurser på å dekke situasjonen fortløpende. Dette er en vurdering som jeg bare må respektere.

Men vi skal selvfølgelig gjøre vårt til at dette historisk viktige materialet er tilgjengelig for ettertiden i en teknisk stand som setter fokuset på innholdet. Håper dette var noe oppklarende.

Gaute Nistov
NRK
Hei Gaute.

Veldig fint av deg å logge deg på og tilfredstille nysgjerrigheten vår rundt dette! Alltid litt spennende når folk "in the know" tar seg tiden:)

PS: Helt enig i avgjørelsen om å prioritere forløpende dekning av nyhetsaker i den sistuasjonen som rådde for noen dager siden.

MVH

Kristian Johnsen

PS: Har sendt deg en PM.
Svar